Kan man med sindsro installere Thunderbird~
Fra : Carsten Riis

Dato : 13-04-07 13:13

Hej alle

hvordan er det nu med de der softwareversioner som ikke er blevet helt
færdige, men alligevel bliver lanceret?

Kan man - uden alt for meget bøvl - installere T-bird2 RC1 uden at skal
ligge søvnløs både med hensyn til sikkerhed og driftstabilitet?

Beta-versioner har jeg det ikke så godt med, men hvad er så en Release
Candidat?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-04-07 14:02

Den 13-04-07 14.13 skrev Carsten Riis følgende:

> hvordan er det nu med de der softwareversioner som ikke er blevet helt
> færdige, men alligevel bliver lanceret?

Det kommer an på ...
Der er meget stor forskel på, hvad de forskellige udviklere kalder
betaversioner, og hvad de lægger i den betegnelse. Min webserver er fx
aldrig kommet over betastadiet, men den fungerer upåklageligt og har
gjort det i flere år.

Andre programmører udgiver rask væk færdige versioner, som ikke engang
burde have været kaldt en betaversion.

Du skal altså ikke hæfte dig så meget ved betegnelsen som ved udgiveren.

> Kan man - uden alt for meget bøvl - installere T-bird2 RC1

Mozilla-folkene har en forholdsvis høj standard. Betaversionerne er
derfor meget stabile. Man skal derimod være mere påpasselig med at
installere deres nightlies.

RC-udgaver fra Mozilla svarer i de fleste tilfælde til den endelige
version. Det er en sidste testudgave, og hvis der ikke viser sig at være
alvorlige fejl i den, vil den efter en uges tid blive til den færdige
udgave. Jeg kan ikke umiddelbart mindes en RC, der ikke er blevet til
den færdige udgave, i hvert fald ikke efter vi passerede version 1.0 for
Thunderbird og Firefox.

Der kan dog være en enkelt ulempe ved RC-udgaverne. Den automatiske
update-funktion virker ikke - i hvert fald ikke i de tidligere
RC-udgaver i mit styresystem. Men så kan man jo bare installere version
2.0 manuelt, når den kommer, så virker update-funktionen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-04-07 12:55

Carsten Riis skrev den 13-04-2007 14:13:
> [...]
> ligge søvnløs både med hensyn til sikkerhed og driftstabilitet?
>
> Beta-versioner har jeg det ikke så godt med, men hvad er så en Release

[warning...måske lidt overdrivelse at kalde det for warning]

Den release kandidat jeg har hentet efterlader i
THunderbirds-hovedvindue (den med mailoversigt)
et gråt område på hvad der svarer til 4-5 tekstlinjwe nederst. I venstre
side står der noget i retning af:

<menuitem
-------------------^

hmmmm, så skulle man have ventet til den rigtige udgave kom.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-07 14:36

Den 14-04-07 13.55 skrev Carsten Riis følgende:

> [...]
> THunderbirds-hovedvindue (den med mailoversigt)
> et gråt område på hvad der svarer til 4-5 tekstlinjwe nederst. I venstre

Det er sandsynligvis en udvidelse eller et tema, der driller. Prøv at
starte Thunderbird i fejlsikret tilstand:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-safemode.html

> hmmmm, så skulle man have ventet til den rigtige udgave kom.

Det vil sikkert være det samme.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-04-07 17:05

Kim Ludvigsen skrev den 14-04-2007 15:35:

> Det er sandsynligvis en udvidelse eller et tema, der driller. Prøv at
> starte Thunderbird i fejlsikret tilstand:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-safemode.html

Du er da simpelthen en guttermand.

Takker.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-07 17:57

Den 14-04-07 18.04 skrev Carsten Riis følgende:

> Du er da simpelthen en guttermand.

Hvad var det for en udvidelse/tema, der drillede? Mere så vi ved, at den
pågældende udvidelse/tema kan drille, hvis andre får problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 14-04-07 18:23

Kim Ludvigsen skrev:
> Hvad var det for en udvidelse/tema, der drillede? Mere så vi ved, at den
> pågældende udvidelse/tema kan drille, hvis andre får problemer.

Er konklusionen egentlig ikke blot at det er bedst at afinstallere
udvidelser og temaer inden opdatering, og bagefter installere disse
igen. Derved fanger man fejl m.m., og får evt. også nyere versioner af
udvidelserne.

/Andreas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-07 19:05

Den 14-04-07 19.23 skrev Andreas Lorensen følgende:

> Er konklusionen egentlig ikke blot at det er bedst at afinstallere
> udvidelser og temaer inden opdatering, og bagefter installere disse
> igen.

Nej, det burde ikke være nødvendigt. Den nye version af
Thunderbird/Firefox/m. fl. tjekker selv, om udvidelserne er kompatible
med den nye programversion, og der tjekkes samtidig, om der er kommet
opdateringer af udvidelser/temaer. Er en udvidelse markeret til ikke at
virke på den nye version af programmet, og der ikke er en opdatering af
den, vil den automatisk blive slået fra.

Når der alligevel kan opstå problemer, skyldes det, at programmøren af
en udvidelse måske har været lidt for optimistisk og markeret, at
udvidelsen også virker til den nye version af programmet. Det kan også
ske, at to udvidelser generer hinanden på den nye version, selvom der
ikke var problemer på den gamle version.

Udvidelserne er helt klart Mozilla-programmernes akilleshæl ved
opdateringer. Dels fordi de ikke altid opdateres lige så hurtigt som
programmerne, så brugeren risikerer, at hans yndlingsudvidelser ikke
virker efter en programopdatering, og dels fordi der kan opstå problemer
som det Carsten oplevede.

Men udvidelserne er også den største styrke ved Mozilla-programmerne, så
det er et spørgsmål om at tage det sure med det søde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotomosaikbilleder med Centarsia.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-04-07 22:05

Kim Ludvigsen skrev den 14-04-2007 18:56:

> Hvad var det for en udvidelse/tema, der drillede? Mere så vi ved, at den
> pågældende udvidelse/tema kan drille, hvis andre får problemer.

Øhhhh, dooohhh

Jeg tror det var Buttons.

Jeg startede Thunderbird med No extensions. Og så lukkede jeg ned
igen. Og så prøvede jeg den almindelige Thunderbird og så gjorde den
opmærksom på, at der var kommet en opdatering på Buttons og om jeg ville
installere den...og det gjorde jeg så.
Nu kører jeg med buttons v. 0.5.3.2

Fra : gil

Dato : 15-04-07 06:03

Den 13-04-2007 14:13, skrev Carsten Riis:

> Kan man - uden alt for meget bøvl - installere T-bird2 RC1 uden at skal

Du bør vælge RC2:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/thunderbird/nightly/2.0.0.0-candidates/rc2/

--
gil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-04-07 07:10

Gil skrev:

> Du bør vælge RC2:
> http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/thunderbird/nightly/2.0.0.0-candidates/rc2/

Fra <http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/thunderbird/nightly/2.0.0.0-candidates/rc2/readme.txt>:

#v+

There are no code changes in 2.0.0.0 RC1 rc2

Mac & Linux builds are unchanged, while Windows ones are resigned to fix
Firefox strings in the installer.

-nrthomas (cf), 2-Apr-2007

#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Fjernsynsfri medielicensbetaler

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 18-04-07 07:07

Carsten Riis wrote:

> Kan man - uden alt for meget bøvl - installere T-bird2 RC1 uden at skal
> ligge søvnløs både med hensyn til sikkerhed og driftstabilitet?

Så er TB 2.0 færdig.
ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/thunderbird/releases/2.0.0.0/

--
Mvh. Lars