pear
Fra : Dennis Munding

Dato : 10-04-07 20:49

Hej NG!

Jeg er i gang med at udvide min horisont inden for php, og i den forbindelse
er jeg stødt på noget, som hedder pear i bogen "Avanceret PHP" af
Christopher Cosentino.

Problemet er, at eksempelkoden til en simpel web-shop volder mig kvaler -
helt nøjagtig flg. stump kode:

1: function connect() {
2: ini_set("include_path", "C:\php4\pear");
3: require_once("DB.php");
4: $type = "mysql";
5: $username = "";
6: $password = "";
7: $host = "localhost";
8: $database = "cart";
9: $dsn = $type . "://" . $username . ":" . $password . "@" . $host . "/" .
$database;
10: $dbconn = DB::connect($dsn);
11: errortrap($dbconn);
12: $dbconn->setFetchMode(DB_FETCHMODE_ASSOC);
13: return $dbconn;
14: } // slut på connect

Jeg har problemer med linje 2 og 3:

2: Hvordan finder jeg ud af den korrekte sti istedet for "C:\php4\pear", når
jeg
- tester lokalt (EasyPHP1-8) - jeg kan ikke umiddelbart finde det i
nogle af de filer, som fulgte med...
- tester på nettet (jeg bruger Surftown - Linux) - har kigget i deres
faq, men fandt heller ikke noget der...

3: Filen DB.php er mig en gåde, for den er slet ikke beskrevet i bogen, så
hvis andre har læst bogen, og har fundet en løsning, så hører jeg meget
gerne fra dem...

Håber på, at der er nogen blandt jer, som kan give mig et "spark" i den
rigtige retning...

På forhånd mange tak!

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : JMo.

Dato : 10-04-07 23:08

Dennis Munding wrote:

> Jeg er i gang med at udvide min horisont inden for php, og i den
> forbindelse er jeg stødt på noget, som hedder pear i bogen "Avanceret
> PHP" af Christopher Cosentino.

Du er på rette vej

PEAR er et utroligt kraftfuldt værktøj, når man skal lave lidt større PHP-
projekter.

En bog jeg vil anbefale, er "Essential PHP Tools" af David Sklar.

> [...]
> nogle af de filer, som fulgte med...
> - tester på nettet (jeg bruger Surftown - Linux) - har kigget i

Spørgsmålet er om PEAR i det hele taget er installeret?

Prøv at kigge lidt på
http://pear.php.net/manual/en/installation.php

> 3: Filen DB.php er mig en gåde, for den er slet ikke beskrevet i
> bogen, så hvis andre har læst bogen, og har fundet en løsning, så
> hører jeg meget gerne fra dem...

DB.php er selve grundlaget for Database-modulet i PEAR.

Når du includer denne fil, "loader" du det grundlæggende database-modul der
hedder DB.

Funktionerne er nærmere beskrevet i manualen:
http://pear.php.net/manual/en/package.database.db.php

Den kan dog godt være lidt tung at komme i gang med - så prøv evt. at se
flg. introduktion:
http://www.razor.dk/php/guider/pear-db/

Fra : Martin

Dato : 11-04-07 14:23

JMo. wrote:

> Du er på rette vej
>
> PEAR er et utroligt kraftfuldt værktøj, når man skal lave lidt større PHP-
> projekter.

Nu er PEAR jo ikke ligefrem et værktøj, PEAR er en samling af en masse
scripts, lidt ala typo3 repotorier (stav selv :)

Selve PEAR er faktisk kun 1 eneste PHP fil, med nogle rimelige basale
klasser, fx. error reporting.

Udfra den ene php fil, kan man så udvide pear klassen (extende) og
derved så lave en masse spændende ting.

Anyway - så er PEAR genialt, dog skal det også lige siges at alle kan
ligge en pakke op. Så der kan også sagtens være skrammel imellem, men
heldigvis er der også en MASSE gode.

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-04-07 11:30

Hej JMo!
"JMo." skrev i en meddelelse:

Først og fremmest vil jeg beklage den lange svartid...

> Du er på rette vej

Det var da rart at vide...

> PEAR er et utroligt kraftfuldt værktøj, når man skal lave lidt større PHP-
> projekter.
>
> En bog jeg vil anbefale, er "Essential PHP Tools" af David Sklar.

Tilsyneladende findes den ikke på dansk (jeg har i hvert tilfælde ikke
fundet den endnu...), så det var umiddelbart en blindgyde, da jeg er ret
handicappet, hvad teknisk engelsk angår...

> Spørgsmålet er om PEAR i det hele taget er installeret?

Det var det så ikke - men det er det nu (på min egen maskine - har endnu
ikke fundet ud af, hvordan det gøres på mit web-hotel...).

> Prøv at kigge lidt på
> http://pear.php.net/manual/en/installation.php

Igen: Det er på engelsk, så jeg forstår desværre ikke ret meget af det, men
det lykkedes mig trods alt ud fra guiden, at få PEAR installeret på min egen
maskine...

> DB.php er selve grundlaget for Database-modulet i PEAR.
>
> Når du includer denne fil, "loader" du det grundlæggende database-modul
> der
> hedder DB.

Ja, det kunne jeg så forstå på en nærmere gennemlæsning af dit sidste
link...

> [...]
> http://pear.php.net/manual/en/package.database.db.php
>
> Den kan dog godt være lidt tung at komme i gang med - så prøv evt. at se

Jeg har føjet alle links til mine foretrukne - meget rart med opslagsværker!

Mange tak for hjælpen!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-04-07 00:11

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev Tue, 10 Apr 2007 21:49:10 +0200

>2: Hvordan finder jeg ud af den korrekte sti istedet for "C:\php4\pear", når
>jeg

I en standard installation af PHP alene vil stien være som her
beskrevet.

I en instalation af feks Xamp vil stien være indsat i includepath og
dermed automatisk være til rådighed.

Spørgsmålet er nærmere, om PEAR overhovdet er inkluderet i den
php-instalation du har.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-04-07 11:34

Hej Arne!

Starter også her med at beklage den lange svartid...

"Arne Feldborg" skrev i en meddelelse:
> I en standard installation af PHP alene vil stien være som her
> beskrevet.

Ok! Så blev jeg lidt klogere - min installation indeholder dog også Apache
og MySQL...

> I en instalation af feks Xamp vil stien være indsat i includepath og
> dermed automatisk være til rådighed.

Pass! (Betyder, at jeg ikke ved, hvad Xamp er...)

> Spørgsmålet er nærmere, om PEAR overhovdet er inkluderet i den
> php-instalation du har.?

Det var/er det - det var blot ikke installeret - men det er det nu...

Mange tak for svaret!

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-04-07 08:03

Dennis Munding skrev:

> 2: Hvordan finder jeg ud af den korrekte sti istedet for "C:\php4\pear", når
> jeg
> - tester lokalt (EasyPHP1-8) - jeg kan ikke umiddelbart finde det i
> nogle af de filer, som fulgte med...

Brug søgefunktionen indbygget i Windows.

> - tester på nettet (jeg bruger Surftown - Linux) - har kigget i deres
> faq, men fandt heller ikke noget der...

Spørg deres support.

> 3: Filen DB.php er mig en gåde, for den er slet ikke beskrevet i bogen, så
> hvis andre har læst bogen, og har fundet en løsning, så hører jeg meget
> gerne fra dem...

DB-pakken stinker. Jeg ville hellere vaske tang på stranden, frem for
nogen sinde at skulle rode med den igen. Der er en DB2-klasse, som
skulle være en omskrivning af DB. Måske den kan bruges.

Mvh. Michael.

Fra : Martin

Dato : 11-04-07 14:26

Michael Zedeler wrote:
> DB-pakken stinker. Jeg ville hellere vaske tang på stranden, frem for
> nogen sinde at skulle rode med den igen. Der er en DB2-klasse, som
> skulle være en omskrivning af DB. Måske den kan bruges.

MDB2 den er klart bedre end den "gamle" DB.
Om den stinker... tjaa vær sin smag - dog vil jeg mene at adodb nok er
den bedste... for tiden - selvom de ligner hinanden utroligt meget, rent
brugsmæssigt.

Må dog indrømme jeg bedre kan lide at bruge min egen lille klasse :)

Fra : Gearløs

Dato : 11-04-07 08:59

Dennis Munding wrote:
> 2: Hvordan finder jeg ud af den korrekte sti istedet for
> "C:\php4\pear

Lav dig en fil med:
<?php
phpinfo();
?>

Kør den, og søg efter "pear", så finder du stien. Samme fremgangsmåde på
webhotellet.

-Mvh
Mathias

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-04-07 11:41

Hej Mathias!

Beklager den lange svartid...!

"Gearløs" skrev i en meddelelse:
> [...]
> phpinfo();
> ?>
>
> Kør den, og søg efter "pear", så finder du stien. Samme fremgangsmåde på

Det gav gevinst lokalt, men ikke på webhotellet...
Det vil sige, at stien jeg fandt lokalt virkede - jeg fik vist min forside
korrekt, da jeg havde indsat den.
Det samme var ikke tilfældet med webhotellet - der får jeg stadig en
fejlmelding.

Men jeg vil prøve at kontakte deres support (har haft for meget om ørerne de
seneste dage), og så må jeg se, om det hjælper - jeg vender tilbage med en
melding, når jeg har fået svar.

Der vil også komme et tillægs-spørgsmål i forbindelse med min lille
test-webshop og pear... (Det virker nemlig ikke helt, som det skal...)

Fra : Martin

Dato : 16-04-07 08:15

Dennis Munding wrote:
> [...]
> korrekt, da jeg havde indsat den.
> Det samme var ikke tilfældet med webhotellet - der får jeg stadig en

PEAR behøves ikke "installeres".
Du skal bare unzippe denne
<http://download.pear.php.net/package/PEAR-1.5.2.tgz>
og ligge den i fx. din rod.

Så skal du bare ind i de installerede pear pakker og tilrette
require_once til din sti, og vupti så er pear "installeret"

> Men jeg vil prøve at kontakte deres support (har haft for meget om ørerne de
> seneste dage), og så må jeg se, om det hjælper - jeg vender tilbage med en
> melding, når jeg har fået svar.

Jeg gætter på... Nej vi vil ikke rode ved vores installation

Fra : Martin

Dato : 16-04-07 09:07

Martin wrote:
> PEAR behøves ikke "installeres".

Som sagt i mit eget indlæg i denne tråd, så er PEAR ikke et "program",
men bare en ganske alm. klasse :)

Fra : Dennis Munding

Dato : 16-04-07 15:27

Hej Martin!
"Martin" skrev i en meddelelse:
> PEAR behøves ikke "installeres".
> Du skal bare unzippe denne
> <http://download.pear.php.net/package/PEAR-1.5.2.tgz>
> og ligge den i fx. din rod.

Jeg har forsøgt, men får en fejlmelding, når jeg prøver at un-zippe den -
har WinZip9.0.

Fra : Martin

Dato : 17-04-07 09:59

Dennis Munding wrote:
> Hej Martin!
>
> Jeg har forsøgt, men får en fejlmelding, når jeg prøver at un-zippe den -
> har WinZip9.0.

Brug WinRAR :)

Fra : Dennis Munding

Dato : 17-04-07 21:15

Hej Martin!

> Brug WinRAR :)

Nu har jeg så installeret WinRAR og pakket filen ud, og lagt den op på
nettet i roden, men det hjalp ikke meget...

Kan ikke lige finde ud af, hvad det helt nøjagtig er, at jeg skal ændre og
til hvad...

Jeg har nu sendt en mail til Surftown for at se, om de kan guide mig lidt...