oplæser
Fra : Jan Larsen

Dato : 09-04-07 19:28

Hej alle

Findes der ikke en "oplæser" i linux på dansk og engelsk, hvor man kan
mærker en tekst og få den læst op...?

Mvh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-04-07 19:31

Jan Larsen skrev:

> Findes der ikke en "oplæser" i linux på dansk og engelsk,
> hvor man kan mærker en tekst og få den læst op...?

Der findes vist et dansk netsted der kan den slags, men jeg kan ikke
komme i tanker om urlen. Til gengæld ser det ud til at den ønskede
funktionalitet findes i KDE:

http://klid.dk/kde/da/docs/kdeaccessibility/kttsd/web.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Jan Larsen

Dato : 09-04-07 20:19

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Der findes vist et dansk netsted der kan den slags, men jeg kan ikke
> komme i tanker om urlen. Til gengæld ser det ud til at den ønskede
> [...]
Takker det er da et skridt i den rigtig retning, men den klare kun eng.

Mvh
Jan

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 09-04-07 20:33

Klaus Alexander Seistrup skrev:
> Der findes vist et dansk netsted der kan den slags, men jeg kan ikke
> komme i tanker om urlen. Til gengæld ser det ud til at den ønskede
> [...]

Gnome har også forskellige screanreadere Orca som en.
http://live.gnome.org/Orca

Har dog ikke fået det til at virke med dansk :(

/A

Fra : Jesper Holck

Dato : 09-04-07 22:00

Prøv at se på http://www1.robobraille.org/websites/acj/robobraille.nsf

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 17-04-07 12:50

Jesper Holck wrote:

> Prøv at se på http://www1.robobraille.org/websites/acj/robobraille.nsf

Jeg prøvede lige med "Dette er en test af tale syntese med danske
bogstaver. Så vi vil prøve at lave nogle ord med de danske tegn i, for
at afprøve kvaliteten af syntesen. Jeg spiser rødgrød med fløde på og
stegt ræv til aftensmad. "

Udover at syntesen ikke kunne finde ud af "stegt ræv" (gad vide hvorfor)
synes jeg egentlig at syntesen var ok (uden i øvrigt at have noget
sammenligningsgrundlag).

Det er naturligvis lidt besværligt at skulle sende frem og tilbage med
email...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 16-04-07 23:04

Jan Larsen skrev:

> Hej alle
>
> Findes der ikke en "oplæser" i linux på dansk og engelsk, hvor man kan
> mærker en tekst og få den læst op...?

KDE med kttsd og fx festival.

Virker med mange KDE applikationer, fx Konqueror (værktøjer->læs tekst op)
KWord kan læse alle menuer og lignende op.

The KDE Text-to-Speech system is a plugin based service that allows any KDE
(or non-KDE) application to speak using the DCOP interface.
.
ksayit and kmouth are useful front-ends for this capability, while one of
festival, flite, and epos are essential back-ends.
.
This package is part of KDE, as a component of the KDE accessibility
module.
See the 'kde' and 'kdeaccessibility' packages for more information.
.
Homepage: http://accessibility.kde.org/developer/kttsd