Så er Etch Stable
Fra : Magnus Pedersen

Dato : 08-04-07 22:35

Frisk fra debian.org

http://www.debian.org/News/2007/20070408

/Magnus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-07 23:57

Magnus Pedersen <bofhenator@gmail.com> writes:

> Frisk fra debian.org
>
> http://www.debian.org/News/2007/20070408

Interessant :)

Er der ikke nogen der har haft fingrene i både den og den nye Ubuntu
som kan kort opridse hvad forskellen på de to distributioner er, og
hvilke nøglepunkter der kan afgøre den ene frem for den anden.

Man er jo lidt nysgerrig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-04-07 09:49

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Er der ikke nogen der har haft fingrene i både den og den nye Ubuntu
> som kan kort opridse hvad forskellen på de to distributioner er, og
> hvilke nøglepunkter der kan afgøre den ene frem for den anden.

Du mener "Feisty" ?
Grundliggende er der jo ikke den store forskel på Debian og Ubuntu.
Ubuntu er jo forket fra debian unstable, hvorefter de har strømlinet
bruger-oplevelsen. Jeg har haft Etch og diverse Ubuntu'er (inkl. Feisty)
installeret på forskellige maskiner. Hvis vi ser bort fra
desktop-oplevelsen, så er det hovedsageligt et spørgsmål om hvilke
versioner de enkelte pakker er af. Nogen gange er Etch lidt nyere, nogen
gange er Ubuntu. Feisty er dog ret godt med hvad angår at være "up-to-date".
Den største forskel er nok at Ubuntu har erstattet "init" med deres egen
"upstart", der tillader hurtigere opstart af systemet bl.a. v.h.a.
parallelisering.

Når det så kommer til desktoppen, så har jeg helt ærligt ikke prøvet en
Etch desktop, men Ubuntu har generelt gjort det meget nemmere for alm.
brugere at lave flere sys-admin ting. F.eks. så arbejder de på et
standard desktop backup system. De samme ting kan selvfølgelig lade sig
gøre på Etch, men det er nemmere for mig, når jeg skal installere min
kærestes laptop at jeg bare kan stikke hende en CD og så klarer hun
resten selv.

Jeg installerer Debian på servere og headless maskiner, fordi jeg ind i
mellem har oplevet at enkelte mere eksotiske pakker på Ubuntu ikke var
testet godtnok, men jeg installerer Ubuntu på desktop maskiner fordi man
får en masse GUI forærende og det stadig føles præcis som debian nedenunder.

Peter

Peter

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-04-07 21:29

On Mon, 09 Apr 2007 10:49:27 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> [...]
>får en masse GUI forærende og det stadig føles præcis som debian nedenunder.

Jeg har de sidste 4 år været lidt udenfor Linux, kørt FreeBSD. Men nu
skal jeg tilbage til Linux. Det er kun til Server jeg drift'er Linux.

Ubuntu har jeg eksperimenteret lidt med, både server og desktop (6.06
LTS og 6.10). Og en enkelt gang installeret Debian.

Det jeg lægger vægt på er: Nem installation, opdatering og
opgradering. Meget brugt, så det er nemt at google løsninger (også ved
distributions specifikke detaljer).

Jeg skal køre Xen med en ca. 10 virtuelle maskiner. Software som
Apache/PHP/mySQL, Samba, mediaserver, SMTP/POP3 af en art, samt NFS,
LDAP og Simple backup til at binde det hele sammen. Det hele kører på
LVM ovenpå RAID1.

Jeg valgte Ubuntu fordi den har et mere regulært opdateringsinterval -
21 måneder er lang tid at vente på en ny Debian, og så også fordi den
første install på min server ikke fungerede med Debian.

Regner med at opdatere til 7.04 når den nu kommer, inden jeg for alvor
installerer mine Xen-guests og begynder at flytte services fra den 3
år gamle Dell PE 1600.

Min nye "server": Asus motherboard, AMD X2 3800+ AM2, 2 GB ram og
(foreløbig) 2 * 320 GB 7200 RPM 16 MB SATA diske.

Kører nok det hele op som i386, da jeg ellers ikke ville kunne køre
Xen-guests på den gamle (Pentium 4) i tilfælde af nedbrud på HW.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-04-07 21:42

Nicolai Lang wrote:
>... Det er kun til Server jeg drift'er Linux.
> Det jeg lægger vægt på er: Nem installation, opdatering og
> opgradering. Meget brugt, så det er nemt at google løsninger (også ved
> distributions specifikke detaljer).

Jeg kan virkelig ikke se nogen forskel på ovenstående til serverdrift
hvad angår Etch/Edgy. Det skulle da lige være at det IMHO ofte er
lettere at google en løsning til Debian hvad angår server-problemer.
Ubuntus forum er IMO en smule rodet og drukner i halve spørgsmål og svar.

> [...]
> Apache/PHP/mySQL, Samba, mediaserver, SMTP/POP3 af en art, samt NFS,
> LDAP og Simple backup til at binde det hele sammen. Det hele kører på

Igen... Debian.

> Jeg valgte Ubuntu fordi den har et mere regulært opdateringsinterval -
> 21 måneder er lang tid at vente på en ny Debian, og så også fordi den
> første install på min server ikke fungerede med Debian.

Jeg har kørt Etch i et halvt års tid i drift (min personlige server).
Der har da været nogle enkelte opdateringer, der lige krævede man læste
det med småt, og det går jo nok ikke i et rigtigt produktionsmiljø, men
så igen... hvis det virker som det skal når du installerer og der kommer
sikkerhedsopdateringer, hvad skal du så bruge nye releases hvert halve
år til?

Peter

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-04-07 22:49

Peter Mogensen skrev:

> [...]
> så igen... hvis det virker som det skal når du installerer og der kommer
> sikkerhedsopdateringer, hvad skal du så bruge nye releases hvert halve

Enig. Jeg har da den holdning at jo flere opdateringer, jo større risiko
for at noget knækker når man har mindsttid til at gøre noget ved det.
Selvfølgelig skal sikkerhedsopdateringer rulles ud hurtigst muligt, men
nye funktioner er fra et driftsmæssigt synspunkt kun af det onde

Mvh. Michael.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 10-04-07 07:55

On Mon, 09 Apr 2007 22:42:17 +0200, Peter Mogensen
> [...]

>så igen... hvis det virker som det skal når du installerer og der kommer
>sikkerhedsopdateringer, hvad skal du så bruge nye releases hvert halve

Jeg kan godt følge dig. Men da jeg checkede Distrowatch og så hvor
lang tid siden det var der var kommet en Debian, så er man nødt til at
overveje om distributionen er ved at dø ud.

Men det kan da godt være jeg skulle hente den nye Debian og starte med
den. Det som er sikkert, det er at jeg vil ikke køre 2 forskellige
distro's. Ganske vist er min router installeret med Ubuntu 6.10
(Shorewall, MRTG, Webmin m.m.) men det overlever jeg nok - ikke mindst
fordi Ubuntu og Debian trods alt er ret ens.

Noget af det jeg synes er ret godt ved Ubuntu er at en opgradering
mellem versioner (6.06 -> 6.10) ser ud til at være ret smertefrit. Kan
jeg forvente det samme ved Debian?

Dengang jeg brugte Slackware og senere Red Hat, så var det anbefalet
at lave en frisk installation hver gang. Men når man hoster 40+
domæner inklusiv et par butikker, så er det altså ikke lige hvad jeg
har lyst til at slås med (givet, ved Xen virtualisering så er det lidt
nemmere at komme omkring ved nu).

Senere: Er ved at hente Debian nu :)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-04-07 08:20

On 2007-04-10, Nicolai Lang <nnews0403051902@hjorth.com> wrote:
> Jeg kan godt følge dig. Men da jeg checkede Distrowatch og så hvor
> lang tid siden det var der var kommet en Debian, så er man nødt til at
> overveje om distributionen er ved at dø ud.

Debian forsøger at køre med 18-24 måneders udgivelser hvor en udgave
understøttes i 12 måneder efter ny er kommet.
Det giver tilpas stabilitet til at jeg vil køre det i
produktionsmiljøer.

> Noget af det jeg synes er ret godt ved Ubuntu er at en opgradering
> mellem versioner (6.06 -> 6.10) ser ud til at være ret smertefrit. Kan
> jeg forvente det samme ved Debian?

Jep. Læs udgivelsesbemærkningerne først ved en debian-opgradering (Jeg
tror også at ubuntu anbefaler at man læser udgivelsesbemærkningerne
inden man opgraderer)

> Dengang jeg brugte Slackware og senere Red Hat, så var det anbefalet
> at lave en frisk installation hver gang. Men når man hoster 40+
> domæner inklusiv et par butikker, så er det altså ikke lige hvad jeg

Jeg har to installationer der var installeret som debian woody. De er
opgraderet siden.

Jeg skal også snart til at overveje at opgradere en stribe servere jeg
ikke har fysisk adgang til. Jeg er ikke rigtigt bekymret over at skulle
gøre det.

/Sune
- som vist dog også har haft en finger eller to i spil om debian etch

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-04-07 08:21

Nicolai Lang wrote:
> Jeg kan godt følge dig. Men da jeg checkede Distrowatch og så hvor
> lang tid siden det var der var kommet en Debian, så er man nødt til at
> overveje om distributionen er ved at dø ud.

Njarrh... Debian har altid bare frigivet, når de var klar.

> [...]
> (Shorewall, MRTG, Webmin m.m.) men det overlever jeg nok - ikke mindst
> fordi Ubuntu og Debian trods alt er ret ens.

Jeg oplever ikke Debian på serverne og Ubuntu på laptops som "at køre to
forskellige distributioner".

> Noget af det jeg synes er ret godt ved Ubuntu er at en opgradering
> mellem versioner (6.06 -> 6.10) ser ud til at være ret smertefrit. Kan
> jeg forvente det samme ved Debian?

Ja. Men det er iøvrigt ikke alle, der oplevede 6.06->6.10 opgraderingen
lige smertefrit :)

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-04-07 01:59

On 09 Apr 2007 00:57:02 +0200
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Er der ikke nogen der har haft fingrene i både den og den nye Ubuntu
> som kan kort opridse hvad forskellen på de to distributioner er, og
> hvilke nøglepunkter der kan afgøre den ene frem for den anden.

Groft forenklet:
Debian Etch ~= Ubuntu Dapper med kerne 2.6.18.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 09-04-07 07:36

Michael Rasmussen skrev:

> Groft forenklet:
> Debian Etch ~= Ubuntu Dapper med kerne 2.6.18.

.... og uden påtvunget bøvl med Unicode.

God fornøjelse,

Jacob (der ikke er helt færdig med opgraderingen)
--
»But you have to be a bit wary of a ship that collects
snowflakes.« -- Diziet Sma