MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Slette alt
Fra : HL

Dato : 09-04-07 20:33

Hej hvordan sletter jeg alt på en hd så den bliver som da jeg fik PCen så
jeg kan starte med en ny instll.

På forhånd tak.

Mvh.Henrik

Fra : Max

Dato : 09-04-07 20:36

Hej

> PCen så jeg kan starte med en ny instll.

Stik den en installations CD med styresystemet og bed
den om at formatere harddisken inden installationen.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-07 20:39

HL skrev:

> Hej hvordan sletter jeg alt på en hd så den bliver som da jeg fik PCen så
> jeg kan starte med en ny instll.

Hvad har du af styresystem til den?

Med XP kan man f.eks. boote fra cd og bede om en formatering af
harddisken når man installerer.

--
Bertel

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 09-04-07 20:46

HL skrev:
> Hej hvordan sletter jeg alt på en hd så den bliver som da jeg fik PCen så
> jeg kan starte med en ny instll.

Du kan blot installere igen fra CD'en. Undervejs i installationen
spørges hvor du vil installere, her sletter du de partitioner der måtte
være, opretter igen og vælger en af disse til installation. Du kan nøjes
med en partition.

/Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-07 20:57

Andreas Lorensen skrev:

> være, opretter igen og vælger en af disse til installation. Du kan nøjes
> med en partition.

Jeg anbefaler at man laver (mindst) tre: en til systemet, en til
data og tilhørende programmer og en til backup.

Jeg kan køre imagefiler ind med mit system uden at det berører
mine arbejdsprogrammer og -data den bitterste smule.

--
Bertel

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 09-04-07 21:09

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
>
> Jeg kan køre imagefiler ind med mit system uden at det berører
> mine arbejdsprogrammer og -data den bitterste smule.

Lyder som en god opdeling. Dog vil jeg i et sådan senarie anbefale to
partisioner - en system og en data. Og så bruge en ekstern disk til
backup - gerne med et image program.
Herved tabes ikke noget selvom selve diske bryder sammen.

/A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-07 21:13

Andreas Lorensen skrev:

> Lyder som en god opdeling. Dog vil jeg i et sådan senarie anbefale to
> partisioner - en system og en data. Og så bruge en ekstern disk til
> backup - gerne med et image program.

Klart det skal være eksternt, men jeg bruger det interne hver
gang jeg forlader computeren (klikker på et ikon).

Mit backupsystem består af løbende backup, mindst ugentlige
kopiering til to andre computere samt brænding på dvd/cd - det
sidste dog med uregelmæssige mellemrum.

Selve systemet gemmer jeg uafhængigt deraf med et gratis
image-program.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-04-07 21:27

On Mon, 9 Apr 2007 22:13:27 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Selve systemet gemmer jeg uafhængigt deraf med et gratis
> image-program.

hvilket?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-07 08:58

Peter Loumann skrev:

> hvilket?

Partition-saving:

   http://damien.guibouret.free.fr/

Programmet har en finte der har kostet mig en del overflødig
geninstallering, men når man ved det, er det ikke noget problem:

Jeg var vant til fra andre programmer, at det var ligemeget
hvilken stand et drev var i, så ville en udpakning af et image
rette op på det hele. Partition-saving forudsætter at drevet er
formateret på samme måde som det var da imaget blev lavet.
Bortset derfra har jeg ikke haft problemer med det.

Programmet skal køre under ren DOS og virker altså ikke under
Windows. Man skal derfor kunne boote fra diskette eller cd til
DOS.

Jeg planlagde faktisk i dag at skrive en omhyggelig vejledning i
hvordan det bruges.

PS. Det pakker væsentligt tættere end Ghost når man i begge
programmer vælger maksimal komprimering. Det fylder 232 Kbyte når
det er pakket ud.

--
Bertel

Fra : Morten Nielsen

Dato : 10-04-07 13:07

On Tue, 10 Apr 2007 09:57:59 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

>Programmet skal køre under ren DOS og virker altså ikke under
>Windows. Man skal derfor kunne boote fra diskette eller cd til
>DOS.

Og skulle du ønske noget med et GUI, kan DriveImage XML fra
http://www.runtime.org/dixml.htm anbefales.

Det kan boote på en WinPE CD og køres derfra.

/Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-07 14:35

Morten Nielsen skrev:

> Og skulle du ønske noget med et GUI, kan DriveImage XML fra
> http://www.runtime.org/dixml.htm anbefales.

Det har ganske rigtigt en nem brugerflade, men imagefilerne
fylder dobbelt så meget som SaveParts, og det kan ikke køre under
DOS.

> Det kan boote på en WinPE CD og køres derfra.

SaveParts brugerflade er ikke vanskelig at finde ud af. Ulempen i
forhold til DriveImage XML er at man skal boote i DOS også når
man skal lave et image.

--
Bertel

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-04-07 07:26

<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>sidste dog med uregelmæssige mellemrum.
>
>Selve systemet gemmer jeg uafhængigt deraf med et gratis

Jeg er duperet, er det data fra Bank of England
mvh Ebbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-07 08:43

Ebbe Hansen skrev:

> Jeg er duperet, er det data fra Bank of England

Det tager ikke særlig lang tid at sætte de programmer og rutiner
op som jeg bruger. De ekstra computere kommer automatisk når jeg
køber en ny og sætter de gamle væk som reserver på lokalnettet.

Desuden sletter jeg med hård hånd i styresystemet, og det har
somme tider katastrofale konsekvenser. Jeg gør det dog ikke så
meget mere fordi Windows bliver mere og mere komplekst for hver
version.

Derudover så ligger der faktisk mange måneders arbejde bag alle
de ting jeg har lavet i tidens løb.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 10-04-07 14:35

On Mon, 9 Apr 2007 21:57:09 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg anbefaler at man laver (mindst) tre: en til systemet, en til
>data og tilhørende programmer og en til backup.
Den sidste partition er intet værd - går disken i stykker mister du
alt, incl. din backup.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-07 15:07

Henning skrev:

> Den sidste partition er intet værd -

Det er nu ikke helt rigtigt. Selv bruger jeg det jævnligt når jeg
har lavet eksperimenter der har lavet kuk, og det er også der jeg
samler de filer der skal udveksles med de andre computere
(bortset fra at det er det 8. og 9. drev hos mig).

Men vi er enige om at backup'en skal ud af computeren for rigtig
at være noget værd - og helst ud af huset også.

> går disken i stykker mister du alt, incl. din backup.

Jeg gør ikke, men hvis man kun har backup på samme harddisk som
systemet kører på, er det rigtigt.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 10-04-07 13:58

HL wrote:
> Hej hvordan sletter jeg alt på en hd så den bliver som da jeg fik
> PCen så jeg kan starte med en ny instll.
>
> På forhånd tak.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med sletter, men Eraser (gratis) har en
funktion, der sletter alle data på en HD - og jeg mener alle.

Alt bliver overskrevet mange gange og kan ikke gendannes.

Du kan også slette windows med dette program. Så der intet er på HD´en

Kan hentes her: http://www.heidi.ie/eraser/

Mvh. Per