Downloadhastighed ??
Fra : Ivan Olsen

Dato : 09-04-07 07:52

er hos tdc og har 20MBit/1024KBs og når jeg downloader en fil, kører det
meget langsomt hvis opload er sat til max, men sætter jeg upload ned,
stiger min download.
Burde det ikke være irellevant når det er 20MBit ned og 1024KBs op.
Ivan !

Fra : Taba

Dato : 09-04-07 12:47

> Burde det ikke være irellevant når det er 20MBit ned og 1024KBs op.

Tværtimod nej - det er sådan ADSL teknologien fungerer. Er hele din upload
båndbredde brugt så kvæler det din download. Når du modtager en pakke (dvs.
downloader) skal du sende en pakke til afsenderen af pakken der populært
siger "jeg har modtaget pakken fint, send mig næste" (en såkaldt ACK pakke).
Men er din upload båndbredde brugt op så er der ikke båndbredde til at sende
de ACK pakker og din download hastighed vil falde da afsenderen venter på at
modtage næste ACK pakke for derved at kunne sende dig næste pakke.
Alt dette foregår i protokollen der bruges til at kommunikere med (TCP/IP)
og der er ikke rigtigt noget du kan gøre for at ændre det - sådan er det
skruet sammen. Det "eneste" du kan gøre er at sørge for at der er nok upload
båndbredde til at du kan bruge dine 20 mbit download.

At konfigurationen 20/1mbit på en ADSL linie er helt hen i vejret efter min
mening er så en helt anden diskussion

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-04-07 12:50

On Mon, 9 Apr 2007 13:46:38 +0200, "Taba" <all.spammers@die.die.die>
wrote:

> At konfigurationen 20/1mbit på en ADSL linie er helt hen i vejret efter
> min mening er så en helt anden diskussion

Hvorfor mener du det? (Det kræver ikke 1 Mbps ACKs at overføre med 20
Mbps med TCP, så det kan jo ikke være grunden).

-A

Fra : Taba

Dato : 09-04-07 13:13

> Hvorfor mener du det? (Det kræver ikke 1 Mbps ACKs at overføre med 20
> Mbps med TCP, så det kan jo ikke være grunden).

Nej - det har du ret i. Men skal man noget andet med sin upload båndbredde
samtidig med at man henter noget så er der ikke den store marginal man har
med at gøre før de begynder at influere hinanden. Stik mig hellere end 10/10
mbit linie eller 15/5 mbit linie i stedet.

Jeg kan giv et eksempel på det: Når jeg skal uploade artikler/anmeldelser og
billeder til det site jeg anmelder for så vil ovenstående beskrevet
situation være en realitet. Eller hvis der skal uplaodes andet (zip filer
el. lign. til ens webserver, torrents af patches til div. spil eller
OpenSource OS) vil det også være aktuelt.

Udover det tekniske aspekt i det, er det også en (usaglig?) holdning jeg har
til det - kald det et religionsspørgsmål

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-04-07 14:38

On Mon, 9 Apr 2007 14:12:47 +0200, "Taba" <all.spammers@die.die.die>
wrote:

> Nej - det har du ret i. Men skal man noget andet med sin upload båndbredde
> samtidig med at man henter noget så er der ikke den store marginal man har
> med at gøre før de begynder at influere hinanden.

Det er jo heller ikke det samme, som at det ikke kan bruges til noget,
eller er 'helt hen i vejret'.

> Stik mig hellere end 10/10 mbit linie eller 15/5 mbit linie i stedet.

Personligt går jeg i første omgang efter 25/25, men behov er jo
forskellige, og 20 Mbps kan da godt bruges til noget, selvom man kun
har 1 Mbps op.

> Udover det tekniske aspekt i det, er det også en (usaglig?) holdning jeg
> har til det - kald det et religionsspørgsmål

Jeg er sådan set fuldstændig enig i din *holdning*. Du glemte vist
bare at give udtryk for, at det var en holdning og ikke en teknisk
argumentation.

-A

Fra : Taba

Dato : 09-04-07 23:37

> Jeg er sådan set fuldstændig enig i din *holdning*. Du glemte vist
> bare at give udtryk for, at det var en holdning og ikke en teknisk
> argumentation.

Synes nu at det jeg skrev gav en ret stor indikation på det: "At
konfigurationen 20/1mbit på en ADSL linie er helt hen i vejret efter ***min
mening*** er så en helt anden diskussion "

Og dengang jeg lærte dansk i folkeskolen var en mening ret tæt på en
holdning - ved ikke med dig?

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Olsen

Dato : 09-04-07 22:46

"Taba" <all.spammers@die.die.die> skrev i en meddelelse

> [...]
> begynder at influere hinanden. Stik mig hellere end 10/10 mbit linie eller 15/5 mbit

Hvis din upload sluger 10 mbit alligevel hjælper det jo lige fedt. Det det handler
om er at noget af sin upload er "ledig" og det behøver altså langt fra at være
10 mbit.

Fra : Taba

Dato : 09-04-07 23:39

> [...]
> handler
> om er at noget af sin upload er "ledig" og det behøver altså langt fra at

Yep, det har du fuldstændig ret i. Personligt vil jeg gerne have en linie
der kan bruges til flere ting og dermed være fleksibel i stedet for at være
låst "til kun at downloade" (sagt meget firkantet) som en 20/1 mbit linie jo
i realiteten er.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 25-04-07 00:31

Ivan Olsen wrote:
> [...]
> stiger min download.
> Burde det ikke være irellevant når det er 20MBit ned og 1024KBs op.

Brug en QOS/Traffic Shaper for at undgå det.
Jeg anbefaler CfosSpeed : http://www.cfos.de/speed/cfosspeed_e.htm