hvordan laver man et udendørs trådløst net~
Fra : hygum

Dato : 09-04-07 07:02

Jeg vil lave et udendørs trådløst netværk, hvor folk i forskellige
lejligheder kan dele en internetforbindelse. Det er ikke muligt at
føre kabel, og nok ikke muligt at nå hinanden trådløst indendørs.

Består det så blot i, at indkøbe trådløs router og netkort, hvor man
så skruer den almindelige antenne af, og istedet køber nogle udendørs
antenner, som man så skruer på i stedet for den almindelige, og hænger
udenfor?

Jeg har tænkt mig at sætte en omnidirectional på væggen udenfor
routeren, og nogle directional på de andre lejligheder, der skal koble
på.

Men jeg ved f.eks. ikke meget om de stik, som antennerne har (N-jack
f.eks.), så er der nogen, der har gode erfaringer med at lave et
billigt udendørs netværk, der ikke skal række så langt, og hvor
enhederne næsten kan se hinanden, hvilke produkter kan anbefales?

Fra : Lars Grau

Dato : 09-04-07 09:41

"hygum" <thomashygum@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Husk at undersøge om du må dele din forbindelse men andre, jeg ved TDC vil
ikke tillade det, der har man en forbinde pr. husstand, og man må ikke dele
sin forbindelse.

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 09-04-07 09:45

hygum wrote:
> [...]
> billigt udendørs netværk, der ikke skal række så langt, og hvor
> enhederne næsten kan se hinanden, hvilke produkter kan anbefales?

Hej Hygum

Kig på indlægget "Linksys WRT54GL som AP [WDS eller OLSR med Freifunk
eller openwrt (evt. med OpenVPN)]" i nyhedsgruppen:

nntp://dk.edb.netvaerk.traadloest

Svarer du på dette indlæg bør du fjerne "dk.edb.netvaerk" da jeg har
krydspostet til "dk.edb.netvaerk.traadloest".

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 09-04-07 10:10

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
>
> Svarer du på dette indlæg bør du fjerne "dk.edb.netvaerk" da jeg har
> krydspostet til "dk.edb.netvaerk.traadloest".

Hej Hygum

Hvis du vil have at folk skal logge på for at anvende en
internetforbindelse via det trådløse net, kan det gøres med Chilispot:

http://www.chillispot.org/
Citat: "...
ChilliSpot is an open source captive portal or wireless LAN access point
controller. It is used for authenticating users of a wireless LAN. It
supports web based login which is today's standard for public HotSpots.
Authentication, authorization and accounting (AAA) is handled by your
favorite radius server.

Binary downloads are available for Redhat, Febora, Debian, Mandrake and
OpenWRT. ChilliSpot is an ebuild in Gentoo and compiles under FreeBSD.
Source code under GPL is available for other platforms.
...."

http://www.chillispot.org/features.html

/Glenn