email form
Fra : Henrik Sahl

Dato : 08-04-07 12:35

Jeg skal bruge en form til at sende emails, og har sådan set også fundet
koden til det, men så faldt jeg over denne her side
http://www.minimalistic-design.net/contact hvor der er et felt man skal
udfylde for at undgår spam.

Hvem er det der undgår spam ved det felt, ham der undfylder det eller er det
mig ?

Mit gæt er at det er mig, så en tosse ikke laver et script der udfylder de
andre felter og sender mails konstant, men burde han så ikke også kunne
håndtere regnestykket ?

Hvis det virker, hvor finder man så koden til det ?

Henrik
http://www.sahlsa.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-04-07 16:04

"Henrik Sahl" skrev i en meddelelse...

> [...]
> udfylde for at undgår spam.
>
> Hvem er det der undgår spam ved det felt, ham der undfylder det eller er

Det er hjemmesidens ejer først og fremmest. Men er det meget dårlig
programmering, så kan en ondsindet spammer så vidt jeg ved også sende
"fejl-kode" via formen, som vil gøre det muligt at sende spam til andre via
formen.

Teknologien som anført med spamsikring som regnestykke er nær 100% sikker
foreløbig. Bruger selv en tilsvarende, og jeg har været under angreb - men
ikke én spam mail i snart et år, hvor jeg har haft siden

> Mit gæt er at det er mig, så en tosse ikke laver et script der udfylder de
> andre felter og sender mails konstant, men burde han så ikke også kunne
> håndtere regnestykket ?

I princippet jo, men teknologien er ikke standard endnu som captcha er det,
og derfor er der færre som gider spilde programmørtid på at sidde og hacke
de sider. Det er iøvrigt et tilfældigt tal hver gang, så man kan ikke bare
regne med at skrive det samme hver gang. En anden måde at gøre det på er at
skrive

"skriv tallet fem"

for eksempel. Min form har tilfældigt tal mellem 2 og fem. Det virker fordi
det ikke er en standard-telnologi (som captcha) og fordi det er på dansk.
Fordelen ved at lave det på lige denne måde er, at ingen diskrimineres. En
captcha diskriminerer blinde, mens et regnestykke kræver regnekunnen (omend
kun lidt), mens den sidstnævnte bare beder brugeren om at trykke på en
bestemt tast (i princippet), og det kan alle forstå. Undtagen altså
spambotter.

> Hvis det virker, hvor finder man så koden til det ?

Det virker, men din server skal understøtte enten ASP eller PHP. Min form
http://www.ilmark.dk/kontakt.asp er en revideret udgave af Eriks script på
http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/cdonts.asp

Du kan med middel VB-kendskab nogenlunde nemt tilføje den kode, som laver
tilfældige tal, og som tjekker, om det er det rigtige tal, som indtastes.
Problemet ligger mere i at få det overført til formen (som redirecter til
sig selv ved submit), uden at tallet afsløres i koden. Derfor har jeg sløret
det i HTMLen (kendte ingen anden måde, men det ser ud til at virke).

Jeg har ikke fundet nogen gratis script i ASP, som gør nøjagtigt dét, du vil
have. Men der er da et par udmærkede PHP, hvis det er. Den bedste, jeg så
har fundet er: http://www.freecontactform.com/demos.php

MVH
Rune Jensen

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 08-04-07 16:05

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> posting:

>captcha diskriminerer blinde,

Ikke nødvendigvis. CAPTCHA dækker blot over det generelle at kunne
skelne computere fra mennesker på en maskinautomatiseret måde. Nogle
teknikker bruger tegngenkendelse via et billede. Andre bruger, som
du skriver, regnestykker. Der er mange flere.

T'et står for Turing-test og refererer til en foreslået måde af Alan
Turing til at afgøre, hvorvidt en computer/program reelt set kan
kaldes intelligent.

Se evt. http://da.wikipedia.org/wiki/Turing-test og
http://www.cs.cmu.edu/~biglou/captcha_cacm.pdf

--
What is life, except excuse for death,

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-04-07 17:30

"Chr. Bohr-Halling" skrev i en meddelelse...

> "Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> posting:

> Ikke nødvendigvis. CAPTCHA dækker blot over det generelle at kunne
> skelne computere fra mennesker på en maskinautomatiseret måde.

Rigtigt. Kom til at tænke på det bagefter, at det var dobbelttydigt
formuleret, men der var det jo sendt. Jeg er bare blevet vant til at omtale
billed-Captcha alene ved captcha, fordi billeder har været en slags
standard. Hvad menes er så, at billeder diskriminerer blinde og svagtseende,
fordi de ikke kan tyde billederne. Men et spørgsmål, som skal besvares, det
kan læses højt og dermed forstås af alle.

MVH
Rune Jensen

Fra : Henrik Sahl

Dato : 09-04-07 11:04

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har ikke fundet nogen gratis script i ASP, som gør nøjagtigt dét, du
> vil have. Men der er da et par udmærkede PHP, hvis det er. Den bedste, jeg
> så har fundet er: http://www.freecontactform.com/demos.php

Perfekt.

Hvis du falder over en gæsetebog/tagwall i PHP med ovenstående funktion, så
sig endeligt til.

Henrik
http://www.sahlsa.dk

Fra : Thrane

Dato : 09-04-07 21:33

"Henrik Sahl" <sahlFJERN@DETsnapsHER.dk> wrote in message

> [...]
>
> Perfekt.
>
> Hvis du falder over en gæsetebog/tagwall i PHP med ovenstående funktion,

Hvis du benytter noget som ovenstående, så husk at lav noget med sessions
der gemmer det indtastede, i til fælde af at man regner forkert.
Der er meget irriterende at have skrevet en mindre roman, indtastet en kode,
trykket send og så blive kastet tilbage til samme formular, nu bare tom og
med en besked om at man har glemt noget eller regnet forkert!

--
Thrane

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-04-07 22:10

"Thrane" skrev i en meddelelse...

> [...]
> kode, trykket send og så blive kastet tilbage til samme formular, nu bare
> tom og med en besked om at man har glemt noget eller regnet forkert!

....men hvis man redirecter til den samme form, så kan man vel genbruge
brugerens values. Mener, jeg gjorde det (men nu er det selvfølgelig måneder
siden, jeg sidst kiggede på det, så jeg kan ærligt ikke huske meget om det).
I hvert fald har jeg ikke brugt session.

Iøvrigt er clienside validering et must inden der bliver sendt nogetsomhelst
(undtagen lige spamtjekket, det skal ikke tjekkes hos brugeren). Det sparer
for meget irriterende ventetid, inden det bliver valideret serverside.

MVH
Rune Jensen

Fra : Henrik Sahl

Dato : 10-04-07 11:20

"Thrane" <noreply@noreply.dk> wrote in message

> [...]
> kode, trykket send og så blive kastet tilbage til samme formular, nu bare
> tom og med en besked om at man har glemt noget eller regnet forkert!

Det klarer den åbenbart selv, for hvis man bare går en side tilbage, så står
det man har skrevet der stadig.

Henrik
http://www.sahlsa.dk

Fra : Thrane

Dato : 10-04-07 15:01

Henrik Sahl skrev:
> "Thrane" <noreply@noreply.dk> wrote in message

> Det klarer den åbenbart selv, for hvis man bare går en side tilbage, så står
> det man har skrevet der stadig.

Men ikke ved evt. refresh...

--
Thrane

Fra : Henrik Sahl

Dato : 10-04-07 16:42

"Thrane" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in message

> Men ikke ved evt. refresh...

Men hvis man ikke regner rigtigt, så ryger man videre til en fejlside, hvor
man bare kan trykke tilbage, selve valideringen af de andre felter bliver
lavet inden man kan submitte.

Henrik
http://www.sahlsa.dk

Fra : tidemann

Dato : 08-04-07 16:25

Henrik Sahl wrote:
> [...]
> håndtere regnestykket ?
>
> Hvis det virker, hvor finder man så koden til det ?

Her på http://hjemmesideskolen.dk/scripts/mailform.asp
står der lidt forskelligt, både med fælder og indtastning.
Og der er koder...................

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk