andre skriftsprog
Fra : Ole Madsen

Dato : 08-04-07 07:17

Hvordan får man russisk, kinesisk, japansk, hebræisk, arabisk ind i en
html side?

Ole

Fra : John S. Thomsen

Dato : 08-04-07 16:32

Ole Madsen wrote:
> Hvordan får man russisk, kinesisk, japansk, hebræisk, arabisk ind i en
> html side?

Der er sikkert mange måder at gøre det på. Her to

1. Drag'n'drop fra en tegntabel og ind i en teksteditor, der
understøtter unicode.
2. Find en tegntabel og indsæt &#TEGNKODE; i dit dokument. Fx som her:

Bemærk, at tegn kun vises i browseren, når man har en font (skrifttype)
for de pågældende tegn installeret på sin computer.

NB

&#1588; = ARABIC LETTER SHEEN

Man kan også skrive runeskrift: &#5793; = RUNIC LETTER V

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-04-07 16:41

John S. Thomsen skrev:

> [...]
>
> NB
>
> &#1588; = ARABIC LETTER SHEEN
>
> Man kan også skrive runeskrift: &#5793; = RUNIC LETTER V

det ser ud til at blive en svær opgave

Tak

Ole

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-04-07 17:29

On Sun, 08 Apr 2007 08:17:25 +0200, Ole Madsen <ole@o-madsen.dk> wrote:

>Hvordan får man russisk, kinesisk, japansk, hebræisk, arabisk ind i en
>html side?

Der er forskellige metoder. Unicode er som John skriver én af dem. Den
kræver kun at browseren har installeret en Unicode-font med tegnene.

Andre bruger at angive et tegnsæt, fx iso-8859-7 (som svjh er græsk).
Russisk har 3-4 forskellige metoder (forsk. tegnsæt, hvor KOI8-R og
CP1251 nok er de mest anvendte).
Med arabisk m.fl. skal du huske at sætte Right-To-Left læseretning.
Japansk, kinesisk, koreansk osv. er en hel verden for sig.

Det er lidt svært, hvis man ikke kender de enkelte sprog, men hvis du fx
kender russisk (som er en af de få, som jeg har arbejdet lidt mere
seriøst med for nogle år siden), så start evt. med:

Russisk i HTML
<url: http://www.246.dk/rushowto.html>
Russify Everything
<url: http://www.siber.com/sib/russify/>
The Cyrillic Charset Soup
<url: http://czyborra.com/charsets/cyrillic.html>
Russian keyboard etc.
<url: http://ourworld.compuserve.com/homepages/PaulGor/>

Et par mere generelle links:
EUROPEAN AND NON-EUROPEAN LANGUAGES ON THE NET
<url: http://www.hf.uib.no/smi/ksv/char.html>

MS Global Development - Hands On
<url: http://www.microsoft.com/globaldev/handson/default.mspx>

Ellers vil jeg anbefale at tage et kig på kilde-koden til nogle af de
sider på det pågældende sprog, som du kender.

Allerførst ville jeg sikre mig, at du kan skrive det pågældende sprog i
dit tekst-behandlings-program (altså at du har styr på keyboard, skærm
og fonte).
Har du så fx DreamWeaver, kan du med lidt held blot copy-paste teksten
fra din tekst-behandling til DreamWeaver, som så vil gemme i Unicode
(svjh).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-04-07 17:57

Jørn Andersen skrev:

> [...]
> Har du så fx DreamWeaver, kan du med lidt held blot copy-paste teksten
> fra din tekst-behandling til DreamWeaver, som så vil gemme i Unicode

tak skal du have

Ole