Firewire HD?
Fra : TommyF

Dato : 06-04-07 19:27

Hej.

Jeg har et ældre Asus P4G800-E med 2 IDE HD, de er lidt for langsomme.
Jeg går ud fra at firewire HD er det hurtigste mulige setup på dette
bundkort, hvis jeg vil bruge de indbyggede kontrollerere.

Så ved i om man kan boote fra en firewire HD på dette bundkort, inden
jeg køber en HD?

Fra : Hans

Dato : 06-04-07 19:34

TommyF wrote:
> [...]
> bundkort, hvis jeg vil bruge de indbyggede kontrollerere.
>
> Så ved i om man kan boote fra en firewire HD på dette bundkort, inden

Skidt idé. Firevire vil være væsentlig langsommere end bundkortets
IDE-Kontrollere.

Hans

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 06-04-07 19:59

"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundkort, hvis jeg vil bruge de indbyggede kontrollerere.
>
> Så ved i om man kan boote fra en firewire HD på dette bundkort, inden

Firewire eller USB tilsluttede harddiske vil føles voldsomt langsomme,
da søgetiden vil være enorm.

Fra : TommyF

Dato : 06-04-07 22:29

On Fri, 6 Apr 2007 20:58:30 +0200, "-=* DANELAW *=-"
<jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> wrote:

>"TommyF" <tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> skrev i en meddelelse

>Firewire eller USB tilsluttede harddiske vil føles voldsomt langsomme,
>da søgetiden vil være enorm.

Vil det sige at det eneste jeg kan gøre er at købe en 7200/omd HD.
For at få lide mere speed, det er lidt gamle 30gb og 80gb maxtor drive
jeg har nu på 5400/omd.

Fra : Henning

Dato : 07-04-07 06:44

On Fri, 06 Apr 2007 23:29:15 +0200, TommyF
<tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk> wrote:

>Vil det sige at det eneste jeg kan gøre er at købe en 7200/omd HD.
>For at få lide mere speed, det er lidt gamle 30gb og 80gb maxtor drive
>jeg har nu på 5400/omd.
Køb en SATA-controller, den koster ~100,-.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-04-07 14:24

In news:osbe131dj0487445q7p2fjiq100dbhsfsl@4ax.com,
Henning <no.mail@all.invalid> typed:

> Køb en SATA-controller, den koster ~100,-.

1 der kan hans diske ikke benyttes.
2 så skal han også have nye diske.

--
MVH. N_B_DK
Hvis du også er utilfreds med dansk tale på discovery.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-04-07 14:38

N_B_DK skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> 1 der kan hans diske ikke benyttes.
> 2 så skal han også have nye diske.

Øhh - ja - men det var jo også det der var meningen med det hele
?

Det oprindelige oplæg gik på at udskifte de oprindelige diske med
Firewire diske....

Jan

Fra : TommyF

Dato : 08-04-07 00:08

On Sat, 7 Apr 2007 15:38:12 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

> [...]
>?
>
>Det oprindelige oplæg gik på at udskifte de oprindelige diske med

Oki, SATA bliver det, kan se på edbpriser HD står som S-ATA, så det
bliver så 2 af dem.
---
Brøndby
http://www.tommy-friis.dk/

Fra : TommyF

Dato : 08-04-07 00:11

wrote:

> [...]
>?
>
>Det oprindelige oplæg gik på at udskifte de oprindelige diske med

Nu bliver jeg i tvivl, mit mobo har noget der hedder 'Serial ATA'
Vil det sige at jeg ikke skal købe en kontroller eller er det 'kun'
ATA og for at få sata skal jeg købe en kontroller?
---
Brøndby
http://www.tommy-friis.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-07 00:30

On Sun, 08 Apr 2007 01:11:20 +0200, TommyF
> [...]

>Vil det sige at jeg ikke skal købe en kontroller eller er det 'kun'
>ATA og for at få sata skal jeg købe en kontroller?

Jeg kan ikke finde dit bundkort på Asus's site, men hvis den har en
Serial-ATA / SATA controller er det jo kun at forbinde diskene...

<mlr>

Fra : TommyF

Dato : 08-04-07 14:23

>Jeg kan ikke finde dit bundkort på Asus's site, men hvis den har en
>Serial-ATA / SATA controller er det jo kun at forbinde diskene...
>
><mlr>
Sry, min fejl, det er næsten ikke til at se om det er et C elle G på
æsken, mobo hedder
http://dk.asus.com/search.aspx?searchitem=1&searchkey=P4c800-E

Fra : TommyF

Dato : 08-04-07 14:26

On Sun, 08 Apr 2007 15:22:47 +0200, TommyF

>Sry, min fejl, det er næsten ikke til at se om det er et C elle G på
>æsken, mobo hedder
>http://dk.asus.com/search.aspx?searchitem=1&searchkey=P4c800-E

Så det må den kunne, men jeg er mere i tvivl om den kan boote derfra
og om det er hurtigerer end ide?

---
Brøndby
http://www.tommy-friis.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-04-07 15:24

TommyF skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Så det må den kunne, men jeg er mere i tvivl om den kan boote
> derfra og om det er hurtigerer end ide?

Det burde du kunne - men det kan godt være, at du skal bruge en
driver ifm installering af Windows for at Sata virker.

Umiddelbart er der ikke nogen større forskel på hastigheden - men
sata er nyere og nok mere fremtidssikret.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans

Dato : 08-04-07 18:08

TommyF wrote:

> Så det må den kunne, men jeg er mere i tvivl om den kan boote derfra
> og om det er hurtigerer end ide?

Hvis du sammenligner to ens diske med p-ata og s-ata interface vil du ikke
opleve forskel, men du vil helt klart få højere hastighed ved at gå fra 5400
til 7200 rpm., uanset interface.

Du behøver ingen drivere hvis du anvender de to sata-udgange, som er
placeret tættest på ramsoklerne.

Du skal blot huske at enable satacontrolleren i bios under "Onboard
devices", hvor du finder punktet "Enable on board boot rom".

Hans

Fra : TommyF

Dato : 10-04-07 15:11

On Sun, 8 Apr 2007 19:07:51 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:
Jamen, så tror jeg jeg vil købe 2*120gb og så istedet for
køre raid med den chance for fejl der måtte være med det.

Det må kunne speede det hele lidt op.

---
Brøndby
http://www.tommy-friis.dk/