Opera Mini og links lister
Fra : Rune Jensen

Dato : 07-04-07 16:28

OK, det her kræver nok en kodenørd.

Operas websted, www.opera.com, har den egenskab, at når man ser siden i
Opera Mini, http://www.operamini.com/demo/, så bliver linkslisten (dvs. den
vandrette menu) som udgangspunkt lagt i en foldeudmenu. Dvs de bliver de
samlet i ét link, som man kan åbne med et plus og så se hele listen. Og
www.w3.org gør iøvrigt det samme under "W3C A to Z". Den egenskab er smart,
den er enkel og brugervenlig.

Men nu har jeg gennemtrævlet deres kode (både Operas og w3org´s), og jeg kan
ikke for min død finde ud af, hvordan man selv får Opera Mini til at
automatisk at danne en sådan + liste, når jeg tester med min egen side. Hvad
er det for koder, de bruger? Skal man skrive et eller andet i et META-tag?

Test en af siderne i Opera Mini og som alm. side samtidig, og se det selv.

Det kan lade sig gøre også selvom linksne er på lister, så vidt jeg kan se.
Fatter ikke, hvad de gør, men regner med jeg har overset et eller andet, for
mine linkslister vil den ikke gøre det med.

MVH
Rune Jensen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-04-07 18:36

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> posting:

>Men nu har jeg gennemtrævlet deres kode (både Operas og w3org's), og jeg kan
>ikke for min død finde ud af, hvordan man selv får Opera Mini til at
>automatisk at danne en sådan + liste, når jeg tester med min egen side.

Der skal ikke skrives særlig kode. Det er sikkert en
forretningshemmelighed, hvornår det bliver aktiveret.. Lidt
afprøvning viser følgende, det kommer an på..
- antallet af links.
- mængden af omstående tekst
- om det er sat på en li (færre påkrævet) eller ej (flere påkrævet)
Kommer sikkert an på andre ting også.

Et minimalt virksomt eksempel med link-sammenfoldning:
http://cbh.softwolves.dk/temp/oml.html

>Hvad er det for koder, de bruger?
>Skal man skrive et eller andet i et META-tag?

Der skal ikke skrives noget særligt. Det ville fuldstændig negere
anvendelsen af OM som en normal webbrowser, eftersom langt de fleste
websider sandsynligvis ikke vil ændre deres side efter OM's smag.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-04-07 21:29

"Christian Bohr-Halling" skrev i en meddelelse...

> [...]
> Kommer sikkert an på andre ting også.
>
> Et minimalt virksomt eksempel med link-sammenfoldning:

He. Havde slet ikke tænkt på at gå så videnskabeligt til værks, se det var
smart. Lidt synd, Opera ikke oplyser noget om det. Men jeg vil lave nogle
forsøg med mine egne links, så, udfra din lille test.

Jeg takker mange gange for svaret.

MVH
Rune Jensen