Dynamisk menu indsat i div-boks
Fra : Pernille Kristensen

Dato : 07-04-07 12:02

Hej
Jeg har tidligere fået hjælp her, så jeg prøver lige igen.

Jeg vil gerne have denne mhalist menu:
http://www.safkankedis.dk/menu3/

indsat på denne side: http://www.safkankedis.dk/test6/

Men når jeg gør dette, så bliver der et mellemrum mellem
menukassen og sublinket.
Det er selvfølgelig ikke meningen, men hvad gør jeg forkert?
Jeg synes jeg har forsøgt mig frem med margin og padding, men det
har ikke gjort nogen forskel.

Jeg ville blive glad for et svar på mit problem.

Pernille

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-07 22:02

Pernille Kristensen wrote:

> Men når jeg gør dette, så bliver der et mellemrum mellem
> menukassen og sublinket.

Jeg benytter samme menu og har fået styr på problemet ved at indsætte
følgende inline-css i starttagget til undermenu-listerne:

style="left: 156px; top: 0px; visibility: hidden;"

Første niveau undermenu skal du nok give værdien left:130px, resten vil nok
passe med 190px.

Tag et nærmere kig på menuerne på hjemmesideskolen og se, hvordan jeg har
gjort.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Pernille Kristensen

Dato : 08-04-07 17:17

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg benytter samme menu og har fået styr på problemet ved at indsætte
> følgende inline-css i starttagget til undermenu-listerne:
>
> style="left: 156px; top: 0px; visibility: hidden;"

Jeg har forsøgt mig med det style, men det lader ikke til at virke på siden
http://www.safkankedis.dk/test6/.
Jeg har fundet ud af at det er fordi min body er sat til margin 10px, for at
jeg har baggrundsbilledet fremme. Hvis jeg sløjfer det baggrundsbillede, og
sætter margin til 0, så virker menuen.
Så efter meget irritation har jeg besluttet mig for at droppe det
baggrundsbillede. Jeg vil have netop den menu.

Nyt eksempel er så http://www.safkankedis.dk/test7 men menuen er ikke helt god
i FF og opara. Jeg kan godt lave den god i de to browsere, men så ser den
underlig ud i IE!

> Tag et nærmere kig på menuerne på hjemmesideskolen og se, hvordan jeg har
> gjort.

Jeg kan godt lide den måde du har valgt at opsætte din menu på. Det er meget
stilrent. Jeg føler mig dog tvungen til at bruge de lilla farver på mit
webdesign.

Mange tak for den hjælp og opmuntring du har givet mig. For et 1½ siden anede
jeg ikke engang hvordan man lavede en simpel hjemmeside, og jeg er taknemlig
for den hjælp jeg får.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-07 22:51

Pernille Kristensen wrote:

> Nyt eksempel er så http://www.safkankedis.dk/test7 men menuen er ikke
> helt god i FF og opara. Jeg kan godt lave den god i de to browsere,
> men så ser den underlig ud i IE!

Det kan også lade sig gøre at få det til at se fornuftigt ud og fungere OK i
alle browsere. Det kræver, at du i undermenuernes ul-tag tilføjer den
kodelinje, jeg kom med i går.

> Jeg kan godt lide den måde du har valgt at opsætte din menu på. Det
> er meget stilrent. Jeg føler mig dog tvungen til at bruge de lilla
> farver på mit webdesign.

Der var da ikke fra min side noget ønske om, at du skulle ændre på farven.
Det har jo ikke noget med den lille funktionsfejl at gøre. Hold du bare fast
i din egen farvesætning, men kig nærmere på, hvordan jeg styrer
undermenuerne.

> og jeg er taknemlig for den hjælp jeg får.

Vi betaler bare af på den hjælp, vi selv fik, da vi var novicer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Pernille Kristensen

Dato : 09-04-07 22:08

> [...]
> alle browsere. Det kræver, at du i undermenuernes ul-tag tilføjer den

Jeg har forsøgt i 2 dage på det, og selvom jeg bruger din kodelinje virker det
ikke hos mig. Jeg tror det er fordi jeg vælger min menu skal være i blokke. For
det er ved indsætning af blok; det går galt. Jeg synes dog menuen er acceptabel
i de andre browsere, men ikke perfekt.

> [...]
> Det har jo ikke noget med den lille funktionsfejl at gøre. Hold du bare fast
> i din egen farvesætning, men kig nærmere på, hvordan jeg styrer

Nej nej det ved jeg da godt. Men du skulle da have ros for din stilrene menu.
Jeg har jo en anden målgruppe en dig, så jeg kan tillade mig at bruge farver.

Hvis du stadig følger denne tråd, har du så en ide til hvordan jeg laver mine
div kolonner lige lange, således at alle altid er ligeså lange som den længste
kolonne?

MVH

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-07 20:37

Pernille Kristensen wrote:

> Hvis du stadig følger denne tråd, har du så en ide til hvordan jeg
> laver mine div kolonner lige lange, således at alle altid er ligeså
> lange som den længste kolonne?

Der må jeg så appelere til Jørgen Farum Jensen. Han har vist en side om
netop den problematik.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-04-07 10:13

Erik Ginnerskov skrev:

> Der må jeg så appelere til Jørgen Farum Jensen. Han har vist en side om
> netop den problematik.

Ja,
http://webdesign101.dk/csslayout/equal_height_spalter.php
spec. eksempel 2, eksempel 4a og eksempel 5.

Jørgen Farum Jensen
..