Korrupt ext3-partition
Fra : Kasper Johansen

Dato : 07-04-07 11:19

Hej gruppe.

Efter Windows fejlagtigt prøvede at "rette fejl" på min ext3 partition,
så virker den nu ikke længere.

Når jeg prøver "sudo e2fsck /dev/sda5", så får jeg følgende:

Could'nt find ext2 superblock, trying backup blocks...
e2fsck: Filesystem has unexpected block size while trying to open /dev/sda5

The superblock could not be read or does not describe a corret ext2
filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

Desuden melder fdisk pludselig, at filsystemet er fat32??

Er der en mulighed for at få mine data tilbage?

Kasper Johansen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-04-07 11:21

Den Sat, 07 Apr 2007 12:18:56 +0200 skrev Kasper Johansen:

> Er der en mulighed for at få mine data tilbage?

Restore fra seneste backup.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Johansen

Dato : 07-04-07 12:24

Kent Friis skrev:

> Restore fra seneste backup.

Hvis jeg havde en backup, så havde jeg, selvfølgelig, ikke skrevet.

Men altid rart med den klassiske "backup"-besked, som man aldrig kan
undgå, når emnet tages op...

Kasper Johansen

Fra : Niels Sandmann

Dato : 07-04-07 14:58

On Sat, 07 Apr 2007 12:18:56 +0200, Kasper Johansen wrote:

> is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
> e2fsck -b 8193 <device>
Har du prøvet det ?

> Desuden melder fdisk pludselig, at filsystemet er fat32??
Kan du mounte partitionen som FAT, og ligger der i givet fald på den ?
Med lidt held er det kun de første par megabytes til en tom fat-tabel der
er blevet skrevet.

> Er der en mulighed for at få mine data tilbage?
Hvis de stadig ligger på disken, vil jeg tro der findes værktøjer der
kan finde dem.

--
Mvh, Niels Sandmann

Fra : Kasper Johansen

Dato : 07-04-07 17:16

Niels Sandmann skrev:
> Har du prøvet det ?

Ja selvfølgelig

> Kan du mounte partitionen som FAT, og ligger der i givet fald på den ?
> Med lidt held er det kun de første par megabytes til en tom fat-tabel der
> er blevet skrevet.

Partitionen kan hverken mountes som FAT eller EXT 2/3.

> Hvis de stadig ligger på disken, vil jeg tro der findes værktøjer der
> kan finde dem.

Lige i øjeblikket er jeg ved at lave en raw-kopi af partitionen over på
en anden computer. Jeg har skrevet et script til at hive alle PHP- og
Java-klasser ud af disken, så mine projekter, mit arbejde osv. ikke er
helt spildt

Det tager dog et ordentligt stykke tid at få læst sig igennem sådan en
omgang - 60 gb

Kasper Johansen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-04-07 22:11

On Sat, 2007-04-07 at 13:23 +0200, Kasper Johansen wrote:
> Men altid rart med den klassiske "backup"-besked, som man aldrig kan
> undgå, når emnet tages op...

Husker du det nu?

Hvis ja, læs videre:

Windows har smadret din parition, derfor skal du ud og finde den.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 15-04-07 21:41

Christian E. Lysel wrote:

> Husker du det nu?

Det er så nemt at være bagklog.

Jeg har f.eks. backup på alle dage, hvor jeg sidder på mit arbejdsnet. Det
gør jeg 5 ud af 7 dage.

Men, her i påsken (lørdag) knaldede fan'en på min laptop af - og, det har
åbenbart påvirket min disk rimeligt voldsomt(?!)

Sidste backup var fra fredag før påske, dvs. 8 dage gammel. Hvis man f.eks.
sidder i et sommerhus er det altså ikke sikkert at man lige kan backe alt
op, som man plejer...

Nuvel, det er kun et par få filer der er tale om, men, også nogle filer som
var havnet i et tmp katalog, som jeg egentlig godt ville have igen (jeg kan
leve uden, men man har vel sin stolthed!) Men jeg har et besynderligt
problem med disken, som jeg håber nogen måske kan have noget input til: den
returnerer ikke det samme ved hver læsning. Jeg frygter at elektronikken
(f.eks. read cache rammen) har taget skade.

Når jeg dumper de første 512 bytes, er det ikke det samme jeg får hver gang.
Nogen gange får jeg de rigtige 7 partitioner, andre gange det forkerte
(lektion1: tager du også backup af din partitionstabel?). Jeg har rodet
lidt med gpart og mener at jeg ved hvor partitionerne ligger. Kan tilgå dem
med et loopback. Men, filsystemerne ser ud til at have millioner af fejl,
som jeg mistænker har at gøre med at elektronikken fucker data op.

Nogen der har noget input? Jeg tænker lidt i fryser, disable read/write
cache, noget?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-07 21:48

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> Nogen der har noget input? Jeg tænker lidt i fryser, disable read/write
> cache, noget?

Sæt disken i en anden maskine og se hvorn den har det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-04-07 11:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Sæt disken i en anden maskine og se hvorn den har det.

Er prøvet - som jeg skrev døde laptoppen jo, så den eneste måde jeg kan
snakke med den, er via en anden maskine (eller min USB 2.5" HD ramme/ting).

Ændrer intet. Disken har det skidt, det må man sige.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

"HELP, THE PRICE OF INFORMATION HAS FALLEN AND IT CAN'T GET UP"

- http://www.shirky.com/writings/information_price.html

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-04-07 13:00

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> Er prøvet - som jeg skrev døde laptoppen jo, så den eneste måde jeg kan
> snakke med den, er via en anden maskine (eller min USB 2.5" HD ramme/ting).

Ok, skulle bare høre om du havde tænkt dette naturlige skridt.

> Ændrer intet. Disken har det skidt, det må man sige.

Hvis du ikke får det samme ved hver læsning er vi nok henne i at du
skal have leverandøren på banen, hvorvidt de har et værktøj der kan
hjælpe dig, da du ikke selv har en jordisk chance for at vurdere om
det du piller af disken er rigtigt eller ej (med mindre selvfølgelig
du laver statistisk vurdering af sagen :))

Personligt ville jeg i din situation overveje om umagen opvejer
tilfredsstillelsen HVIS det skulle lykkes. Det lyder som om du måske
ville have være bedre stillet hvis den bare var kollapset totalt først
som sidst....

Tillad mig at anbefale

http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20070405&mode=classic

og nogen dage frem
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-04-07 21:07

> [...]
> det du piller af disken er rigtigt eller ej (med mindre selvfølgelig
> du laver statistisk vurdering af sagen :))

Det kunne jeg godt finde på, bare som en øvelse

> [...]
> tilfredsstillelsen HVIS det skulle lykkes. Det lyder som om du måske
> ville have være bedre stillet hvis den bare var kollapset totalt først

Tjaeh. Der er som sagt nogle enkelte filer jeg egentligt godt kunne tænke
mig tilbage. Det er primært nogle tempfiler til et videoredigeringsprojekt,
som jeg _ikke_ har taget backup af. Blandt andet fordi de fylder så
ukristeligt meget, så de lå på en /scratch partition. Det var bare ikke
meningen de skulle scratches lige nu

Så kan jeg jo lære det.

Og, så også lidt fordi jeg normalt har pralet af at jeg ikke har mistet data
siden 1993. Men, det var selvfølgelig før jeg fik en IBM Thinkpad...

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Philosopher's syndrome: mistaking a failure of imagination for an insight
into necessity.
- Daniel Dennett (could also be said of others than philosphers)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-07 21:11

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> Og, så også lidt fordi jeg normalt har pralet af at jeg ikke har mistet data
> siden 1993. Men, det var selvfølgelig før jeg fik en IBM Thinkpad...

Du har som sådan ikke MISTET dem - du kan bare ikke lige få dem UD
igen, men du ved PRÆCIS hvor de er.

Det er primært et defintionsspørgsmål.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 17-04-07 13:19

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Er prøvet - som jeg skrev døde laptoppen jo, så den eneste måde jeg kan
> snakke med den, er via en anden maskine (eller min USB 2.5" HD ramme/ting).
>
> Ændrer intet. Disken har det skidt, det må man sige.

Hvis det er elektronikken kan du jo - når du har prøvet alt muligt
andet, og ikke vil betale _alt_ for mange penge for at få data igen -
http://www.deadharddrive.com/

Det er da muligt at du kan få noget ud af det, men der er jo ingen
garanti...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-04-07 21:56

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

>Nogen der har noget input? Jeg tænker lidt i fryser, disable read/write
>cache, noget?

De fleste harddisk-fabrikanter har et værktøj, man kan downloade og
brænde på en CD. Booter man på det, plejer man at få en masse gode
- og eventuelt dårlige - ting at vide om ens disk.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Alex Holst

Dato : 16-04-07 08:51

Klaus Ellegaard wrote:

> De fleste harddisk-fabrikanter har et værktøj, man kan downloade og
> brænde på en CD. Booter man på det, plejer man at få en masse gode
> - og eventuelt dårlige - ting at vide om ens disk.

Bootable CDer ligefrem? Jeg har kun set .exe filer til Windows. Hvem
tilbyder bootable udgaver af deres diskværktøj?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-04-07 08:56

On 2007-04-16, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> Bootable CDer ligefrem? Jeg har kun set .exe filer til Windows. Hvem
> tilbyder bootable udgaver af deres diskværktøj?

Fujitsu.

--
Andreas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-04-07 09:32

Alex Holst <a@mongers.org> writes:

>Bootable CDer ligefrem? Jeg har kun set .exe filer til Windows. Hvem
>tilbyder bootable udgaver af deres diskværktøj?

I hvert fald Seagate, Fujitsu og Toshiba (den sidste er vigtig -
den kan få deres 2,5" diske til at lade være med at klikke hele
tiden).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 08-04-07 09:57

Prøv at kigge på http://std.dkuug.dk/keld/readme-salvage.html

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 08-04-07 11:15

Den Sun, 08 Apr 2007 08:57:20 +0000. skrev Keld Jørn Simonsen:

> Prøv at kigge på http://std.dkuug.dk/keld/readme-salvage.html

Det ovennævnte er noget programmel til at redde en ødelagt ext2/3
partition. Men det er faktisk lavet til en situation der er dårligere end
den du har. Nemlig hvor alle filer er slettede, og al inode- og
kataloginformation derfor er ødelagt. Du har nok både noget
inode-information og formentlig det meste af katalogstrukturen intakt.

Kan du programmere C? Så kunne du udbygge ovennævnte program til at se
efter om der er noget af inode- og kataloginformationen der kan bruges.
Jeg kan evt hjælpe med idéer (der et mig der har skrevet ovennævnta
patch).

Hvor stort er dit filsystem? Patchen er ikke god til ståre filsystemer,
dvs i 200 GB-klassen, fordi den regner med at den kan have alle tabeller i
RAM, Det kan jo ændres også.

Hilsen og held og lykke
keld

Fra : Kasper Johansen

Dato : 08-04-07 14:07

Keld Jørn Simonsen skrev:
> [...]

I readme'en står der, at det skal bruges på følgende måde:

typical use:

cd directory-to-hold-salvaged-files
path/debugfs /dev/damaged-file-system
salvage 1 0

Jeg har allerede været igang med debugfs, men den melder følgende, når
jeg starter det:
"/dev/sda5: Bad magic number in super-block while opening filesystem"

Den har derfor ikke åbnet filsystemet.

> [...]
> efter om der er noget af inode- og kataloginformationen der kan bruges.
> Jeg kan evt hjælpe med idéer (der et mig der har skrevet ovennævnta

Nej - desværre.

> Hvor stort er dit filsystem? Patchen er ikke god til ståre filsystemer,
> dvs i 200 GB-klassen, fordi den regner med at den kan have alle tabeller i
> RAM, Det kan jo ændres også.

Disken er på 80 gb, men partitionen er kun på 58. Jeg har indtil videre
reddet omkring 30 siders PHP og Java-kode. Brugte et
Windows-recover-program, som der (uden succes) prøvede at finde filer på
disken. Den har så fundet omkring 60.000 filer, som der ikke er sat
rigtigt sammen.

Jeg har herefter skrevet et program, som der kunne (ved at scanne
igennem samtlige filer) finde sig frem til PHP- og Java-kode - så nu
behøver jeg da ikke skrive mit skole-projekt om i hvert fald

Kasper Johansen

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 08-04-07 20:20

Den Sun, 08 Apr 2007 15:07:19 +0200. skrev Kasper Johansen:

> [...]
> jeg starter det:
> "/dev/sda5: Bad magic number in super-block while opening filesystem"

Hmm. for det første skal du helst lave en kopi af partitionen, så hvis du
laver flere ulykker så har du en kopi... Anyway det kan være du ikke har plads
til en kopi, hvis du har ialt 80 GB og din partition fylder 58 GB.

Ja, jeg kan forstå den mener det er et fat32 filsystem.
Måske kan du blot fjerne dette tjek i programmet, og oversætte
programmet igen. Men jeg kan ikke huske om superblokken bruges
til noget særligt. Du skal nok ikke bruge "typical use" når
superblokken er beskadiget, men angive start og slutsektor.

Og hvis det kun er kildetekstfiler du er ude efter, kan
du måske fjerne rigtigt store filer, dvs med dobbelt indirekte
indekseringer. På den måde undgår du at fylde din disk op med store
binære filer. Det er altså ikke så svært at hakke C-kode hvis du kan
programmere i Java og php.

hilsen
keld

Fra : Kasper Johansen

Dato : 08-04-07 21:03

Keld Jørn Simonsen skrev:

> [...]
> laver flere ulykker så har du en kopi... Anyway det kan være du ikke har plads
> til en kopi, hvis du har ialt 80 GB og din partition fylder 58 GB.

Hvordan anbefaler du at jeg gør dette? Jeg kan sagtens kopiere til en af
mine andre computere, hvor jeg har nok fri plads.

Kan dette gøres?
cp /dev/sda5 /mounted_folder/backup

> [...]
> til noget særligt. Du skal nok ikke bruge "typical use" når
> superblokken er beskadiget, men angive start og slutsektor.

Du mener, at jeg henter kildekoden til fsck.ext2/3 og fjerner checket
med superblocken i koden? Det her lyder ellers lidt farligt, men jeg
bliver vel kun klogere

> [...]
> indekseringer. På den måde undgår du at fylde din disk op med store
> binære filer. Det er altså ikke så svært at hakke C-kode hvis du kan

Jeg har allerede reddet 90% af alle mine kildetekster med mit eget
program (skannet de 58gb med et program, som jeg selv har skrevet og
derefter kopieret kildeteksterne ud). Jeg har endda sat mit skoleprojekt
op igen

Jeg havde dog en masse noter gemt i forskellige tekst-filer samt lidt
andet privat på disken, som jeg stadig gerne vil have ud (det skal måske
siges, at det her er en bærbar computer, som jeg normalt arbejder med -
ikke server eller lignende).

Jeg tænkte på, om det var muligt, at det kun er selve "typen" af disken,
som der er sat til FAT32, men der så stadig ligger "valid" ext2/3 data
på disken?

Er det muligt at ændre typen tilbage igen, uden at formatere disken? Jeg
tænker via et lidt grimt hack måske?

Kasper Johansen

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 09-04-07 19:30

Den Sun, 08 Apr 2007 22:02:49 +0200. skrev Kasper Johansen:

> Hvordan anbefaler du at jeg gør dette? Jeg kan sagtens kopiere til en af
> mine andre computere, hvor jeg har nok fri plads.
>
> Kan dette gøres?
> cp /dev/sda5 /mounted_folder/backup

Nåh, jeg ser du har løst problemet ved at skifte type på partitionen og
fundet en backup af superblo9kken. Det er rigtigt godt at tage backup, og
fint at filsystemet selv gør det for dig

men ellers ville jeg have kopieret med dd, til en partition der var
monteret over nettet med nfs.

> Du mener, at jeg henter kildekoden til fsck.ext2/3 og fjerner checket
> med superblocken i koden? Det her lyder ellers lidt farligt, men jeg
> bliver vel kun klogere

Hvis du kun opererer på en kopi af data, kan der altså ikke ske så
meget.

Hilsen
keld

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-07 22:20

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> Jeg har allerede været igang med debugfs, men den melder følgende, når
> jeg starter det:
> "/dev/sda5: Bad magic number in super-block while opening filesystem"

Meget, meget skidt. Tyder på du har fået plastret FAT oveni.

Mener at mount kan snuppe en anden superblok (der er flere
rundtomkring på disken af netop denne grund) og så kan du måske komme
i luften den vej.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-04-07 22:20

On Sun, 08 Apr 2007 22:02:49 +0200, Kasper wrote:

> Kan dette gøres?
> cp /dev/sda5 /mounted_folder/backup

dd (eller dd_rescue) er normalt praktisk til formålet:

dd if=/dev/sda5 of=/mounted_folder/backup_sda5

> Jeg tænkte på, om det var muligt, at det kun er selve "typen" af
> disken, som der er sat til FAT32, men der så stadig ligger "valid"
> ext2/3 data på disken?

Så ville jeg tro at de programmer du har smidt efter den ikke havde
brokket sig som de gør.

> Er det muligt at ændre typen tilbage igen, uden at formatere disken?

Du kan ændre typen med /sbin/fdisk uden problemer ('t' change a
partition's system id) - om det gør nogen synderlig forskel er nok
tvivlsomt.

Mvh.

--
"There's such a glut of celebrities that they'll soon Adam Sjøgren
have to begin storing the surplus in silos in Iowa." asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-07 22:25

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> wrote:

> Er det muligt at ændre typen tilbage igen, uden at formatere disken?
> Jeg tænker via et lidt grimt hack måske?

Bemærk: Nedenstående er utestet, så anvendelse er på eget ansvar!

sudo fdisk /dev/sda
1) Ud for command skrives t
2) Vælg korrekt partition
3) Skriv 83
4) Ud for command skrives w

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 09-04-07 00:00

Michael Rasmussen skrev:
> sudo fdisk /dev/sda
> 1) Ud for command skrives t
> 2) Vælg korrekt partition
> 3) Skriv 83
> 4) Ud for command skrives w

Efter at have ændret partitionens type til ext3 og læst op på manualen
til e2fsck, har jeg nu fået løst problemet.

Skriver her hvordan jeg gjorde, så folk der måtte falde over tråden får
løsningen med.

Partitionen var godt og grundigt smadret, men jeg fik omkring 90% af
mine filer igen, efter at den var blevet behandlet som en fat32 (spørg
mig ikke hvordan). Jeg ændrede først typen som beskrevet af Michael
Rasmussen.

Jeg skulle bruge en backup-superblock. Backup-superblocken lå bare ikke
på 8139 - det kommer an på din blockstørrelse på hele disken, som enten
kan være 1,2 eller 4kb. Hvis den er på 1kb, så vil backuppen ligge på
8139, men min var på 4kb, derfor var den korrekte kommando:

e2fsck -b 32768 /dev/sda5

Her er lidt fra manualen
(http://www.die.net/doc/linux/man/man8/e2fsck.8.html):
-b superblock
Instead of using the normal superblock, use an alternative
superblock specified by superblock. This option is normally used when
the primary superblock has been corrupted. The location of the backup
superblock is dependent on the filesystem's blocksize. For filesystems
with 1k blocksizes, a backup superblock can be found at block 8193; for
filesystems with 2k blocksizes, at block 16384; and for 4k blocksizes,
at block 32768.

Så kan jeg vidst bare lære at tage overdrevent backup

Tusind tak for hjælpen til alle der svarede - især Keld Jørn.

Kasper Johansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 00:13

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> Så kan jeg vidst bare lære at tage overdrevent backup

Kan seriøst anbefale at bruge et versionsstyringssystem til at
håndtere den slags projektopgaver med.

Selv brugte jeg CVS da jeg skrev speciale på en bærbar. Så committede
jeg når den bærbare var med på pinden, og skrev derhjemme. Fungerede
rigtigt godt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-04-07 21:54

On Sun, 2007-04-15 at 22:40 +0200, Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Det er så nemt at være bagklog.

Har du så prøvet at teste om din backup virker...det plejer at være
endnu værre :)

> [...]
>
> Men, her i påsken (lørdag) knaldede fan'en på min laptop af - og, det har
> åbenbart påvirket min disk rimeligt voldsomt(?!)

Så kan du lære ikke at arbejde i påsken!!

> Sidste backup var fra fredag før påske, dvs. 8 dage gammel. Hvis man f.eks.
> sidder i et sommerhus er det altså ikke sikkert at man lige kan backe alt
> op, som man plejer...

USB nøglering?

> [...]
> returnerer ikke det samme ved hver læsning. Jeg frygter at elektronikken
> (f.eks. read cache rammen) har taget skade.

Har du en identisk spare disk, hvor du kan bytte rundt på elektronikken?

> Når jeg dumper de første 512 bytes, er det ikke det samme jeg får hver gang.
> Nogen gange får jeg de rigtige 7 partitioner, andre gange det forkerte

7 partitioner...føj, det er så kedeligt når der opstår en diskfejl,
specielt hvis lvm er indblandet i det.

> [...]
> som jeg mistænker har at gøre med at elektronikken fucker data op.
>
> Nogen der har noget input? Jeg tænker lidt i fryser, disable read/write

Jeg ville starte med at kopiere disken over på en ny disk, og på den nye
genskabe paritioner, lvm, filer.

Men det er lidt chance spillet...du kan også smadre disken, nogle gange
lykkes det at kopiere den, andre gange ikke. Nogle gange dør de af at
man tænder dem for mange gange.

Varme plejer at være en god identifikation af der er noget galt.

Siger den nogle sjove lyde og kan du beskrive dem?

Tager det lang tid at læse en block?

Får du nogle fejllog, fra controlleren?