MS Windows
briani 27239
Hurtigopstart i Xp
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-07 15:44

Håber nogen kan hjælpe med det her. Windows Xp starter ualmindelig hurtigt
sammenlignet med min tidligere W2K. Jeg går ud fra det er fordi Xp gemmer
oplysninger et eller andet sted og ikke gennemløber en check på alle
indstillinger.

Det er vel OK, men engang imellem skal OSet jo køre alle check for at undgå
at der er fejl- eller ændringer i harware osv osv.

Hvor styrer man det? Jeg kører normalt som begrænset bruger, men har
selvfølgelig en administrator konto. Xp er Pro udgaven og filsystemet er
NTFS.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-04-07 16:37

Axel Hammerschmidt skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> går ud fra det er fordi Xp gemmer oplysninger et eller andet
> sted og ikke gennemløber en check på alle indstillinger.

Et gæt er at du simpelthen har fået ryddet godt og grundigt op på
din disk.

En ny-installeret Windows kører altid hurtigere end den gamle,
der er snavset godt til gennem længere tids brug.

Og det har så ikke så meget med Windows-versionen at gøre.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-07 18:10

Jan Vestergaard skrev:

> Et gæt er at du simpelthen har fået ryddet godt og grundigt op på
> din disk.

XP starter noget hurtigere end 2000. Hvis man benytter
dvaletilstand, er der ikke ret meget forskel på XP og 2000.

> En ny-installeret Windows kører altid hurtigere end den gamle,
> der er snavset godt til gennem længere tids brug.

Mine systemer bliver ikke snavset til.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-07 18:42

On fr, 06 apr 2007 17:10:19 GMT, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> XP starter noget hurtigere end 2000. Hvis man benytter
> dvaletilstand, er der ikke ret meget forskel på XP og 2000.

Men er det så ikke fordi den i opstart springer over det som W2K ellers
tyggede sig igennem? Og hvis det er tilfældet, hvor indstiller man det?

Det er selvfølgelig muligt som Jan skriver, at Xp bare starter hurtigere.

> Mine systemer bliver ikke snavset til.

Den W2K på min bærbare har haft en masse forskellige trådløse kort
installeret gennem tiderne med tilhørende klienter og drivers. Men det er
en ældre sag, så det er svært at sige om den er snavset til eller bare
langsom. Computeren med nyinstalleret Xp har 1GB RAM, AGP4 grafikkort og
en 2,4GHz intel CPU. Jeg syntes bare det tog længere tid.

Jeg har haft et tilfælde hvor den ikke kom igang inden jeg begyndte at
åbne programmer (Outlook og/eller IE). Der var lys i HDD indikatoren, så
den har muligvis været igng med at lave et gendannelsespunkt under
opstarten. En anden mulighed er en indekstjeneste, men jag har som sagt
kun været ude for det den ene gang.

Men som sagt, jeg er mest interesseret i om Xp benytter en slags
"gendannelse" for at opnå den hurtigere opstart og om i givet fald man
indstiller det. Jeg kan umiddelbart ikke finde noget i kontrolpaneler.

Fra : Preben Q

Dato : 06-04-07 20:48

> Men som sagt, jeg er mest interesseret i om Xp benytter en slags
> "gendannelse" for at opnå den hurtigere opstart og om i givet fald man
> indstiller det. Jeg kan umiddelbart ikke finde noget i kontrolpaneler.

Min erfaring er at
En nyinstalleret XP er ca 35 sek om at starte op. hvoraf de 10 er DOSopstart.

+/- 50% alt efter hvor hurtig harddisk og bus man har.

Så vidt jeg ved er der ikke nogen smutveje udenom de normale tjekprocedurer.

Eneste alternativ måde at starte op på er Dvale. men det er nok ikke det du tænker på.

Fra : Hans

Dato : 06-04-07 21:22

"Preben Q" <nospam@se.kd> skrev i en meddelelse

> [...]
tjekprocedurer.

> Eneste alternativ måde at starte op på er Dvale. men det er nok ikke det

Er DOSopstart noget, du selv har fundet på?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-07 22:16

Hans <hans@susaa.xx> wrote:

<snip>

> Er DOSopstart noget, du selv har fundet på?

Jeg tror der menes POST

Fra : Hans

Dato : 07-04-07 00:21

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hans <hans@susaa.xx> wrote:
>
> <snip>

> Jeg tror der menes POST

- som vel ret beset ikke har meget med operativsystemet at gøre...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-07 22:34

Hans skrev:

> Er DOSopstart noget, du selv har fundet på?

Jeg gætter på at han mener BIOS-opstarten.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-07 22:37

Axel Hammerschmidt skrev:

> Men er det så ikke fordi den i opstart springer over det som W2K ellers
> tyggede sig igennem?

Det tror jeg ikke. Der er nok bare skrevet mere effektiv kode.

> [...]
> installeret gennem tiderne med tilhørende klienter og drivers. Men det er
> en ældre sag, så det er svært at sige om den er snavset til eller bare

Jeg kører altid med image af mine systemer, så hvis jeg har haft
for meget in-og outstalleret, fjerner jeg alle spor af det. I
øvrigt er det sjældent jeg lægger nye programmer på.

> Men som sagt, jeg er mest interesseret i om Xp benytter en slags
> "gendannelse" for at opnå den hurtigere opstart og om i givet fald man
> indstiller det.

Kender du dvale? Det er den måde man laver gendannelse på til
daglig.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-07 23:02

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

<snip>

> Kender du dvale? Det er den måde man laver gendannelse på til
> daglig.

Ja, jeg bruger ofte dvale når jeg slukker min bærbare (W2K) men vidste
ikke at det kan bruges til gendannelse. W2K har jo ikke gendannelse.
Hvordan...?

I øvrigt havde jeg en Windows Me partition og dual-boot (med W2K) på den
stationære før og jeg brugte Me's gendannelse ved forsøg med en trådløs
USB adapter. Men efter tre-fire gange meddelte systemet så at der ikke
længere kunne gendannes fra det punkt. Det havde jeg ikke regnet med
kunne ske.

Fra : Olsen

Dato : 07-04-07 22:40

> [...]
>
> Ja, jeg bruger ofte dvale når jeg slukker min bærbare (W2K) men vidste
> ikke at det kan bruges til gendannelse. W2K har jo ikke gendannelse.

Det kan du heller ikke på den måde du mener. Den starter bare op
der hvor den var da du lukkede ned.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-07 19:33

On Sa, 07 apr 2007 21:40:08 GMT, "Olsen" <offentlig@post.cybercity.dk>
wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan du heller ikke på den måde du mener. Den starter bare op
> der hvor den var da du lukkede ned.

OK. Så man kunne alligevel ikke bruge Dvale som en erstatning for
gendannelse, som jo ikke findes i W2K.

Tilbage til spørgsmålet om den hurtige opstart i Xp. Jeg ville tro OS'et
så springer over noget af den hardwareundersøgelser under opstarten som
W2K ellers gennemløber, når opstarten går så hurtigt. Så kommer man jo
til at tænke på, om det (givet, at det er en korrekt antagelse) kan have
betydning hvis man f.eks har skiftet hardware i computeren - mellem to
opstart.

F.eks. Hvis Windows Xp gemmer oplysninger om hardware i en fil som
indlæses ved opstart (noget lig genstart efter Dvale) og det der er gemt
der så ikke længere passer med det hardware der er tilstede, f.eks efter
installation af mere RAM eller et andet grafikkort, om man så bør starte
i "Sikker Tilstand" første gang efter ændringen? Eller hvordan håndterer
Xp ellers sådan en situation?

Med W2K skal man ikke begynde og ændre på hvilket PCMCIA trådløs netkort
der sidder i mens den er i Dvale.

Jeg er ellers stødt på omtalen af et program fra Microsoft der hedder
bootvis.exe i forbindelse med hardwaren og hurtigopstarten i Xp.
Bootvis.exe dog findes ikke længere til download.

http://www.microsoft.com/whdc/system/sysperf/fastboot/default.mspx

[Men Google oplyser da, at bootvis.exe (hvis det er den samme og ikke en
trojaner eller root kit) stadig kan hentes - andre steder.]

MS nævner bl.a. at det har været målet for Xp ved start at opnå en
brugbar tilstand på 30 sekunder. Men de skriver desværre ikke noget om
hvordan resultatet er opnået.

Fra : Finn 3200

Dato : 06-04-07 21:01

Xp husker den seneste normale opstart - normale= uden problemer
hvilket er en af årsagerne til at den booter noget hurtigere.
Man kan stadig selv gå ind i Properties under disken og bede om
en skanning, dog vil det ske ved næste opstart.
Er der problemer ved start kan man presser f8 og få en boot menu
hvor du vil kunne boote den seneste normale. Dermed mister man også
det der måtte være installeret efter denne opstart og som måske var årsag
til problemer.
mvh
Finn

Fra : Axel Hammerschmidt