MS Windows
briani 27239
Formatering af C Drev ...
Fra : Flemming

Dato : 06-04-07 15:12

God Dag dk.edb.system.ms.windows

Jeg er blevet henvist til denne gruppe via dk.edb.andre-emner -

Håber det er OK !

Jeg vil bare spørge om det er muligt at formatere C drevet på min computer ?

Jeg kan godt formatere D drevet - Men der er faktisk intet på dette drev.

Når jeg vil formatere C drevet kommer der denne oplysning:
"Dette drev kunne ikke formateres. Afslut alle programmer, der benytter
dette drev, og kontroller
at indholdet ikke vises i et vindue. Og prøv derefter at formatere igen"

Jeg har (så vidt jeg ved) slukket alle programmer -
Inclusive bluethooth trådløs forbindelse og Virusprogrammet.

Så hvad skal jeg gøre ?

Jeg har også fået at vide at det er fordi Windows bruger C drevet
og det er derfor det ikke kan formateres.

Venlig Hilsen Jørn Flemmning

Fra : John

Dato : 06-04-07 15:20

Flemming formulerede:

> Jeg har også fået at vide at det er fordi Windows bruger C drevet
> og det er derfor det ikke kan formateres.

Og det er netop derfor du ikke kan formattere
dit c drev, sæt din windows cd i drevet og gør
det derfra.

Fra : Ole C

Dato : 06-04-07 15:57

Flemming skrev blandt andet:

> [...]
> benytter dette drev, og kontroller
> at indholdet ikke vises i et vindue. Og prøv derefter at formatere

Det er fordi du prøver at formattere det drev hvor Windows ligger på - og
styresystemet beskytter sig selv mod selvmord!
Men hvad er formålet med formatteringen? Da du næppe har noget at bruge en
tom disk til, gætter jeg på at det drejer sig om at re-installere Windows. I
det tilfælde er der intet behov for at formattere på forhånd. CD-ROM'en med
Windows tilbyder to former for installation: én hvor du formatterer disken
og begynder forfra - og én hvor du reparerer den bestående installation.

--
vh
Ole C.

Fra : helge.hammer@post4.t~

Dato : 16-05-07 16:58

<46165fc8$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>,
Ole C <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> installation: én hvor du formatterer disken og begynder forfra -
> og én hvor du reparerer den bestående installation.

Jeg skal installere en ægte XP Home SP2 på C: hvor der i forvejen
ligger en uægte XP Pro. Der er en D: partition på den samme disk.
1. Kan jeg formatere C: uden at røre ved D:
2. Er det nødvendigt, kan jeg mon reparere den bestående?

--
Helge.

Fra : Ole C

Dato : 16-05-07 20:26

helge.hammer@post4.tele.dk skrev blandt andet:

> Jeg skal installere en ægte XP Home SP2 på C: hvor der i forvejen
> ligger en uægte XP Pro. Der er en D: partition på den samme disk.
> 1. Kan jeg formatere C: uden at røre ved D:

Ja.

> 2. Er det nødvendigt, kan jeg mon reparere den bestående?

Det lader sig vist ikke gøre at "nedgradere" en Pro til Home. Vil i hvert
fald være meget "langhåret".

--
vh
Ole C.

Fra : Brian O

Dato : 18-05-07 10:51

On Wed, 16 May 2007 17:58:10 +0200, <helge.hammer@post4.tele.dk>
wrote:

>Jeg skal installere en ægte XP Home SP2 på C: hvor der i forvejen
>ligger en uægte XP Pro. Der er en D: partition på den samme disk.
>1. Kan jeg formatere C: uden at røre ved D:

Ja, det er ikke noget problem. Det kræver bare at du booter computeren
fra en CD (installationsdisk) og derefter formaterer C drevet.

Under installationen af XP får du mulighed for dette, hvis du starter
installationen ved at boote fra CD'en

>2. Er det nødvendigt, kan jeg mon reparere den bestående?

Jeg tror du er bedre tjent ved at lave en 'ren' installation.

//Brian

Fra : Henning

Dato : 06-04-07 16:01

On Fri, 6 Apr 2007 16:11:50 +0200, "Flemming"
<Copenhagen@Kabelmail.dk> wrote:

> [...]
>
>Så hvad skal jeg gøre ?
>
>Jeg har også fået at vide at det er fordi Windows bruger C drevet
>og det er derfor det ikke kan formateres.

Du kan heller ikke save grenen over, du sidder på? Jo, det kan du
godt, men ikke uden at komme til skade, det er det Windows beskytter
dig i mod.
Hvorfor vil du formatere? Hvad vil du bagefter? Kunne det tænkes, at
du skal bruge det efterfølgende formåls værktøj til at formatere den
nuværende installation - bare et hint...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-07 16:04

Flemming skrev:

> Jeg vil bare spørge om det er muligt at formatere C drevet på min computer ?

Ja, men ikke mens et operativsystem kører på den. Systemet henter
og gemmer løbende på C-drevet, og derfor låser det for
ukontrolleret sletning.

Du er nødt til at starte computeren med et styresystem der ikke
ligger på C, f.eks. en diskette eller en cd med DOS. Som en anden
skriver kan man vælge muligheden fra den cd som XP installeres
fra.

En formatering sletter alt på et drev, så en formatering af C
ville fjerne hele styresystemet.

Den fejlmeddelelse du får, er lidt misvisende. Den antyder at det
er muligt at formatere C hvis man lige piller lidt.

--
Bertel

Fra : MigSelv \(6400\)

Dato : 06-04-07 16:14

Du kan sagtens formatere dit c drev. Bare ikke mens der kører et andet
system på det.

Smid en Windows '98 i. og genstart din pc'er.
- Lyder oldnordisk i år 2007, men det virker hver gang.

Du starter Windows 98 op med CD rom support.
Derefter finder du programmet FDISK, og derfra kan du slette din XP
partition.

Så kan du selv fortsætte med at oprette en ny partition.

Ellers så kan du smide din XP skive i drevet, og lave en ny installation.