Køb af PC udner udlandstur - problemer med~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 06-04-07 04:39

Hej

Jeg eri Canada og er her 4 uger endnu. Min efterhånden udslidte laptop viser
alle tegn på den er ved at stå af, og jeg vil købe mig en ny herovre.

Giver det nogen problemer i forhold til afskrivninger, told/moms etc i
forhold til hvis jeg købte den i Danmark?

- Klaus

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-04-07 07:20

> Giver det nogen problemer i forhold til afskrivninger, told/moms etc i
> forhold til hvis jeg købte den i Danmark?

Det bør det ikke. Men det er næppe billigere i Canada, du mangler æøå på
tastaturet og garanti kan blive noget besværligt. Hvis du vil have canadisk
moms retur, så skal du ordne det på vej ud af landet og det er i alle fald
mere besværligt end, hvis du køber herhjemme.

Hilsen
Uffe

Fra : Klaus Jensen

Dato : 06-04-07 09:05

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> [...]
> moms retur, så skal du ordne det på vej ud af landet og det er i alle fald
> mere besværligt end, hvis du køber herhjemme.

Tak for dit svar.

Gode pointer. Mit problem er at jeg lige nu er stuck i udlandet med en
laptop der bryder ned i tide og utide, og jeg kommer først til DK om 4
uger.. Ellers ville jeg også helst købe i DK.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-04-07 10:56

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Det bør det ikke. Men det er næppe billigere i Canada, du mangler æøå på
> tastaturet og garanti kan blive noget besværligt.

Der skal vel betales told når man importere en PC fra et ikke EU-land?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-04-07 11:36

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Der skal vel betales told når man importere en PC fra et ikke EU-land?

Så skal man da vidst være ualmindelig ærlig?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-04-07 15:49

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Så skal man da vidst være ualmindelig ærlig?

Det er vi også som udgangspunkt når vi besvarer spørgsmål her i gruppen

Selv om man så ikke er så ærlig i virkeligheden, er der vel stadig en risiko
for at man bliver snuppet med en splinterny laptop i tolden. Det vil nok
være lidt svært at overbevise tolderen om at man havde den med fra Danmark
når den ikke har f.eks. Dansk keyboard.
Jeg har aldrig selv slæbt udstyr med til udlandet, men har hørt at mine
tidligere rejsende kollegaer skulle have papir på det grej de slæbte med ud
af landet, så de ikke fik problemer med toldvæsnet når de bragte det med
tilbage til Danmark.

Fra "SKATs Rejseguide" på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=333167

<SNIP>
Personlige ejendele, som du har med, når du rejser fra Danmark, kan du tage
med ind i Danmark igen uden at betale told og afgifter. Du skal være
opmærksom på, at du kan blive bedt om at dokumentere, at du har købt
ejendelene i eller har medbragt dem fra Danmark eller et andet EU-land.
</SNIP>

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-04-07 21:49

> [...]

> tidligere rejsende kollegaer skulle have papir på det grej de slæbte med
> ud af landet, så de ikke fik problemer med toldvæsnet når de bragte det

Hvis du disker op med 2-3 bærbare, bliver der måske stillet spørgsmål -
ellers ikke. Jeg har haft min med ind og ud af landet talrige gange og har
heller aldrig set andre skulle dokumentere noget.

Hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-04-07 14:23

> [...]
> ellers ikke. Jeg har haft min med ind og ud af landet talrige gange og har
> heller aldrig set andre skulle dokumentere noget.

Det ændre ikke ved det faktum at der skal betales told og afgift af en PC,
som man importerer fra et ikke EU-land.
Selv hvis man vælger at følge din opfordring til at snyde, er der en risiko
for at blive snuppet i tolden. Som det fremgår at det citat fra Skat, som du
elegant valgte at klippe væk, skal du kunne dokumenterer at varen er
medbragt fra Danmark eller købt i et andet EU-land, hvis man vil slippe for
at skulle betale told og afgift.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-04-07 07:35

> [...]
> væk, skal du kunne dokumenterer at varen er medbragt fra Danmark eller
> købt i et andet EU-land, hvis man vil slippe for at skulle betale told og

Og du kan dokumentere at alle dine genstande til en værdi >1350 kr er købt i
EU? Har du dokumentation med på digitalkameraet og dit overtøj? Eller måske
en dyr kuffert, jakkesæt eller hvad det nu kunne være, som mange rejser
rundt med? Herunder en bærbar pc.

Du trænger til at komme lidt ud i virkeligheden og se, hvordan en lufthavn
fungerer. Ingen bliver bedt om at dokumentere den slags med mindre særlige
forhold gør sig gældende. Min samvittighed ville også være helt ren, hvis
jeg havde købt en ny bærbar pc, fordi den gamle var gået i stykker på
rejsen. Sandsynligvis ville jeg end ikke tænke på, at der kunne være særlige
forhold omkring told og afgifter.

mvh.
Uffe Kousgaard

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-04-07 08:47

> Du trænger til at komme lidt ud i virkeligheden og se, hvordan en lufthavn
> fungerer. Ingen bliver bedt om at dokumentere den slags med mindre særlige
> forhold gør sig gældende.

Spørgsmålet gik på om det kunne give problemer, så jeg forholder mig til den
gældende lovgivning (som vi normalt altid gør her i gruppen).
Har du for øvrigt overvejet hvad der vil ske, hvis Klaus er så "heldig" at
Skat beder om at se bilaget for køb af den bærbar pc i forbindelse med at
hans regnskab er udtrukket til kontrol? Jeg tvivler på at den bliver
godkendt når der ikke er betalt told og afgift, som der skulle have været
gjort.
Jeg kan i hvert fald se flere problemer i blot at luske en ny PC med i
håndbagagen, uden at svarer told og afgifter af den. Havde der været tale om
en ekstra flaske sprut, ville du ikke være i tvivl om at det hed smugleri

> [...]
> bærbar pc, fordi den gamle var gået i stykker på rejsen. Sandsynligvis
> ville jeg end ikke tænke på, at der kunne være særlige forhold omkring

Hvordan kan du tale om "ren samvittighed" når du ikke overholder gældende
regler?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-04-07 09:43

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Hvordan kan du tale om "ren samvittighed" når du ikke overholder gældende
> regler?

Hvis man ikke er klar over at man bryder en regel, så har man ren
samvittighed. Ret enkelt.

eod.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-04-07 10:06

> Hvis man ikke er klar over at man bryder en regel, så har man ren
> samvittighed. Ret enkelt.

Vrøvl, man har pligt til at sætte sig ind i de gældende regler.
Hverken uvidenhed eller dumhed, er gyldige undskyldninger.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-04-07 14:18

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Vrøvl, man har pligt til at sætte sig ind i de gældende regler.

<ironi>
Og naturligvis kender du alle rigets gældende regler. Imponerende.
</ironi>

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-04-07 15:17

> <ironi>
> Og naturligvis kender du alle rigets gældende regler. Imponerende.
> </ironi>

Næ,men jeg bryder dem heller ikke med "god samvittighed" som du åbenbart gør

Derudover prøver jeg at sætte mig ind i tingene *før* jeg f.eks. begynder at
importere noget, fuldstændig lige som Klaus gør ved at spørge her (og så er
det trist at der sidder en, der bliver ved med at mene at han bare skal se
stort på de gældende regler).

Fra : joke

Dato : 10-04-07 12:27

> Hvis man ikke er klar over at man bryder en regel, så har man ren
> samvittighed. Ret enkelt.

okay jeg aner ikke at man kun må kører 50 km/t i en by, kan jeg så med ren
samvitigghed bare køre 100 km/t og sige jeg handlede i god tro næppe. ´

Desuden har man da pligt til at sætte sig ind i hvad der må indføres i
landet før man gør det, syntes du også det er ok hvis han tager 10 kg kokain
med hjem han ved jo ikke man ikke må.

Men det giver helt sikkert problemer når den skal i i regnskabet som en ikke
EU ting og der ikke er beregnet afgifter af den.

Nej nej nej du er sku langt ude der

Hilsen

Johnny

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-04-07 14:16

"joke" <jkp6670haderspam@hotmail.comnu> wrote in message

> okay jeg aner ikke at man kun må kører 50 km/t i en by, kan jeg så med ren
> samvitigghed bare køre 100 km/t og sige jeg handlede i god tro næppe. ´

Men du er godt klar over at du bryder en regel. Derfor holder
sammenligningen overhovedet ikke.

Fra : joke

Dato : 10-04-07 16:49

> "joke" <jkp6670haderspam@hotmail.comnu> wrote in message

> Men du er godt klar over at du bryder en regel. Derfor holder
> sammenligningen overhovedet ikke.

Er han jo også da det er almindelig sund fornuft at sætte sig ind i hvad man
må have med hjem uvidenhed er ikke lig med at handle i god tro, men det var
nu heller ikke spørgsmålet det vare mere om hvordan han fik det ind i sit
regnskab og her kræver det vidst at varen bliver fortoldet og så videre.