Automatiseret genstart af Zyxel 660R-D1 fr~
Fra : rené

Dato : 05-04-07 00:28

Automatiseret genstart af Zyxel 660R-D1 fra linux:

Jeg har nogen problemer med min Cybercity-forbindelse der gør, at min
linie sommetider bare 'går i stå' på tilfældige tidspunkter på døgnet. Da
ingen af de routere jeg har haft på linien kan finde ud af at 'reconnecte'
igen og den eneste løsning har været at reboote routerne, så ville jeg
prøve at boote den nuværende router fra min linux-maskine med
LWP::UserAgent.

Jeg har en Zyxel 660R-D1, og når man er logget ind i webinterfacet på den,
så er URL'en man skal kalde for at lave en soft-reboot denne:

http:// på router>:2033/Forms/rpSysReboot_1

Problemet er så, at man skal logge ind i webinterfacet først. Login-formen
sender en POST-request til:
http:// på router>:2033/Forms/rpAuth_1 med to forms:
LoginPassword = "ZyXEL ZyWALL Series" og
hiddenPassword=".(md5_hex('<password til routeren>'))

Jeg kan godt få LWP::UserAgent til at sende de korrekte headere til
login-scriptet, men jeg får en:
303 See Other at routerlogin.pl line 36.
som svar.

Jeg troede først at interfacet bruger cookies, men jeg kan ikke finde
nogen cookie-informationer i Mozilla efter korrekt login, så jeg er en
anelse på bar fod.

Mit script er her:
http://rafb.net/p/21ctH585.html

I dets nuværende form virker det ikke, da login-delen og 'reboot'-delen
bare er pastet ind. Jeg har testet login-delen i et seperat script, hvor
jeg fik '303'-svaret.

Rer er lidt kommentarer i det der forklarer nogenlunde hvad der sker rundt
omkring.

Hvis nogen har en ide til hvordan jeg får 'knækket' den her login-nød, så
er jeg meget taknemmelig. Kan andre bruge scriptet til deres egen
test-ting, så er de mere end velkomne (det er på naturligvis på egen
risiko :))

Mvh

/rené

Fra : Preben

Dato : 05-04-07 13:41

rené skrev:
> [...]
> så er jeg meget taknemmelig. Kan andre bruge scriptet til deres egen
> test-ting, så er de mere end velkomne (det er på naturligvis på egen

Når du har fået det til at virke, så er jeg helt sikkert en bruger af
systemet da jeg har problemer med opretholdelse af bl.a. SIP-trafik
igennem routeren når den har været tændt i f.eks. 20 dage (så virker kun
alm. HTTP, men en genstart af router løser problemet)

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 05-04-07 15:59

> [...]
> igennem routeren når den har været tændt i f.eks. 20 dage (så virker kun
> alm. HTTP, men en genstart af router løser problemet)

Samme her, men har lige fået ny router ind af døren fra CC - de hævder
den ikke har problemet en ny model af 650'eren - så må vi se, ellers får
de lov til at bytte igen... igen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-04-07 22:01

rené <virker@ikke.nej> wrote:

> [...]
> er jeg meget taknemmelig. Kan andre bruge scriptet til deres egen
> test-ting, så er de mere end velkomne (det er på naturligvis på egen

Måske eks. WWW::Mechanize kan bruges?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Oh, what the hell, it's usually green." Reinhardt Lane

Fra : René

Dato : 05-04-07 22:54

Allan Willems Joergensen skrev:

> Måske eks. WWW::Mechanize kan bruges?

Ah - genialt, og det kan bruges sammen med LWP::UserAgent også, så det
skulle vel ikke være så svært at få noget til at hænge sammen. Jeg kigger
på det så snart jeg kan (når jeg kan få fred til det for kæresten ;)).

Jeg poster en fungerende version så snart jeg kan få noget til at virke så
eventuelt andre brugere kan få nytte af det også :)

Mvh

/rené

Fra : René

Dato : 06-04-07 15:31

Så har jeg fået en fungerende version til at virke, og endda med en smule
dokumentation.

Find det her:

http://lan.serverrummet.dk/linux/testrouter/

Der ligger to scripts, testrouter.pl og rebootrouter.pl.

testrouter.pl tester om internetforbindelsen er ok og genstarter routeren
såfremt der ikke har været 'hul igennem' inden for en given periode.

reboot.pl genstarter routeren og kan med fordel anvendes til at reboote
routeren hver nat. Dette er mest anvendeligt for 'IP-telefonister' der har
problemer med udp-trafik efter et par dages drift.

Der ligger to README-dokumenter inden i tgz-filen der skulle forklare lidt
om hvordan man bruger de to scripts.

Bemærk, at scriptet pt _kun_ virker sammen med Zyxel P660R-D1 og at
http-management skal være aktiveret fra LAN-siden for at det virker.

Mvh

/rené

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 03-05-07 22:58