Åben NAS med Linux
Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 06-04-07 08:58

Er der nogen der kender / kan anbefale en billig NAS der kører på Linux,
og hvor man kan logge på og installere flere programmer fx ssh-server.

Mikkel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-07 09:04

Mikkel N. Rasmussen <mikkel.noergaard@the-rasmussens.dk> skrev 2007-04-06:
> Er der nogen der kender / kan anbefale en billig NAS der kører på Linux,
> og hvor man kan logge på og installere flere programmer fx ssh-server.

Kan en *bsd baseret bruges istedet?

Thomas
--
I was not lying. I said things that later on seemed to be untrue. -
Richard Nixon

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 06-04-07 09:08

Mikkel N. Rasmussen skrev:
> Er der nogen der kender / kan anbefale en billig NAS der kører på Linux,
> og hvor man kan logge på og installere flere programmer fx ssh-server.

Er behovet hjemme/small office eller er det til større installation?

Der findes noget kaldet OpenNAS der er en linux distrib. til NAS. Her er
en løsning baseret på det http://www.digidata.com/openNAS.html En svedig
sag ;)

Hvis det er til hjemme/small office ved jeg ikke, men OpenNAS kan også
installeres på en lille maskine.

/Andreas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-07 09:14

> Der findes noget kaldet OpenNAS der er en linux distrib. til NAS. Her er
> en løsning baseret på det http://www.digidata.com/openNAS.html En svedig
> sag ;)

http://www.freenas.org/ er en freebsd pandan.

Thomas
--
If you put a million monkeys at a million keyboards, one of them will
eventually write a Java program. The rest of them will write Perl

Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 06-04-07 19:40

Thomas S. Iversen skrev:

> http://www.freenas.org/ er en freebsd pandan.
>
> Thomas
bsd er helt fint, jeg er bare mere hjemmevant i Linux. Det jeg har brug
for installerer er fx en ssh server og noget mailunderstøttelst.

Jeg har set Open NAS, men jeg er også interesseret i en fiks hw-løsning.
Lavt strømforbrug, lille kabinet, så derfor er jeg ikke så
interesseret i de rene sw-løsninger. Jeg har en gammel pc jeg med Linux
har installeret som NAS.

Mikkel

Fra : Niklas Petersen

Dato : 07-04-07 10:11

Mikkel N. Rasmussen wrote:

> [...]
> Lavt strømforbrug, lille kabinet, så derfor er jeg ikke så
> interesseret i de rene sw-løsninger. Jeg har en gammel pc jeg med Linux

Jeg har ikke selv prøvet den, men umiddelbart virker Buffalo Linkstation
Pro NAS som et godt bud. Den kører/kan køre linux. Se mere på
http://linkstationwiki.net/

Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 07-04-07 20:37

Det ser rigtig spændende ud, specielt med det store community. Mange tak
for linket. Og prisen er endda overkommelig.

Fra : Jens

Dato : 08-04-07 12:30

"Niklas Petersen" <spam@berta.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke selv prøvet den, men umiddelbart virker Buffalo Linkstation
> Pro NAS som et godt bud. Den kører/kan køre linux. Se mere på
> http://linkstationwiki.net/

Jeg kan godt anbefale Buffalo's NAS produkter. Af de NAS jeg har prøvet på
omkring 500 til 1000 Gb lagerplads, så er Buffalo's de hurtigste.
De har 1 GBit/s netkort og en forholdsvis hurtig processor.
Andre produkter jeg har prøvet er bla. LaCie og Maxtor. Første døde jævnligt
ved for mange connections (mere end 4 åbne filer) og måtte genstartes før
der igen var hul til den (Endnu ikke afhjulpet med >mange< firmware
opdateringer). Den anden er stabil, men bare hamrende langsom.

Selvom Buffalo er den hurtigste af de ovenfor nævnte, så er det et langsomt
produkt ved filoverførsel. Skal hastigheden være i top, så er en udtjent PC
med et SATA Raid kort at anbefale. Men strømforbruget og larmen bliver så
også væsentligt højere.

Jens

Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 19-04-07 11:27

Niklas Petersen wrote:

> Jeg har ikke selv prøvet den, men umiddelbart virker Buffalo Linkstation
> Pro NAS som et godt bud. Den kører/kan køre linux. Se mere på
> http://linkstationwiki.net/

Jeg kan anbefale denne. Jeg har den selv. Den originale firmware er skrottet
og Debian er installeret i stedet for. Se eventuelt på min blog:
http://www.bachaaen.dk/blog
til hjemmebrug foretrækker jeg ikke at bruge raid, men i stedet lave backup
på en (netværks)disk placeret et andet sted i huset. NASen kan med sit lave
strømforbrug få lov til at køre hele tiden, mens backup kan ske til en disk
i den strømslugende desktop maskine, der netop ikke er tændt hele tiden.

Mvh
Andreas

Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 06-04-07 19:40

Det er til derhjemme.

Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 06-04-07 19:42

Så lige den på linket. Måske en smule for ambitiøst, men familien
vokser, og dermed behov for lager, performance og stabilitet, så .......

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 06-04-07 20:15

Mikkel N. Rasmussen skrev:
> Så lige den på linket. Måske en smule for ambitiøst, men familien
> vokser, og dermed behov for lager, performance og stabilitet, så .......

Ja ikke - den er lidt sej - men sikker ogs en strømsluger.

Jeg tror du vil få glæde af FreeNAS som Thomas nævner, og lægge det på
en maskine med et soekris board i. Alterninativt kbe den billigste
lownoice pc du kan finde.

/Andreas

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-04-07 20:56

Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg tror du vil få glæde af FreeNAS som Thomas nævner, og lægge det på
> en maskine med et soekris board i. Alterninativt kbe den billigste

Det var ca det sidste jeg gjorde - et A8N-VM CSM kort, AMD64 3500+
cpu, 1GB ram og 4 250GB Seagate NL35.2 diske som blev sat i RAID5 ==
700GB plads til billeder mv.

Kai

Fra : Niklas Petersen

Dato : 07-04-07 10:31

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Det var ca det sidste jeg gjorde - et A8N-VM CSM kort, AMD64 3500+
> cpu, 1GB ram og 4 250GB Seagate NL35.2 diske som blev sat i RAID5 ==
> 700GB plads til billeder mv.
Det lyder som lidt af en strømsluger. Har du prøvet at måle hvor meget
strøm den bruger? Harddiske bruger typisk 8-12 watt pr. stk og en AMD64
3500+ bruger fra 45-89 watt alt efter model. Det er mange penge for at
have plads til billeder.

Mine strømråd:
- Vælg en strømforsyning med høj effektivitet(80%+).
- Vælg en CPU med lavt strømforbrug, fx VIA C7 eller en mobil-processor.
- Minimér antallet af harddiske. Sørg for at spinne harddiske ned, når
de ikke bruges.
- En 2.5" harddisk eller et Compact Flash kort til styresystemet, kan
bringe strømforbruget langt ned(en 2.5" bruger ~2-5 watt, CF stort set
ingenting)
- Brug eventuelt S3 suspend af maskinen, når den ikke bruges.

Umiddelbart vil jeg forslå at bruge EPIA boards til denne type opgave,
eller Soekris boards som andre nævner. F.eks.
http://www.silentpcreview.com/article609-page4.html

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-04-07 14:44

Niklas Petersen <spam@berta.dk> writes:

> Det lyder som lidt af en strømsluger. Har du prøvet at måle hvor meget
> strøm den bruger?

Jeps. Lavt strømforbrug var en af mine mål af samme årsag. Lavt
støjniveau var ikke et primært mål, da den skal stå i en kælder.

Maskinen bruger 80W i idle (Cool 'n' Quiet) og med alle 4 diske som
roterer. Jeg har forsøgt at få programmeret diskene til at spinne ned
uden held, da hdparm er beregnet til PATA, ikke SATA diske.

Max målt forbrug er 123W.

Flere data her, fra en tråd i comp.arch:
http://groups.google.co.uk/group/comp.arch/msg/b310db38ad9317a4

> Harddiske bruger typisk 8-12 watt pr. stk og en
> AMD64 3500+ bruger fra 45-89 watt alt efter model. Det er mange penge
> for at have plads til billeder.

Mit ønsker var ikke blot en billed/lyd-server, men en alround server,
der også skal hoste mail/web, samt at jeg kan lave lidt
Linux-udvikling på den fra tid til anden. Skal du kun have NAS, bør du
nok se på en NSLU2 fra Linksys eller lignende.
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1119460471050&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=7105086964B08
(yrk for et link)

> [...]
> - Vælg en CPU med lavt strømforbrug, fx VIA C7 eller en
> mobil-processor. - Minimér antallet af harddiske. Sørg for at spinne

Det vigtigste er at minimere antallet af diske - alle 3.5" diske bruge
ca 7-8W (idle), uanset kapaciteten. En 2.5" disk bruger ca 1-1.5W hvis
jeg husker ret.

Jeg ville ikke gå på kompromis med datasikkerheden - derfor valgte jeg
RAID5, udfra et pris/kapacitets kompronis.

> - En 2.5" harddisk eller et Compact Flash kort til styresystemet, kan
> bringe strømforbruget langt ned(en 2.5" bruger ~2-5 watt, CF stort set
> ingenting)

Jeg har styresystem på de samme diske.

> Umiddelbart vil jeg forslå at bruge EPIA boards til denne type opgave,
> eller Soekris boards som andre
> nævner. F.eks. http://www.silentpcreview.com/article609-page4.html

EPIA boardene er ret dyre samt kræver special (læs: dyre) kabinetter
og så kan man begynde at regne på hvor mange år de skal køre, før det
har tjent sig ind igen. 1W * 1 år * 1.57kr/kWh ~ 13.75Kr.

Jeg valgte dem fra på dette.

Kai

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-04-07 15:54

> Maskinen bruger 80W i idle (Cool 'n' Quiet) og med alle 4 diske som

Hvilket er ganske fint. Dine 4 diske sluger ca. 40W af dette. Og så
bruger du 40W på resten (inkl. tab i PSU). Ganske hæderligt.
Personligt havde jeg kørt raid1 på en hjemmeserver

Thomas
--
alias uptime="echo '5:33pm up 22342352324 days, 6:28, 2124315623
users, load average: 2432.40, 12312.31, 123123.19'"

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-04-07 10:20

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Hvilket er ganske fint. Dine 4 diske sluger ca. 40W af dette. Og så
> bruger du 40W på resten (inkl. tab i PSU). Ganske hæderligt.

Men stadig ca 1100Kr i strøm om året

> Personligt havde jeg kørt raid1 på en hjemmeserver

Jeps, men så var jeg landet på ~250GB diskplads, hvilket var for lidt
til mit ønske/smag/behov.

Kai

Fra : Svend

Dato : 10-04-07 12:13

Mikkel N. Rasmussen skrev:
> Er der nogen der kender / kan anbefale en billig NAS der kører på Linux,
> og hvor man kan logge på og installere flere programmer fx ssh-server.
>
> Mikkel

Hej

En Synology er ikke "Åben" out of the box, men man kan da installere ssh
på den m.m.

--
Svend

Fra : Kim M. Jørgensen

Dato : 14-04-07 21:05

Måske den her kan bruges SME server 7.0 den indeholder ihverfald mange
forskellige ting

Her er forskellige links og informationer om den.

http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=8258

http://www.smeserver.org/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=40

http://wiki.contribs.org/SME_Server:Documentation

http://contribs.org/