Problemer med switch på DI-524UP
Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 06-04-07 08:56

Hej

Jeg har 2 stk. D-Link DI-524UP accesspoints / 4-ports switch og har
nogle oplevelser jeg ikke kan forklare / løse.

Når jeg sætter to computere i fx port 1 og 2 i switchen ville jeg
forvente at jeg kunne pinge den ene fra den anden uden at skulle
konfigurere noget, fx på factory defaults, men det kan jeg ikke.

Det er pænt irriterende, da jeg på et tidspunkt har haft det til at virke.

Er der nogen der har nogle erfaringer eller ideer? Der er en firewall i
boxen, men den ligger kun mellem WAN og LAN.

Mvh Mikkel

Fra : Jens G

Dato : 06-04-07 09:16

On Fri, 06 Apr 2007 09:56:17 +0200, "Mikkel N. Rasmussen"
<mikkel.noergaard@the-rasmussens.dk> wrote:

>Når jeg sætter to computere i fx port 1 og 2 i switchen ville jeg
>forvente at jeg kunne pinge den ene fra den anden uden at skulle
>konfigurere noget, fx på factory defaults, men det kan jeg ikke.

Kan det være computernes firewalls?

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 06-04-07 19:35

Jens G skrev:

> Kan det være computernes firewalls?

Tak for forslaget, men jeg tror jeg har svaret. Jeg har selv lavet
kablet der forbinder ap'et med min router. Jeg har ikke været opmærksom
på, at det er vigtigt, at ud over at være pass-through, altså pin 1 i
den ene ende skal forbindes til pin 1 i den anden, pin 2 til pin 2 ovs.
så skal det også være den rigtige leder der sidder i pin 1, pin 2 osv.
j.f. denne standard http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B

Da jeg satte det første stik på, smuttede to ledere forkert på plads.
Det gentog jeg i den anden ende så jeg havde et pass-through kabel, men
det er nok signifikant, at lederne sidder rigtigt. Det mærkelige er, at
min bærbare kan benytte kablet, men de tre routere jeg har prøvet med
ikke kunne. De indikerer at der sidder et kabel i (lys i led'en), og
blinker når der er aktivitet, men der sker ikke rigtigt noget. I morgen
prøver jeg igen, og nu med de rigtigt ledere på de rigtigt pladser.

Mikkel

Fra : Arne Keller

Dato : 06-04-07 21:13

Mikkel N. Rasmussen skrev:

> [...]
> blinker når der er aktivitet, men der sker ikke rigtigt noget. I morgen
> prøver jeg igen, og nu med de rigtigt ledere på de rigtigt pladser.

Det er aldrig en god ide at lave egne patch kabler, de kan laves meget
bedre på en fabrik.
Køb nogle kabler af fornuftig kvalitet og slip for den type problemer i
fremtiden.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 06-04-07 23:13

Principielt er jeg da helt enig med dig, men dette kabel skulle op på
loftet, dvs gennem flere vægge og et skab. Hullet der skulle bores til
et kabel med stik er altså pænt meget større end uden, og specielt da
der gerne lige skal et lag tape på stikket for at beskytte.

Fra : Arne Keller

Dato : 07-04-07 15:48

Mikkel N. Rasmussen skrev:
> [...]
> et kabel med stik er altså pænt meget større end uden, og specielt da
> der gerne lige skal et lag tape på stikket for at beskytte.

Så skulle du have anvendt vægstik i begge ender og 2 patchkabler, det er
måden man bør installere faste kabler på.

Fra : TheOneWhoIsMany

Dato : 07-04-07 09:36

On Fri, 06 Apr 2007 22:12:40 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

>Det er aldrig en god ide at lave egne patch kabler, de kan laves meget
>bedre på en fabrik.

... eller kik her -
http://www.hardwarebook.info/Ethernet_10/100/1000Base-T_Straight_Thru

... hvis man eller er go "til sådan noget" er der ikke nogen
kvalitets-forskel på købe og hjemme-lavede net-kabler ;)

RaZoR :)

Fra : Arne Keller

Dato : 07-04-07 16:24

TheOneWhoIsMany skrev:
> On Fri, 06 Apr 2007 22:12:40 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
> wrote:

snip

> [...]
>
> ... hvis man eller er go "til sådan noget" er der ikke nogen
> kvalitets-forskel på købe og hjemme-lavede net-kabler ;)

De connectorer som anvendes til kvalitets patchkabler kan slet ikke
købes i løs vægt, det er en væsentlig årsag til at kvaliteten er bedre.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-07 22:08

> [...]

> ende skal forbindes til pin 1 i den anden, pin 2 til pin 2 ovs. så skal
> det også være den rigtige leder der sidder i pin 1, pin 2 osv. j.f. denne

Jeg har samme problem. Det har ikke været noget der har betydning indtil
jeg byttede min centralt placeret hub ud med en switch. Heller ikke for
de kabler der løber mellem min AP og switchen i routeren. Jeg har selv
samlet kablerne og de er bare lige-igennem og kylet i stikkene uden
hensyn til parring.

Jeg løste problemet ved at ændre i Netværks kontrolpanelet, så
hastigheden er netsat til 10 Mbps Half Duplex.

Sommetider, f.eks hvis jeg har installeret et guest OS i Virtual PC
glemmer jeg at det er sådan og så er der ingen netværksforbindelse
indtil jeg kommer i tanke om at jeg skal netsætte hastigheden på
netkortet.

Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 06-04-07 23:11

At nedsætte hastigheden var også noget jeg gerne ville have gjort for at
teste om det virkelig er kablet, desværre kan jeg ikke det på min switch.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-07 23:45

Mikkel N. Rasmussen <mikkel.noergaard@the-rasmussens.dk> wrote:

> At nedsætte hastigheden var også noget jeg gerne ville have gjort for at
> teste om det virkelig er kablet, desværre kan jeg ikke det på min switch.

Har prøvet at nedsætte hastigheden på netkortet i din compueter for at
se om det hjælper?

Fra : Mikkel N. Rasmussen

Dato : 07-04-07 20:26

Har nu kablet efter standarden og alle problemer er forsvundet!