Findes der en 'grafisk' oversigt over HTML~
Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-07 07:15

Hej alle.

Lidt kryptisk subject, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det.

Jeg er 'kommet til' at love min nabo med at komme i gang med at lave
hjemmesider.

Udganspunktet er 'zero knowlege' om teknik, men godt kendskab til MS Word
osv.

Min tanke er bare at download KompoZer[1] og opsætte FTP osv, og så henvise
til diverse sider, tutorials, gruppen her m.m.

Men det slog mig, at der kan være et problem med forståelse for, at en given
side består af en 'samling af filer' og ikke, som i MS Word, een stor fil.

Jeg kunne forestille mig, det kunne være et godt udgangspunkt men en
illustration af hvordan en given side i browseren består af de forskellige
delelementer(filer) - eller skal man kalde det bestanddele?

Jeg har kort skimmet html.dk, hjemmesideskolen.dk samt webdesign101.dk.

Men jeg har ikke umidelbart kunnet finde noget[2] 'ultralow level'
introduktion til filstrukturerne.

Findes der sådan noget?

[1] Er det det bedste nybegynder wysiwytug værktøj PT ? - evt. alternativer?

[2] Det er ikke nødvendigves et udtryk for, at det ikke findes, nok mere at
jeg ikke ved hvad jeg leder efter.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-04-07 07:19

Stig Johansen wrote:

> [1] Er det det bedste nybegynder wysiwytug værktøj PT ? - evt.

Damn - make that wysiwytyg.

Stig Johansen

Fra : ib petersen

Dato : 05-04-07 08:44

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

komme i gang med at lave
> hjemmesider.
>
> Udganspunktet e 'zero knowlege' >
et problem med forståelse for, at en given
> side består af en 'samling af filer' og ikke, ?

Hej Stig

En mulighed kunne være at købe nogle af de billige hæfter om html - css osv.
der koster omkring 50 kr. stk.
Det giver som start et godt indblik i hvad det drejer sig om - og derfra kan
man jo så gå videre til div. steder på nettet - hvor man kan lære mere.

Eet hæfte til kr. 49 gjorde mig i stand til at lave nogle rimeligt gode
hjemmesider - uden at vide noget om hjemmesider på forhånd.

hlsen
ib

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-04-07 12:36

ib petersen skrev:

> Eet hæfte til kr. 49 gjorde mig i stand til at lave nogle rimeligt gode
> hjemmesider - uden at vide noget om hjemmesider på forhånd.

Og ellers kan jeg henvise til kapitel 15
i Webdesign - illustreret håndbog, kan
evt. låses på biblioteket.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-04-07 06:01

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Og ellers kan jeg henvise til kapitel 15
> i Webdesign - illustreret håndbog, kan
> evt. låses på biblioteket.

Tak for henvisningen. Lige et par spørgsmål:
1) Er 'Webdesign - illustreret håndbog' den faktiske titel?
2) Skal man låses inde på biblioteket for at læse den?

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-04-07 10:14

Stig Johansen skrev:

> Tak for henvisningen. Lige et par spørgsmål:
> 1) Er 'Webdesign - illustreret håndbog' den faktiske titel?
Ja, referencen i min signatur er for kortheds skyld.
> 2) Skal man låses inde på biblioteket for at læse den?
Høh! hvor man dog kan komme galt af sted...
Nej den kan lånes, men skal nok reserveres først.
På mit lokale bibliotek er der næsten altid 6-8 ugers
ventetid. I nødsfald må man jo så skride til at købe
bogen

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : jopa

Dato : 06-04-07 10:38

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i meddelelsen
> 2) Skal man låses inde på biblioteket for at læse den?

Du kunne prøve at smadre ruden og se hvor mange sider du kan nå at læse

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-04-07 23:16

Stig Johansen skrev:

> 2) Skal man låses inde på biblioteket for at læse
> den?

Det kunne da være en god øvelse i påskedagene,
bare der også er en pc med ftp-adgang til rådighed,
så skal du nok lære en masse.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-04-07 06:03

ib petersen wrote:

> [...]
>
> Eet hæfte til kr. 49 gjorde mig i stand til at lave nogle rimeligt gode
> hjemmesider - uden at vide noget om hjemmesider på forhånd.

Tak for svaret, det vil jeg bringe videre.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-07 16:31

Stig Johansen wrote:

> Udganspunktet er .... godt kendskab til MS
> Word osv.

Uhada. Det er et stygt ord i forbindelse med at lave hjemmesider. Word er en
hæderlig teksteditor, når det skal ud på papir. men programmet er uegnet til
at lave html i.

> Min tanke er bare at download KompoZer[1] og opsætte FTP osv,

Ikke nogen dårlig ide. Jeg kan tilbyde en oversigt over forskellige
muligheder her:

http://hjemmesideskolen.dk/download.asp?id=dlstrik

> og så
> henvise til diverse sider, tutorials, gruppen her m.m.

Det er vejen frem. Fortsæt.

> Men det slog mig, at der kan være et problem med forståelse for, at
> en given side består af en 'samling af filer' og ikke, som i MS Word,
> een stor fil.

Det kunne denne side måske hjælpe med at forstå:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flmenu

> Men jeg har ikke umidelbart kunnet finde noget[2] 'ultralow level'
> introduktion til filstrukturerne.
>
> Findes der sådan noget?

Er det ikke netop det, jeg har bestræbt mig på at lave: Sider der kan
forstås uden at man i forvejen har den udvidede gadefejereksamen?

> [1] Er det det bedste nybegynder wysiwytug værktøj PT ? - evt.
> alternativer?

NVU kan lave pæn kode (læs: valid) i WYSIWYG - se mit download-link herover.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-04-07 06:39

Erik Ginnerskov wrote:

> Uhada. Det er et stygt ord i forbindelse med at lave hjemmesider. Word er
> en hæderlig teksteditor, når det skal ud på papir. men programmet er
> uegnet til at lave html i.

Undskyld, det var ikke meningen at bande her i gruppen.
Men for en god ordens skyld - Jeg har *ingen* intention om at anbefale word
som editor. Det var mere ment som at sætte niveauet.

> Ikke nogen dårlig ide. Jeg kan tilbyde en oversigt over forskellige
> muligheder her:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/download.asp?id=dlstrik

Hmm. jeg tror lige jeg skal have opdateret min viden. Sidst jeg tjekkede NVU
fik jeg indtrykket af, at KompoZer var en 'videreførelse' af NVU.
Et kort møde med Google siger dog, at det er en fork.
Skal man holde sig til NVU?

> Det kunne denne side måske hjælpe med at forstå:
> http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flmenu

Jeg er kun på det forberedende stadie - naboen er på påskeferie.
Det det med 'det slog mig' bunder i, at jeg hjalp med at sætte en 'kone pc'
op i et lille net. Der er noget der tyder på, at der kan være problemer med
at forstå hvornår en fil ligger lokalt/anden pc/server.

Din side er fin, men det jeg kunne tænke mig er mere en oversigt på fil
niveau. Altså noget med en side består af en html fil og en eller flere css
filer.
Når den forståelse er opnået vil jeg henvide til dine - og andres - sider.

> Er det ikke netop det, jeg har bestræbt mig på at lave: Sider der kan
> forstås uden at man i forvejen har den udvidede gadefejereksamen?

Det kan jeg ikke svare på. Jeg har selv arbejdet med applikationsudvikling i
knap 30 år, så jeg er ved at tage den udvidede ledvogtereksamen.
Hvis du er interesseret i en tilbagemelding skal jeg nok komme med den når
jeg har fået sat naboen igang.

> NVU kan lave pæn kode (læs: valid) i WYSIWYG - se mit download-link
> herover.

Tak, som nævnt skal jeg lige have fundet ud af, om det bliver NVU eller
KompoZer.

Stig Johansen

Fra : John S. Thomsen

Dato : 06-04-07 10:01

Stig Johansen wrote:
> [...]
> fik jeg indtrykket af, at KompoZer var en 'videreførelse' af NVU.
> Et kort møde med Google siger dog, at det er en fork.

Forholdet mellem NVU og KompoZer:
http://forum.nvudev.org/viewtopic.php?t=6890

NVU er et dødt projekt og har været det fra udgivelsen af version 1.0
for snart 2 år siden.

KompoZer opstod i frustration over manglende vedligeholdelse af NVU, men
er vel efterhånden også at betragte som dødt.

Begge programmer forventes afløst af et nyt superprogram på et
tidspunkt, men indtil videre er NVU og KompoZer 1 fugl i hånden og ikke
10 på taget.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-04-07 10:06

Den 06-04-07 07.39 skrev Stig Johansen følgende:

> Hmm. jeg tror lige jeg skal have opdateret min viden. Sidst jeg tjekkede NVU
> fik jeg indtrykket af, at KompoZer var en 'videreførelse' af NVU.

Det er det også. Problemet er, at Mozilladanmark ikke har fået opdateret
siden om Nvu til at handle om KompoZer. Det var meningen, det skulle
ske, når den næste version af KompoZer blev udsendt, men det ser
efterhånden ud som om, den aldrig kommer.

> Et kort møde med Google siger dog, at det er en fork.

Jeg ved ikke, hvad du mener med "fork.". KompoZer er en fejlrettet
version af Nvu. Der er dog en enkelt forbedring, KompoZers programmør
har lavet en udvidelse til Nvu (til at arbejde med stilark), og den har
han lavet som en fast del af KompoZer.

> Skal man holde sig til NVU?

Man bør helt klart hente KompoZer.

Jeg kan anbefale denne hjemmeside med udførlige trin for trin-guider til
Nvu/KompoZer:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-nvu.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine højrekliksmenuer med Mmm Free.

Fra : John S. Thomsen

Dato : 06-04-07 11:20

http://en.wikipedia.org/wiki/Fork_(software_development)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-04-07 19:17

Den 06-04-07 12.19 skrev John S. Thomsen følgende:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Fork_(software_development)

Jeg sad og tænkte på, om det var en forkortelse for "forkortelse", men
det kunne jeg ikke rigtig få til at give nogen mening. Efter at have
læst ovenstående side, må jeg erkende, at med min uvidenhed, er jeg
endnu ikke en rigtig nørd. Jeg tror nok, jeg er glad.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Red slettede filer med PC Inspector.

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-04-07 06:56

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg kan anbefale denne hjemmeside med udførlige trin for trin-guider til
> Nvu/KompoZer:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-nvu.html

Tak for linket Kim.
Jeg har kigget lidt på:
<http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-nvu-trin-sitemanager.html>
Den ser ud til at beskrive lidt alá det jeg efterlyser i subj.

Jeg skal nok læse den lidt grundigere, men mit umiddelbare indtryk er at en
newbie vil få lidt begrebsforvirring.

Jeg tænker her på i hvilken forskellige kontekster der bliver brugt:
Site (manager), side, hjemmeside, stedet, forside.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-04-07 19:28

Den 07-04-07 07.56 skrev Stig Johansen følgende:

> [...]
>
> Jeg tænker her på i hvilken forskellige kontekster der bliver brugt:
> Site (manager), side, hjemmeside, stedet, forside.

Det er først og fremmest sproglige variationer over to begreber - og så
en mellemting. Jeg vil tænke på dette, når/hvis siderne opdateres (hvis
KompoZer kommer i en ny udgave).

"Site" og "stedet" henviser til alle siderne på domænet. Det vil sige
forside, side to, side tre osv.

"Side" er en enkelt side, og det er "forside" også. "Forside" er dog en
helt bestemt side, nemlig den første, man møder på domænet, mens "side"
kan være forsiden, side to eller side tre osv.

Hjemmeside kan henvise til en enkelt side eller - oftest - til samtlige
sider på domænet.

Sitemanager er navnet på en bestemt funktion/programtype. Det er et
program, der kan vise filerne på serveren, og som kan overføre filer til
og fra serveren. Sitemanageren i Nvu/KompoZer er ikke særlig avanceret,
og den lider af nogle fejl. Den næste udgave af KompoZer skulle netop
koncentrere sig om at få rettet fejlene i sitemanageren, men jeg ved
ikke, om den næste version nogensinde kommer. Jeg har skrevet til
programmøren for at høre, om han har opgivet.

Det er nu heller ikke nemt at være programmør, hvis man forlader sig på
frivillige bidrag. Efter KompoZer havde været ude i en nogle måneder og
var blevet rost af en del brugere, havde han alligevel kun fået 10
dollar ind i bidrag. Og det er jo ikke lige noget, der øger lysten til
at knokle videre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel et praktisk