Laser-øjen-operation i Istanbul - 500 Euro
Fra : Jakob Munck

Dato : 03-04-07 08:16

Jeg er netop vendt hjem fra Istanbul, hvor jeg har fået foretaget en
laser-øjenoperation, som har rettet mit syn fra at være + 4,5 til at være
mere eller mindre normalt. For 14 dage siden kunne jeg hverken se nær eller
fjernt uden briller, nu kan jeg se alt. Det har altså virket ganske
udmærket, og prisen har også været i orden.
Lavet på Hamlet koster en sådan operation ca. 30.000 kr. Rejser man man et
dansk eller norsk firma som laver kirurgi-rejser, så koster det ca. 15.000
kr. (incl. fly og ophold). Men tager man selv til Istanbul, så er prisen for
kontrol, operation og efterkontrol 500 Euro (= ca. 3700 kr.). Produktet er
præcis det samme. De anvender det nyeste udstyr og - til forskel fra de
danske læger - så har de masser af rutine med denne slags operationer. Den
klinik jeg anvendte er godkendt af det tyrkiske sundhedsministerium og
lægerne har lavet 2.000 operationer af denne slags. De arbejder meget for
engelske og norske patienter, men naturligvis også for tyrkiske: Årsagen til
at prisen er så lav er dels det tyrkiske prisniveau og dels det, at
patienterne bliver operetet i serier. Den dag jeg blev tjekket og opereret
blev 16 andre operet samtidig. Operationen tager cirka 15 minutter og det
gør ikke ondt (men er dog alligevel ubehageligt).

Har dette interesse for nogen, så er klinikkens website her:

http://www.eyeturkey.com/english/index.html

Og man er velkommen til at få flere informationer om mine personlige
erfaringer. Send en mail.

v.h.
Jakob Munck

jm2_fjerne_dette@webspeed.dk

Fra : The Cassman

Dato : 03-04-07 08:42

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://www.eyeturkey.com/english/index.html
>
> Og man er velkommen til at få flere informationer om mine personlige

Hvordan kom du så derned?

Der er jo mange forskellige slags lasere, nogle bedre end andre. Og så er
der nye generationer af ældre. Har du en fornemmelse for, hvor godt deres
udstyr er dernede?
Har du nogen af de problemer man ser efter laseroperationer? Dårligere
nattesyn osv?

Jeg har overvejet det meget, og kigget en del på www.lasikinturkey.com men
der koster det ca 10.000 kr incl hotel osv.
Hvis man kunne tage en charterferie, og få det gjort en af de første/sidste
dage så kunne det jo være ret billigt!
Nu har jeg lige set et dokumentarprogram om, hvordan de laver huse til
danskere dernede, og det var jo ikke godt :) Men jeg har endnu ikke hørt om
nogen med dårlige oplevelser fra tyrkiet, mht lasik.

Jeg går med kontaktlinser, er det noget med at de skal ud nogle uger før?

Carsten

Fra : Jakob Munck

Dato : 03-04-07 09:05

Hejsa

- jeg kom der ned med Turkish Airlines (2300 kr./retur)
- de siger selv at deres udstyr er det bedste der findes i verden.
- hoteller er der masser af (pris fra 80 - 300 kr./dgn)
- klinikken ligger ca. 1 km. fra Taxim Square.
- synet bliver ikke perfekt efter en laseroperation, men betydelig bedre end
før.
- jeg har lidt problemer med at se på pc-skærm, og bryder mig ikke om for
skarpt lys.
- jeg kan heller ikke lide tobaksrøg.
- bruger man kontaktlinser skal man vist droppe dem et stykke tid før
operationen. Spørg klinikken.

Du kan skrive eller ringe til klinikken for at få nærmere oplysninger. De
snakker engelsk og deres telefonnummer står på hjemmesiden. Du kan også bare
tage derned, som jeg gjorde, og så gå op på klinikken og spørge alt det du
vil. Er du ikke tilfreds, kan du bare betragte det som en ferie. Tyrkiet er
under alle omsætndigheder et spændende sted med godt vejr om sommeren.

v.h.
Jakob

Fra : The CassMan

Dato : 03-04-07 17:52

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det du vil. Er du ikke tilfreds, kan du bare betragte det som en ferie.
> Tyrkiet er under alle omsætndigheder et spændende sted med godt vejr om

Det lyder ikke helt som mine forhåbninger.
- Ved laseroperation forventer jeg mit syn bliver som når jeg har linser
på - altså perfekt
- Tobaksrøg er også dårligt for mine kontaktlinser, da de tørrer ud. Det
håbede jeg på er væk med en laseroperation
- Skulle gerne kunne kigge på en PC-skærm som idag, arbejder indenfor
software, derfor er det vigtigt.

Så det lyder jo ikke som om det er lige noget for mig - ved den givne klinik
ihvertfald.

Mvh

Carsten

Fra : Inger

Dato : 03-04-07 21:08

The CassMan skrev:

> [...]
> software, derfor er det vigtigt.
>
> Så det lyder jo ikke som om det er lige noget for mig - ved den givne klinik

Vil bare lige fortælle at Tyrkiet ikke er den eneste mulighed. Der er
også en del at spare i Sverige. Det er dyrere end i Tyrkiet, men
sammenlignet med Hamlet er der stadig mange penge at spare.
Min kæreste har netop bestilt en lasik med wavefront i Malmø gennem dem
her: www.godtsyn.dk. Vi har valgt Sverige da vi så slipper for at rejse
så langt (jeg er gravid i 6. måned) og vi føler os mere sikre i svenske
end i tyrkiske hænder. Kan ikke lige forklare hvorfor, men sådan er det

Da vi skulle tage beslutningen om operationen kiggede vi også på disse
to sider: www.eyetravel.dk og www.kirurgirejser.dk

På eyetravel er der en del info om selve operationen, så måske du kan
finde lidt mere der.

Min kæreste siger at han håber og regner med at kunne se helt perfekt,
men at der er en lille risiko for at det ikke bliver helt perfekt. Han
arbejder også med pc hver dag og har fået af vide at lysfølsomheden går
over efter et stykke tid. Han regner med at skrue lidt ned for
lysstyrken i skærmen eller sidde med nogle lyse solbriller hvis det
bliver et problem. Som sagt er det jo kun midlertidigt.

Håber du kn bruge info

Mvh, Inger

Fra : Jakob Munck

Dato : 03-04-07 21:27

Perfekt syn eksisterer ikke, heller ikke efter en laseroperation. Det
afgørende er, at kvaliteten bliver langt bedre end før og at de minimale
gener der er kan overvindes eller forsvinder af sig selv. Den klinik jeg
anvendte bruges bl.a. af:

www.lasikreise.no/index.htm

og af andre udenlandske operatører. Kvaliteten er - efter ovennævnte firmas
mening - den bedst tænkelige. Garanti for resultat: 20 år. Lægerne er
særdeles erfarne og super professionelle. De taler engelsk. Og prisen 1/5 af
den danske. Men der findes sikkert også mange andre gode tilbud.

Hvad er prisen i Sverige?

v.h.
Jakob

Fra : The Cassman

Dato : 04-04-07 07:35

> [...]
> er særdeles erfarne og super professionelle. De taler engelsk. Og prisen
> 1/5 af den danske. Men der findes sikkert også mange andre gode tilbud.

Den koster så vidt jeg kan se 19.200,- Og det er jo en del over den tyrkiske
pris. De bruger dog noget der hedder wavefront teknologi, og skulle gøre det
endnu mere præcist, men om det pengene værd er jo et godt spørgsmål.
www.lasikreise.no er prisen 7500,- uden en grupperejse, så de må da tjene
lidt på det, hvis de bruger samme sted som det du henvise til i starten.

Hvis jeg skal have en laser-operation så skal det være for at gøre mine øjne
så gode som med kontaktlinser, og der er synet næsten perfekt synes jeg
(har -2.5 på begge øjne). Hvis det ikke kan opnås, bortfalder fordelen lidt
da jeg så ville skulle bruge kontaktlinser/briller alligevel.

Mvh
Carsten

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-04-07 08:14

> [...]
> tyrkiske pris. De bruger dog noget der hedder wavefront teknologi, og
> skulle gøre det endnu mere præcist, men om det pengene værd er jo et godt

Wavefront-teknologi kan man skam også vælge hos klinikken i Istanbul. Det
koster lidt ekstre. Lægerne rådede mig til ikke at bruge det, da det ikke
ville give mig nogen fordel. En nærmere beskrivelse af klinikken findes i
øvrigt her:

http://www.lasikreise.no/noprisistanbul.html

Den laser de bruger kommer fra dette firma:

http://www.visx.com/

Om man vil lave laseroperation eller vælge andre løsninger (briller,
kontaktlinser) er et personligt spørgsmål, som hver enkelt må afgøre. Der er
fordele og ulemper ved hver af løsningerne. Men vælger man laser, så er der
mange penge at spare ved at få det lavet i Istanbul. Og kvaliteten er -.
efter min opfattelse - højere end på de skandinaviske klinikker. Bl.a. fordi
at en sådan operation kræver megen erfaring, og den får man kun genne
træning.

v.h.
Jakob

Fra : Inger

Dato : 04-04-07 18:28

The Cassman skrev:

> [...]
> lidt på det, hvis de bruger samme sted som det du henvise til i starten.

Netop wavefront teknologien gør at man er mere sikker på resultatet
eftersom de går ind og måler på dine øjne hvor meget de skal lave netop
på dem. Det kan de gøre meget mere præcist med den teknik.

På den norske hjemmeside rejser man til Tyrkiet og den anden er i
Sverige så helt kan man vel ikke sammenligne prisen. For os spillede det
en stor rolle at det kun er lige ovre på den anden side af Øresund, og
at vi føler os i mere sikre hænder. På de svenske klinikker laver de
ikke andet (ligesom på de tyrkiske) og derfor har de også meget mere
erfaring end her i DK. Så vi betaler gerne det mere for at det hele skal
foregå i Sverige. Men hvis man ikke har noget imod at rejse i flere dage
(man skal jo også have fri, og det koster jo også penge og skal vel også
regnes ind i prisen) og føler sig i helt sikre hænder på en tyrkisk
klinik synes jeg helt sikkert at man skal vælge Tyrkiet.

> Hvis jeg skal have en laser-operation så skal det være for at gøre mine øjne
> så gode som med kontaktlinser,

Det tror jeg også godt at du kan regne med...

Fra : Inger

Dato : 04-04-07 18:19

Jakob Munck skrev:
> [...]
> afgørende er, at kvaliteten bliver langt bedre end før og at de minimale
> gener der er kan overvindes eller forsvinder af sig selv. Den klinik jeg

Tror lige vi skal definere betydningen af perfekt Her mener vi med
perfekt at han ikke skal bruge briller/kontaktlinser efter operationen.
Det er hans mål med operationen.

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-04-07 19:54

> Tror lige vi skal definere betydningen af perfekt Her mener vi med
> perfekt at han ikke skal bruge briller/kontaktlinser efter operationen.
> Det er hans mål med operationen.

På mange billeder fra klinikker, som laver laser-operationer kan man se, at
lægen/lægerne selv anvender briller. Det gør den ene læge i Istanbul f.eks.
og det gjorde lægerne på Hamlet for et par år siden. Laseroperationer
fjerner ikke altid 100% behovet for briller, for hvis ikke ens naturlige
linser ikke er så smidige, som de var engang, kan man påregne at skulle
anvende f.eks. læsebriller selv om man korrigerer synes til almindeligt
brug, altså alt andet end læsning.

Selv har jeg ikke brug for læsebriller efter operationen, men jeg har fået
at vide, at det vil jeg måske få om 2-3 måneder. Men for 14 dage siden kunne
jeg intet se, hverken tæt eller fjernt, uden briller.

v.h.
Jakob

Fra : Inger

Dato : 04-04-07 20:30

Jakob Munck skrev:

> [...]
> linser ikke er så smidige, som de var engang, kan man påregne at skulle
> anvende f.eks. læsebriller selv om man korrigerer synes til almindeligt

Okay, det vidste jeg så ikke. Men det gør min kæreste og han mener at
det jo stadig er bedre end hvad det er nu, hvor han har -2,75...

Men man kan jo altid håbe at det ikke bliver nødvendigt

Men hvordan finder man ud af om man har behov for læsebriller? Ved et
efter tjek, eller?

Mvh. Inger

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-04-07 21:55

> Men hvordan finder man ud af om man har behov for læsebriller? Ved et
> efter tjek, eller?

Det kan man teste hos en optiker og det er altid klogt at gøre et par
måneder efter en laseroperation. Hvis man ikke ser skarpt i det nære, har
man brug for briller. Men man kan naturligvis også bede laser-lægerne (inden
operationen) om at justere laseren så man aldrig mere skal bruge
læsebriller. Men så kan man risikere at skulle bruge briller til det lange
syn. Problemet er linsens/øjets smidighed, og den kan laseren desværre ikke
gøre noget ved.

v.h.
Jakob

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-04-07 21:59

> syn. Problemet er linsens/øjets smidighed, og den kan laseren desværre
> ikke gøre noget ved.

Jeg skal lige sige, at dette har noget med alder at gøre. Jo yngre man er,
jo mere smidig er linsen, så måske får man slet ikke dette problem.

v.h.
Jakob

Fra : Inger

Dato : 05-04-07 18:49

Jakob Munck skrev:

> [...]
> syn. Problemet er linsens/øjets smidighed, og den kan laseren desværre ikke

Okay, mange tak

Fra : Simon

Dato : 11-04-07 17:12

For en 3-4 år siden fik jeg i en alder af 30 år foretaget en LASIK
korrektion i Århus. Det var en normand som lavede indgrebet. Havde
forinden haft -1,0 på begge øjne fra jeg var 20 år. - Jeg gad bare ikke
bruge briller (i vejen ved sport m.m.) og kunne ikke lide linser....

I dag er mit afstandssyn 'perfekt'. Jeg bruger ofte læsebriller (+1,0)
ved computerarbejde og læsning; ikke fordi jeg ikke kan uden, det er
blot mere behageligt og afslappende i længden.

Havde meldt mig ind i "Danmark" et år i forvejen, med noget udvidet
operationsdækning fik jeg 85% af prisen på kr. 27.000 refunderet... Dét
kan bestemt godt konkurrere med Tyrkiet! I dag kan jeg se på hjemmesiden
at man skal have over +/- 6,0 for at "Danmark" vil dække.

--
Simon

Fra : Jakob Munck

Dato : 11-04-07 17:47

> [...]
> kan bestemt godt konkurrere med Tyrkiet! I dag kan jeg se på hjemmesiden
> at man skal have over +/- 6,0 for at "Danmark" vil dække.

Sygekassen Danmark er ikke et filantropisk foretagende, men en forretning,
så hvis du har fået betalt 85% af prisen, så må dit kontingent have været
meget højt. Ellers var det måske fordi de endnu ikke havde fået en fast
praksis med denne type operationer. De betaler naturligvis ikke mere ud end
de får ind, så uanset hvilken operationsform du vælger i Danmark, kan den
ikke konkurrere med Tyrkiet m.h.t. pris. Og - efter min mening - heller ikke
m.h.t. kvalitet.

v.h.
Jakob

Fra : Simon

Dato : 11-04-07 18:07

Jakob Munck wrote:
> Sygekassen Danmark er ikke et filantropisk foretagende, men en forretning
(..)
> De betaler naturligvis ikke mere ud end de får ind,

- i gennemsnit, det er klart... Og på nogle kunder får de underskud, på
andre overskud; ligesom ved andre forsikringer på f.eks. biler og huse.
Den udvidede operationsdækning kostede ca. 2000,- om året. .. Men du kan
blot fravælge den hvis du ikke ønsker den efter operationen - eller for
den sags skyld helt opsige din forsikring.

> ikke konkurrere med Tyrkiet m.h.t. pris. Og - efter min mening - heller ikke
> m.h.t. kvalitet.

Jeg har ikke prøvet en tyrkisk operation(!) - har du prøvet en dansk? -
men har bestemt intet at være utilfreds med i fb.m. min behandling.

--
Simon