Køleboks
Fra : Christina og Henrik

Dato : 31-03-07 16:48

Hej,

Vi skal en tur sydpå til sommer og overvejer i den forbindelse at købe en
køleboks med tilslutning til 12V når vi køre og 230V når vi er på
campingpladsen, nu er udvalget jo ligesom så meget andet stort og priserne
er meget forskellige, vi havde regnet med at den maks. skulle koste 1000 kr.

Er der nogen herinde der har erfaringer med dette, og kan det betale sig i
forhold til en "gammeldags" med alm. fryselegemer?

Christina & Henrik

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-03-07 17:17

Christina og Henrik skrev i eulvh3$1a3o$1@newsbin.cybercity.dk dette:

> [...]
> Er der nogen herinde der har erfaringer med dette, og kan det betale
> sig i forhold til en "gammeldags" med alm. fryselegemer?

Vi har stor fornøjelse af en ganske alm. 12 v. køletaske af den type, der
kan fås i ethvert super- eller byggemarked. De virker glimrende, hvor det
køleskab, der er indbygget i campingvognen må give op pga. for høje
temperaturer. Den står i bilens bagagerum (der er udstyret med
cigartænderstik) under kørsel og jeg har monteret et cigartænderstik på
campingvognens 12 v.forsyning. Men er man ramt af skræk for at pille ved den
(nogle - sikkert elektrikere - mener at det kræver en elektriker) koster en
230V/12V omformer ikke ret meget. Evt. kan en billig lader til bilbatterier
fint bruges.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jens

Dato : 31-03-07 17:35

"Christina og Henrik" <cogh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med dette, og kan det betale sig i
> forhold til en "gammeldags" med alm. fryselegemer?

Jeg har en billig en fra Harald Nybord (299,-) og det samme for 220V/12V
omformeren og den duer rigtig fint til at køle drikkevarer ned med i
forteltet. Tricket er at fylde den op med øl og vand om aftenen inden man
går i seng, så er der kolde drinks til næste dag. Når temperaturen kommer på
i nærheden af de 35 grader er der ca. 15 grader inde i boksen (de køler
normalt ikke meget mere end 20 grader under omgivelserne). De bedste er dem
hvor køleelementet sidder i låget (kulden synker ned ad og varmen stiger op
ad), dem med køleelementet i siden er ikke så effektive påstås der.

12V's kølebokse kan ikke måle sig med et fordamperskab i en CV hvis dette er
i orden - og man skal ikke have letfordærvede vare (mælk og pålæg) i en
kølebox under de forhold.

Hærdede campister der farter til sydens sol hvert år slæber et lille
kompressorkøleskab med (50-60 liter) - det duer - også ved 35 grader - men
der er jeg ikke kommet til endnu, jeg skal kunne bo i min campingvogn
undervejs, ellers kunne sådan et sagtens ligge på en opredt seng. Jeg har
endog set en der havde slæbt en kummefryser med - om han havde en halv gris
i den ved jeg dog ikke

/Jens

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-04-07 17:38

Jens skrev i 460e8dba$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> 12V's kølebokse kan ikke måle sig med et fordamperskab i en CV hvis
> dette er i orden - og man skal ikke have letfordærvede vare (mælk og
> pålæg) i en kølebox under de forhold.

Ikke enig. Vi er på vort 4.de fordamperskab - og selv om de er helt nye, er
det vores erfaring fra mange års rejser til middelhavet at vores bokse (vi
har efterhånden haft en 3 stks.
Mig bekendt har Peltierelementerne (den dingenot, der skaber kulden) ikke
den begrænsning i inde/ude-temperaturforskel, som fordamperskabene. Uden at
gide at beregne på det, vil jeg umiddelbart tro at et peltierelement af den
størrelse, der bruges i boksene kan skabe en temperaturforskel på over 50
grader ved et forbrug på et par hundrede watt - hvilket selvfølgeligt heller
ikke er så lidt i et 12V system. Men så store temperaturforskelle er der
ikke brug for.
Til illustration har vi netop brugt jem&fix-boksen, når vi ikke har turdet
stole på temperaturen i fordamperskabet i forbindelse med opbevaring af kød
og pålæg.
Det er min oplevelse at det, man opnår ved at købe e n lidt dyrere model
først og fremmest er mindre støj og bedre isolering af tasken.

> [...]
> - men der er jeg ikke kommet til endnu, jeg skal kunne bo i min
> campingvogn undervejs, ellers kunne sådan et sagtens ligge på en

Har et par gange i fortiden haft et lille kompressoskab med, men gider ikke
mere. Peltier-boksene er ganske enkelt for lette og for billige til at det
er besværet værd - imo.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-03-07 20:08

Christina og Henrik wrote:
> [...]

> er på campingpladsen, nu er udvalget jo ligesom så meget andet stort
> og priserne er meget forskellige, vi havde regnet med at den maks.

Vi har en lille HNyborgting til anbringelse på bagsædet under kørslen, hvor
co-piloten bare skal række bagud for at komme til de kolde varer under
kørslen. Der kan være 10-12 dåsevand i den og det fungerer fortrinligt. I
pauserne bliver den suppleret op med det forbrugte.

Desuden har vi en Igloo 45 (den er desværre ikke lige i nærheden, så jeg kan
ikke checke for det nøjagtige navn), som jeg lader køre 24-48 timer i
kælderen - med indhold - før afgang. Den står så i campingvognen eller
bagagerummet (afhængig af hvor der er plads). Når vi når frem er den stadig
kølig selv om den har stået uden strøm, så den bliver sluttet til på pladsen
sammen med HNyborg-tingen.

Desuden har vi købt et kompressorkøleskab, som vi skal have fornøjelse af -
under en campingtur - for første gang til sommer. Lige nu står den i
udestuen, hvor der nemt bliver 40 grader, og den holder stadig vand m.m.
godt kolde på trods af omgivelsestemperaturen.

> Er der nogen herinde der har erfaringer med dette, og kan det betale
> sig i forhold til en "gammeldags" med alm. fryselegemer?

HNyborg´s ting er begrænset af det lille antal dåser, det går sagtens hvis
man kun er 2, men hvis man er 4 ...

Igloo´en har også stået på bagsædet i sikkerhedsselen, men den er lidt svær
at komme i fordi den er så høj ...

Kompressorkøleskab nævnt ovenfor, omkring 100 Euro, bemærk frostboks (nok
mest egnet til isterninger og småting):
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/413317_-kb-209-bomann.html

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3356&n=10 er HNyborg-tingen -
jeg husker desværre ikke hvor jeg købte min, men det var til en betydelig
mindre pris end her annonceret.

Iglooen har jeg desværre ikke kunnet finde noget på. Som jeg husker det
solgte FDM dem også, det var en af de bedre. Jeg købte den hos en dansk
cv-forhandler (jamen den var på tilbud :)).

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-04-07 17:42

Per Henneberg Kristensen skrev i
460eb1a1$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Igloo´en har også stået på bagsædet i sikkerhedsselen, men den er
> lidt svær at komme i fordi den er så høj ...

LOL. Vi er lige skiftet til sådan en sag - netop fordi den er så høj. Den
kan klare en flaske hvidvin og 1 1/2 l. flasker uden problemer. Og så larmer
den mindre end de lidt billigere.

'> Iglooen har jeg desværre ikke kunnet finde noget på. Som jeg husker
> det solgte FDM dem også, det var en af de bedre. Jeg købte den hos en
> dansk cv-forhandler (jamen den var på tilbud :)).

Har lige købt min hos Jem&Fix. Trehundredeogetellerandet.

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-04-07 17:35

Jan Boegh wrote:

> LOL. Vi er lige skiftet til sådan en sag - netop fordi den er så høj.
> Den kan klare en flaske hvidvin og 1 1/2 l. flasker uden problemer.
> Og så larmer den mindre end de lidt billigere.

Jeg tror vi snakker forskelligt her. Iglooen er svjh på 45 liter og klarer
nemt 30 dåser. Nemt!

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-04-07 18:14

Per Henneberg Kristensen skrev i
461d0e39$0$48620$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> Jeg tror vi snakker forskelligt her.

Det tror jeg ikke (nødvendigvis). Den hedder i hvert fald Iglo og er udført
i en nogenlunde gedigen kvalitet.

> Iglooen er svjh på 45 liter og
> klarer nemt 30 dåser. Nemt!

Ja, og der kan skam også være flere vinflasker og halvandenlitersflasker
. Det kniber lidt i de billige fra Jem&Fix mm., da de knap og nap er høje
nok.

Fra : Sten Bo

Dato : 01-04-07 10:20

> [...]
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med dette, og kan det betale sig i
> forhold til en "gammeldags" med alm. fryselegemer?

Hejsa Det her intersserer mange nye, derfor så udførligt.

Næsten uanset hvad man komme frem til kan der være behov for ekstra køl i
det man har.

Det være sig pga. gæster en dag det er meget varmt - eller en længere tur i
bilen, der ikke alle har A/C og derfor kan komme over de 30-40 gr. Ja
parkeret i solen - over 60 - hvor en boks, bortset fra kompressorboksene
stensikkert står af.

De fleste campingpladser har et fælleskøkken - og nogen med frysere i det,
eller også er der er en fryser i receptionen.

Lav noget IS til at putte med i boksen. Ja i den helt lille kniber det
selvfølgelig med plads, men selv der kan i fylde "noget" med saft eller
juice - fryse og har så en sidste kold drikkereserve. Det er utroligt som
det hjælper. Med mere simple sager er man sikker på at det ikke forsvinder
fra fælles faciliteterne inden man selv skal bruge det.

Vi har i mangel på frostelementer også bare fyldt en plastikpose med vand og
frosset den ned inden vi så skulle flytte plads, 40 - 50 grader på
motorvejen, Ja så blev der lige kastet 3-5 kg bundfrossen minus18 l is i
køleskabet. Ja det kan jo også være i en sprinklerdunk eller - find selv
på.

Vi har cc teltvogn RC 1600 Adsorptionsboksen, men også en Waeco coolfun 40
kompressorboks 230 volt og den køler/fryser fortrinligt. Under hedebølgen
sidste sommer var vi i Harzen over 30 gr. Boksen sat til minus 5-7 grader på
knappen og frøs saftevand og sodavand i bunden i løbet af natten - og kød og
pålæg i øverste lag ku så lige akkurat holdes frostfri. Øl frøs en gang i
mellem, hvis de fik lov til at vente for længe.

Men det frosne sodavand og saft blev ved behov flyttet over i de
almindelige mindre iglos kølebokse ( vi var 2 familier i 2 biler ) og det
hele kørte fint. Kompressor virker bare.

Om den i CC en siges det, at man over de 30 - 35 gr. kan hjælpende den med
en computerblæser ( helt som i campingvognene) der blæser ned bag boksen.
Jeg har ikke prøvet, der er jo godt aftræk når låget er åbent, men venner
der var i Tyrkiet, over 40-45 gr om dagen, lå ved siden af en CC med et par
computerblæsere på risten, hvor køl stadig kørte acceptabelt. Ved de
temperaturer skal man ellers kun forvente at kunne køle ned om natten. Ha
nogle flasker i bunden som kuldelager til dagtimerne og hold køl lukket i
den værste varme. I skal absolut IKKE lægge varme drikkevarer på køl i den
værste middagshede. Hverken i den termoelektriske eller adsorptionsboksen.
Har i også madvarer og mælk i boksen kommer det i alt for mange timer op i
kritisk temperatur.

Der er som kontrol godt med f.eks. et lille digitalt autotermometer, hvor
man lægger udeføleren ned i boksen. Meget meget lærerigt.
I kan jo før i tar på ferie prøve at sætte boksen ud i solen/ varmen/ mulig
skygge - fylde den og se hvornår det er koldt - og hvordan den opfører sig
når der lægges realistiske temp. varer i.

Om den omformer til termoboksen. En rigtig til formålet er nogle steder
ganske billig - og virkningsgraden af køl er stærkt afhængig af at der
virkelig er fuld spænding. Små Autoladere, man tar hvad man har, gir IKKE 12
volt forbundet til en køleboks - og køl virker derfor ikke helt så godt.
Tjek spændingen med et billigt multimeter. Kan i gi boksen 14 volt, som den
udmærket tåler, (spændingen i bilen når generatoren kører) - er det langt
bedre end 12 for ikke at tale om 11. noget med effekt = kvadratet på volt
eller deromkring.

God tur.

Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 01-04-07 11:03

> [...]
> langt bedre end 12 for ikke at tale om 11. noget med effekt = kvadratet på

Man skal måle med boksen tilsluttet til omformer/lader. Altså belaste
forsyningen med køleboksen.

Auto laderen gir som bedst 14 -15 volt i "tomgang" uden belastning, men den
er konstrueret med en bestemt indre modstand, der begrænser strømstyrken så
den ikke overbelastes hvis batteriet er helt fladt. Jeg har for øvrigt
aldrig oplevet en 4 amp, autolader der virkelig gir 4 A men det er så en
anden sag.

Men hvis i syns, at jeres boks virker dårligt på billader har i altså
forklaringen der.

Men der er jo mange bokse der allerede er udstyret med 230 V tilslutning -
og så er man fri for de overvejelser.

MVH

Fra : Sten Bo

Dato : 01-04-07 11:32

> [...]
> forklaringen der.
>
> Men der er jo mange bokse der allerede er udstyret med 230 V tilslutning -

Ha. ja bortset fra at der måske mangler volt i stikket på campingpladsen.
Hvis det er et ældre anlæg og der er mange med A/C på, er der måske kun 200
volt eller hvem ved. Ældre campister kan måske huske vores problemer
herhjemme med at få maden færdig juleaften, pga. stort elforbrug.

Men de pladser er vel snart moderniserede alle sammen. Og ellers kan man
måske starte på gas i stedet.

Kompressorboksen har vel, bare den kan starte, så stor kølereserve at det
kompenseres af termostaten med lidt længere køretid. Hos os kørte den om
natten efter nedkøling af varmt, ca. 5 hvert 15-20 min. 27-29 gr. ude og
minus 1-5-7 i boks alt efter oppe nede i mellem varerne boksen.

Fra : Søren

Dato : 02-04-07 11:22

> De fleste campingpladser har et fælleskøkken - og nogen med frysere i det,
> eller også er der er en fryser i receptionen.

Rettelse, de fleste campingpladser sydpå har ikke noget fælleskøkken

Fra : Sten Bo

Dato : 02-04-07 13:23

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Rettelse, de fleste campingpladser sydpå har ikke noget fælleskøkken

? Ok. Vi fik i en anden tråd der spurgte på køkkenmulighederne sydpå det
modsatte at vide. Altså at der er køkken næsten alle vegne. Man skal
nok tjekke pladserne hjemmesider eller nærlæse campingbogen.

Jeg tror aldrig at jeg har set en plads uden - et eller andet.

Vores oplevelse hvor vi sidst gjorde brug fryseren, Dursus Prag men ellers
er vi da fast bruger af opvask og somme tider køkkenet.

Andre vil måske supplere.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-04-07 10:13

> [...]
>
> Vores oplevelse hvor vi sidst gjorde brug fryseren, Dursus Prag men ellers
> er vi da fast bruger af opvask og somme tider køkkenet.

Det ser da ikke ud til at være nødvendigt. Det ser ud som du kan køre en
tråd helt alene, men jeg kan lige tilføje at en Waeco Mobitronic
strømforsyning som jeg har købt hos HN er swichmode og ligeglad med om der
er 200 eller 240V på nettet, og den har cigartænder stik.

Steen.

Fra : Sten Bo

Dato : 12-04-07 20:26

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

,

> Det ser da ikke ud til at være nødvendigt. Det ser ud som du kan køre en
> tråd helt alene,

Inkontinens? - Stakkel. Men er vist bedre i en anden gr.

>men jeg kan lige tilføje at en Waeco Mobitronic strømforsyning som jeg har
>købt hos HN er swichmode og ligeglad med om >der er 200 eller 240V på
>nettet, og den har cigartænder stik.

Ja den type er den bedste, men mange af de andre, billige har transformator,
kendes på vægten og måske størrelsen. Og så er der dem der som Jan foreslår
bruger en batterilader og de fleste af dem har transformator - og alle er
afhængie af netspændigen.