Kan man male en campingvogn?
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 21:27

Hej!
Er det muligt at male en campingvogn, og med hvad og hvordan? Kan jeg bare
bruge bådmaling eller autolak og bare smørre det på med en pensel, eller
skal jeg have fat i pro. hjælp?

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-03-07 21:58

"M&G" <gernerodc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge bådmaling eller autolak og bare smørre det på med en pensel, eller

Jamen hårdnakkede i branchen påstår at alt kan males
Spørgsmålet om fremgangsmåden afhænger meget af hvilken finish du ønsker.
Skal den bare males kan du sprøjte den med en støvsugersprøjte, en
hobbykompressor, rulle eller pensel - alt giver amatør-resultater. Med
mindre du har skjulte talenter - det er altså svært at lave pænt selv.
En prof autolakerer giver dig et prof resultat - men prisen er helt sikkert
en helt anden.
Om det skal være bil- eller bådlak afhænger af campingvognen - er det
alu-plade eller glasfiber ? Alt metalplade går til autolakereren - glasfiber
går til bådmaleren.

Fremgangsmåden er sådan set ens for begge materiale-typer; afrensning,
matslibning og mere afrensning - sidste gang for at fjerne alt støv.
Afdækning af alle flader, der ikke skal males (kan springes over hvis du er
sikker på hånden med rulle eller pensel). Så et par lag maling.
Eventuelle reparationer skal du spørge en fagmand om; materialer og
fremgangsmåde afhænger af materialet, du skal lappe på.
´
Du kan opnå rigtigt pæne resultater med især rulle eller pude - men der er
også stor forskel på lak. Nogle er bedre end andre til at løbe sammen og
danne en pæn glat overflade end andre.
Men det er meget svært at få det til at ligne et prof malerjob.

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : T. Hartung

Dato : 22-03-07 18:58

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> Jamen hårdnakkede i branchen påstår at alt kan males
> Spørgsmålet om fremgangsmåden afhænger meget af hvilken finish du ønsker.

hehe ganske rigtig - og jeg vil samtidig mene at CV efter en sådan
behandling vil være nærmest værdiløs - så skal cv males, må man gøre sig
klar at den er i ens eje til den skrottes - har da set en knald-gul en af
slagsen og er det blikfang man ønsker er det bestemt vejen frem :)
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Klaus G.

Dato : 23-03-07 09:26

> Er det muligt at male en campingvogn, og med hvad og hvordan? Kan jeg bare
> bruge bådmaling eller autolak og bare smørre det på med en pensel, eller
> skal jeg have fat i pro. hjælp?
Som andre siger, så skal der nok en proff til, medmindre vi snakker en CV
som skal bruges til skurvogn.

Men husk nu at farven skal passe til Vognen. Ville se forkert ud med en Kape
i blå, og en Polar i rød :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-03-07 17:31

Klaus G. skrev i 46038f0c$0$47372$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> Men husk nu at farven skal passe til Vognen. Ville se forkert ud med
> en Kape i blå, og en Polar i rød :)

Det kan da kun betyde noget for mærkenørder. Jeg ville da hellere male den,
så den passede til den bil, der skal trække den. Det kunne faktisk være ret
flot, hvis CV og bil fremstod som en helhed i stedet for en grim og
'forkert' farvet klump, der er hægtet bag på en som regel flot designet bil.
For en smuk CV har jeg endnu aldrig set. Højst en ikke såååå forfærdelig
grim.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 23-03-07 18:05

Hej Jan
Der må jeg nok give dig meget ret. Men så skal CV vel også omlakeres hvis ny
ejer ikke har samme farve køretøj?
Nej , det er jo lidt bøvlet - så heller de hvide vogne . så i kan få nogle
sorte striber og se hvem der ikke lige "gider" at ......
Hvis det ikke var "hunde" dyrt at få CV omlakeret ville det være rigtigt
flot med hele vogntoget i samme farve !
Men det kunne måske kombineres med en CV ferie i Polen , de er jo kendt for
billigt arbejde ?

Kim

Fra : Klaus G.

Dato : 24-03-07 17:05

> [...]
> nogle sorte striber og se hvem der ikke lige "gider" at ......
> Hvis det ikke var "hunde" dyrt at få CV omlakeret ville det være rigtigt
Og så nogle 19" BBS Split Fælge, så det også matcher?:) Så går man op i det!
:)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : bigOne

Dato : 24-03-07 17:04

> Og så nogle 19" BBS Split Fælge, så det også matcher?:) Så går man op i
> det! :)
Hvilke fælge passer på en LMC 510 fra 2001 ??
kan man mon bruge fælge fra en Opel eller WV ??

Fra : T. Hartung

Dato : 25-03-07 12:31

"bigOne" <solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke fælge passer på en LMC 510 fra 2001 ??
> kan man mon bruge fælge fra en Opel eller WV ??
Pas på bærevenen - en bil har (oftest) dobbelt så mange aksler/hjul som CV
)

Fra : bigOne

Dato : 26-03-07 11:36

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "bigOne" <solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Pas på bærevenen - en bil har (oftest) dobbelt så mange aksler/hjul som CV
findes der en tabel over hjul til CV

Fra : T. Hartung

Dato : 26-03-07 16:05

> findes der en tabel over hjul til CV

Tænker du på bæreevne?
Vognens totalvægt delt med 2 er min. belastning på fælge.

www.js-komponenter.dk/html/hjul_og_faelge.html

M.h.t. de øvrige data skal du bl.a. finde antal bolte, boltehulafstand,
kegle/kuglebolte / ET-tallet (indpresningsdybden), fælgstørrelse (6x14"??)
meget kan du se ud af det eksist. fælg der sidder på CV.

Fra : bigOne

Dato : 26-03-07 16:01

> [...]
> kegle/kuglebolte / ET-tallet (indpresningsdybden), fælgstørrelse (6x14"??)
> meget kan du se ud af det eksist. fælg der sidder på CV.

ja - hvis man kan måle det nøjagtigt.....

Fra : T. Hartung

Dato : 26-03-07 19:14

Njaaaa kik godt på fælget tror ET-tallet og fælg. dim står der.

Når du siger Al-Ko kan det nemt være følgende data der er gældende:

5½Jx14" (Tilslutning: 5x112/66,5/30) Indpresning: bolteafstand: 112 mm
(5-huls), Nav-dia, ET30 hertil skal anvendes keglebolte.

Eks. bæreevne: 850 kg (lastindex LI: 102 ved max. 140 km/t)

Fra : bigOne

Dato : 26-03-07 16:06

> [...]
> kegle/kuglebolte / ET-tallet (indpresningsdybden), fælgstørrelse (6x14"??)
> meget kan du se ud af det eksist. fælg der sidder på CV.

da min LMC har Al-Ko undervogn med 5 huller så er det nok 112, så fælge fra
VW skulle kunne passe på...