Gastest ved syn ??
Fra : ADRIA 472 LU

Dato : 16-03-07 08:56

Jeg har solgt min adria Campingvogn fra 1992 , er der nogen der ved om der
SKAL laves gastest inden syn , det er sidst lavet 2005 ??

kim

Fra : Sten Bo

Dato : 16-03-07 12:24

"ADRIA 472 LU" <adria472lu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har solgt min adria Campingvogn fra 1992 , er der nogen der ved om der
> SKAL laves gastest inden syn , det er sidst lavet 2005 ??
>
> kim

Der har netop været en tråd her
http://www.vores-forum.dk/camping/index.php?topic=176.0 der kom helt ud i
krogene, det vil sige, at man til sidst kom med link til bestemmelserne.

Konklusionen blev

Forhandlere skal foretage gas eftersyn på både nyt og brugt inden salg. Men
ikke når der sælges som privat.

Der står også , at der at der BØR testes mindst hvert 2´år. Jeg spurgte i
jura gr. hvad det betød, og fik bl.a et svar, at der andre steder i samme
tekst står SKAL når man skal. Bla. om, at eftersynene der SKAL foretages af
faguddannet - osv.

Hvis man stadig er i tvivl om fortolkningerne er det en indlysende mulighed
at enten maile eller ringe til gasfolkene på www.sik.dk der bor i Esbjerg.
Man får omgående en (flink) chef i røret. Hvad er problemet? Myndigheden er
"lovskrivende", udøvende, og dømmende på området.

Det undrer mig somme tide at folk stoler ubetinget, nåe ja, men i alt fald,
i stedet for at spørge rette sted? Gas uddannede hos forhandlerne SKAL kende
og overholde bestemmelserne, kræves på kursus en gang i mellem og skal kunne
svare rigtig. Ellers mister de i grelle tilfælde papirerne.
Sik har nok nogenlunde fat i dem.

Der spørges sommetider, måske relateret til prisen, på hvad der egentlig
SKAL ske ved et gaseftersyn, og man kan med udbytte kikke på
http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/gasregl/B3.pdf Bilag 1 og 2.

Fra : Sten Bo

Dato : 16-03-07 13:18

> "ADRIA 472 LU" <adria472lu@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Og, inden syn, ikke inden salg. Det var jo det du spurgte om.

Nej det skal der ikke.

Gasanlægget tjekkes ikke ved syn.

Synshallerne har ikke kompetence eller uddannede folk til det.

Hvorimod Svenskerne forlanger en gyldig gasattest når deres vogne synes

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-03-07 16:06

Sten Bo wrote:

> Gasanlægget tjekkes ikke ved syn.
>
> Synshallerne har ikke kompetence eller uddannede folk til det.
>
> Hvorimod Svenskerne forlanger en gyldig gasattest når deres vogne
> synes

Så kunne man jo spørge myndighederne, om det er mere sikkert - gasmæssigt -
at være campist i S end i DK :)

--
Per, Esbjerg

Fra : ls

Dato : 16-03-07 19:36

> Så kunne man jo spørge myndighederne, om det er mere sikkert -
> gasmæssigt - at være campist i S end i DK :)

Det er det ikke eftersom en stor del af campister i Sverige er danskere.
På den anden side kunne man jo spørge om det bliver mere sikkert at være
campist i Danmark hvis vi får flere svenskere til at campere i Danmark

))

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Sten Bo

Dato : 17-03-07 00:10

> Så kunne man jo spørge myndighederne, om det er mere sikkert -
> gasmæssigt - at være campist i S end i DK :)
>
> --

Ikke godt at vide.

Det med kompetencen bunder vel i manglen på uddannelse og værktøj. Men de må
ikke godkende en vogn med tysk gastryk, (kilde sik) men det kræver jo at det
opdages. Men da det, vogn trykket skal være markeret med mærkat ved siden
af flasken og skal kunne ses tydelig på regulatoren er lige det vel ikke
den store kunst.

Jeg google lige det her.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=125229 der fortæller lidt om
Svenske tilstande. Jeg forstår at CV skal til periodisk syn og at
gasanlægget skal testes ved den lejlighed. Men kan ikke se hvor ofte i
denne avisartikel.

Der er lister med Synshaller der kan foretage gaseftersyn.

Og så spørges der i svenske fora om reglerne for egenimport af gas. Må vel
være når de vender hjem sydfra. Gas er meget dyrere i SV NO Syns jeg har set
450 kr. for en bytter.

Fra : Sten Bo

Dato : 17-03-07 00:21

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke godt at vide.

I får lige denne her godbid fra artiklen, hvis nu ikke når så langt.

Jeg kender ikke de Danske tal men de bør vel, alle de detaljere rapporter
der skal føres ved forhandlernes gastjek - være lette at finde frem til. Men
jeg ved selvfølgelig ikke om der foregår indrapportering og central
registrering.

Citatet:

- Det är ju märkligt att vi haft stränga regler och ingående kontroller när
en husvagn eller husbil är ny, men sedan struntat i hur det blir när de
rullat ett antal mil och blivit några år. Det är ju då som svagheterna
uppträder och slangarna börjar spricka, säger Lars Synnerholm.
Besiktningstvånget är så nytt att få husvagnar och husbilar kontrollerats.
Men när en ideell husvagnsorganisation gjorde en frivillig kontroll på
medlemmarnas vagnar så underkändes 25 procent!
Bilprovningen uppger att av de 5 580 husvagnar som besiktigats under första
kvartalet i år har 5 procent (279 stycken) underkänts för gasolläckage. De
var med andra ord rullande gaskammare.

Fra : Sten Bo

Dato : 17-03-07 08:49

, Jeg forstår at CV skal til periodisk syn og at
> gasanlægget skal testes ved den lejlighed. Men kan ikke se hvor ofte i
> denne avisartikel.

Men der står noget på...

http://www.bilprovningen.se

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/FAD2C2020B62D8BAC1257030004ECCE2!opendocument&m=12

Termin fra ny. Efter 4 år og derefter hvert 2´år.

Priser Og det her er altså ikke bare gastjekket, men også det almindelige
trafiksikkerhedsmæssige syn.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/6DA0DF57C9D32399C1256F55004C2732!opendocument&m=26

Kr. 450 * med bremser .

*80:- tillägg för fordon med fast gasinstallation, (ingår i grundpriset för
husvagn).

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad de tjekker i gaseftersynet, men mon ikke
det nogenlunde skal gøres ens over hele EU, man har jo, ellers harmoniseret
gasbestemmelserne.
Kikker man på fastliggertesten står der et forbehold om, at der ikke
kontrolleres rør under vognen, da det kræver at den løftes.

Tjae. Jeg ve ikke om det er lisom herhjemme, man finder fejlene og så skal
der betales for udbedringen på værksted. I gaseftersynet herhjemme skal de
også blæse rent og justere hvis det er det der skal til. Men skal adskille
mindst muligt. Dvs. kun det der er nødvendigt for at teste. Så jeg ved ikke
lige hvor forskellen er.

Jeg faldt også over en side med stattestik over de fejl typer der havde
været, men kan ikke genfinde den. Havde da ellers været meget sjovt med en
mere specifik, hvad skal vi passe på. For eks. hvilke fejl på hvilke
installationer, fyr og vogne /årgange - der optræder oftest. "Kik lige
her". Der var udover det med utæthedder ofte noget galt med tilstrækkelig
ventilation i vognen og aftrækket i taget.

En DCU sag?

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 17-03-07 09:21

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Cut Elly :

> [...]
> her". Der var udover det med utæthedder ofte noget galt med tilstrækkelig
> ventilation i vognen og aftrækket i taget.

:::::::

Mvh - Hvem ?????
Nej du har fat inoget væsentligt med gaskontrollen , der burde være som
minimum samme test som ved syn af biler .Fire år efter køb af ny , derefter
hvert andent år.
Både bremse og karosseri check + gastest.

Men hvad med alle fastliggervognene som ikke "kan" køre til synhallen. Og
som måske glemmer at få checket gas installationen - Ville det ikke være en
god Ide` hvis Lejr chefen hvert/andet år fik en dokumentation for dette
check og bortviste enheder der ikke overholdt dette?

- Håber ikke jeg træder nogle over tæerne - ved at forlange lidt sikkerhed
på campingpladserne.

Kim

Fra : Sten Bo

Dato : 17-03-07 10:48

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Cut Elly :

> :::::::
>
> Mvh - Hvem ?????

SÅ SÅ. Man betaler vel for den tid der bruges. Og så skal ideerne og skråen
lige vendes, rumle rundt.

Der blev spurgt på om Svenskere er mere sikrere end Danskere - og man kan
vel sige, at de arbejder på det.

Men jeg er da fortrøstningsfuld til på, at relevante folk i DK er helt
opmærksomme på dels egne erfaringer og følger de Svenske tal opmærksomt. :)

Det helt væsentlige her og nu er, at folk, også gennem obs. i foreningerne
selv er opmærksomme på sagen. 5% lækkende vognen er da en sjat. Omvendt er
der sikkert meget gamle i mellem, men det er jo også tilfældet her. Ved ikke
hvordan Svensk vognpark er i forhold til Dansk, men kommer man til Tyskland
er det vi ser på pladserne ofte tussegammelt - og det kan da tænkes at der
er forskel på det.

> Nej du har fat inoget væsentligt med gaskontrollen , der burde være som
> minimum samme test som ved syn af biler .Fire år efter køb af ny ,
> derefter hvert andent år.
> Både bremse og karosseri check + gastest.

Det er jo det der tilbydes hos forhandlerne. Men er det nok, skal der tvang
til og er det for dyrt. Jeg studsede da da jeg så de Svenske priser. Men
her - man betaler vel for den tid der bruges. Er der noget galt i synshallen
skal man selvfølgelig på værksted alligevel.

> [...]
> en god Ide` hvis Lejr chefen hvert/andet år fik en dokumentation for dette
> check og bortviste enheder der ikke overholdt dette?

Jeg ved ikke hvor mange steder det forlanges, med det sker da. Vist også,
at
der laves nogle mere eller mindre frivillige pakkeløsninger med lidt rabat
så der spares kørsel til teknikeren.

> - Håber ikke jeg træder nogle over tæerne - ved at forlange lidt sikkerhed
> på campingpladserne.

Næ det tror jeg såment ikke. Populær sag, stort set. Alle er vist enlige om
at gas er farligt hvis ikke man er opmærksom.

Jeg så et sted at Svenskerne, altså campisterne selv, når de bruger vognene
skal føre journal over deres egne eftersyn. Og selv i vogne der ikke bruges,
tjekke og jurnalføre mindst en gang om året. Dansk version. Ejer og
bruger er ansvarlig for anlæggets tilstand og skal ved regelmæssige eftersyn
sikre sig...

Men det hjælper når der brænder en vogn i ny og næ. Sker heldigvis sjældent
at det går rigtig galt.
Og der plejer da at blive en værre opstandelse på nettet når det kommer
frem.

SIK siden har sikkert nogle tal på rigtige gasulykker.

Jeg ved ikke om nogle af CV ulykkerne på vejene kan undgås ved regelmæssigt
syn. Dæk støddæmpere bremser.

Fra : Sten Bo

Dato : 17-03-07 12:30

,

> [...]
> synshallen
> skal man selvfølgelig på værksted alligevel.

- Og nu ot

Om timepris i DK - fik vi for nylig skiftet et par flanger på Toyotaens
(Camry 3.0 V6) udstødning. Dem mellem bagpotte og mellemrør. Ellers fejlfri
bortset fra tæring i samlingen.

Normalt skifiter man bare det hele, men vi snoede os lidt da vi fik prisen,
næsten 10 kilo kr. for de 2 stumper udstødning. Ikke kat og ikke flex eller
manifoldstykke. Kun Bagpotte og mellemrør, også med dæmper. Alt er dobbelt
af støjhensyn altså rør inde i røret. Skal hentes i Belgien 3 dage.

Gode dyr rådne og vi fandt så en gammel udstøningssmed, ikke gennem Toyota,
men venner. Prøv ham. Jov det er da rimeligt, helt frisk i godset ellers
mærkeligt sted at tære, nemt, kr. 45 pr flange, og så skal jeg ha det af -
for lidt
plads. Hva sagde du det ellers kostede.

Nåe føj, ellers gider jeg ikke. Der ryger nok et par timer....

Aha, lys forude...hva koster de? - Kr. 578 + moms pr. time.

Men det gør vi da.

Man betaler ikke altid for det folk laver, men for det de ved, kan og kan
spare en for.

mvh

,