Resonans i Truma varmeovn
Fra : -henrik

Dato : 15-03-07 15:22

Hej alle i gruppen,

Under testweekenden af vores nye CV for nogle uger siden oplevede vi
en voldsom resonansbrummen fra den indbyggede Truma varmeovn.

Det var som om, at et par metalplader havde hver sin svingning og som
af og til var i fase (måske modfase?) så det larmede - andre gange
(faktisk for det meste) var det kun lidt normal ventilatorlyd, vi
kunne høre.

Hvor er der mulighed for at stramme/justere på ovenens opbygning, så
denne larm kan fjernes?

-henrik

Fra : Sten Bo

Dato : 15-03-07 17:38

"-henrik" <news@llz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne høre.
>
> Hvor er der mulighed for at stramme/justere på ovenens opbygning, så

ER vognen helt ny? i så fald er det ikke det her. men

Vi hører, at det kan støje en hel del hvis støvbelægninger river sig løs, et
eller andet sted fra. Prøv med en forsigtig rengøring, måske en blød pensel
og støvsugeren i passende afstand af lamellerne.

Hvis der ligger klumper skal der ikke meget til før det opstår ubalance.

Er vognen ny og købt i butik er det vist en forhandlerting.

Fra : -henrik

Dato : 16-03-07 11:21

Thu, 15 Mar 2007 17:38:01 +0100, tastede: "Sten Bo"
<fjerngoss@stofanet.dk> bl.a.:

>ER vognen helt ny? i så fald er det ikke det her. men

Jep, den er en 07'er fra januar og testet lige inden snestormen..

>Er vognen ny og købt i butik er det vist en forhandlerting.

Ja, du har sikkert ret. Nu tester vi igen i dennne weekend og lidt ind
i næste uge.

Tak for dit input.

-henrik

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-03-07 17:05

> Thu, 15 Mar 2007 17:38:01 +0100, tastede: "Sten Bo"
> <fjerngoss@stofanet.dk> bl.a.:

> Jep, den er en 07'er fra januar og testet lige inden snestormen..

Mit forsigtige gæt er, at det yderste skjold måske ikke er blevet sat
rigtigt på.

Når det skal sættes på, skal det ligesom sættes "ind" i nogle hakker
forneden. Hvis man ikke sørger for det, så sidder skojoldet pænt - men lidt
løst, og så kan det vibrere.

/Flemming U

Fra : -henrik

Dato : 16-03-07 23:22

Fri, 16 Mar 2007 17:04:45 +0100, tastede: "Flemming Udbjørg"
<flemming@udbjorg.dk> bl.a.:

>Når det skal sættes på, skal det ligesom sættes "ind" i nogle hakker
>forneden. Hvis man ikke sørger for det, så sidder skojoldet pænt - men lidt
>løst, og så kan det vibrere.

Jeg har lige checket, om skjoldet sidder, som det skal - og det lader
det faktisk til at det gør.. Meget fast både øverst og nederst.

Jeg havde inspektionslampen med og kunne (med de fede fingre :)
regulere en anelse på den blanke metalplade, som går fra gulvet bag
brænderen og ender forrest mellem 2. og 3. øverste lamel. Jeg kunne
forestille mig, det var her, den tidligere omtalte silikoneprop kunne
placeres.

Igen, tak for input. Det skal testes af fra i morgen, hvis ikke vi
blæser helt væk ;)

-henrik

Fra : ulrikkrog@gmail.com

Dato : 15-03-07 17:55

vi har selv haft problemet i vores byrstner fra 2005.
Vi slap af med det . omkring de 2-3 øverste lameller i ovnen stikker
det inderste skjole lidt frem, der kan du sætte et par silicone-
propper imellem inderskjoldet og yderskjoldet, sådan at de sidder i
spænd mellem hinanden, det fjernede larmen fra vores.

mvh ulrik

Fra : -henrik

Dato : 16-03-07 11:24

15 Mar 2007 09:55:22 -0700, tastede: "ulrikkrog@gmail.com"
<ulrikkrog@gmail.com> bl.a.:

> [...]
>propper imellem inderskjoldet og yderskjoldet, sådan at de sidder i
>spænd mellem hinanden, det fjernede larmen fra vores.

Det kan sagtens være løsningen, for varme og blæser kører sådan set
helt efter bogen. Tak for det.
Nu kigger vi nærmere på ovnen i denne weekend, hvor vognen skal luftes
igen.

-henrik