Begynder!
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-03-07 23:52

Hej.

Som absolut begynder i camping har jeg lige et par spørgsmål.

Jeg er assurandør i et selskab, der har en del med campister at gøre, så nu
har jeg besluttet at jeg hellere må prøve det, det hele handler om.

Men hvad skal jeg købe? Vi er en typisk familie på 2 voksne + 2 børn på 3 &
7. Vi er vel lidt forkælede når det kommer til hvad man kan forlange af en
vogn... ikke at det skal være luksus, men vi gider ikke at drikke lunkne
colaer, vandre pladsen rund for at komme på toilet osv. Men det skal heller
ikke være sådan at der skal være spabad + fladskærm

Jeg kender ikke meget til priserne på vogne, og aner således ikke om det er
en fordel at købe nyt eller brugt?

Jeg ved heller ikke hvor stor en vogn jeg kan trække. Bilen er en Mercedes
E220 CDi fra 2002. Er det, at trække en vogn, noget man skal "lære" eller er
det bare at træde på speederen, og få den størst mulige vogn til pengene?

Mvh

Jasper Norman

Fra : Per Jørgensen

Dato : 14-03-07 06:36

Hej Jasper.

Det vil være en rigtig god idé først at leje en cv.
Nye købere har det med at, de efter at have købt en cv
finder ud af hvad de i virkeligheden har behov for.

På din registreringsattest står oplysninger om max. egenvægt og totalvægt
og skal Du være på den sikre side, sørger Du for at have en margen, da
mange cv´er i virkeligheden vejer mere end opgivet.

Og nej. Du "vader " ikke bare speederen i bund. Tag evt. et kursus og tænk
på at, hvis vogntoget overskrider en bestemt størrelse, skal Du alligevel
have
et hængerkort.

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 14-03-07 08:15

Hej Per & Jasper
Jasper bør vel lige undersøge om der er krog på bilen og hvad bilen må køre
med af totalvægt.
Desuden er der også nogle helt specielle krav til kørekortet - der sætter
begrænsning på hvad der må køres med ! Og her skal Jasper passe meget på med
den samlede Totalvægt, da MBèr er ret høj i totalvægt.......
Hvilket gør at han med stor sandsynlighed skal have sig et B/E kørekor(bil
3500kg/Trailer3500kg) .

Kim

Fra : Lars

Dato : 14-03-07 09:26

> [...]
> Nye købere har det med at, de efter at have købt en cv
> finder ud af hvad de i virkeligheden har behov for.

At leje er en god ide. Nergård i Roskilde udlejer og ved køb refunderer
han halvdelen af lejen. Måske gør andre også, om ikke andet, så nok hvis
man trykker dem lidt.

--
Mvh. Lars

Fra : HSLK

Dato : 14-03-07 09:47

Hejsa

> Som absolut begynder i camping har jeg lige et par spørgsmål.

Velkommen til

> [...]
> lunkne colaer, vandre pladsen rund for at komme på toilet osv. Men det
> skal heller ikke være sådan at der skal være spabad + fladskærm

Jeg vil i hvertfald anbefalde dig at se efter en køje vogn.
Så skal du gøre op med dig selv om i gider slå seng op og ned eller om i vil
have dobelt seng.
Tænk godt over sidde gruppen skal det var en alm eller en rundside gruppe.
Vil i have fortelt det skal i også gøre op med jer selv.

Gå ud og kig på vogne og kig på mange vogne få en ide om havd der er og find
efterhånden ud af hvad i ønsker.

Eller lej evt en vogn og prøv det af.

vi har lige købt en ny Adria classica 663 uk men det er en stor vogn ved
ikke om det er en god begynder vogn.
Ville nok starte i en 502 størrelse eller der omkirng

> Jeg kender ikke meget til priserne på vogne, og aner således ikke om det
> er en fordel at købe nyt eller brugt?

brugt er jo nok billigst men campingvogne svinger meget i priser og
kvalitet.
Jeg tror Adria og Hobby er de mest solgte campingvogne i DK .
De nordiske vogne som polar,Kabe, cabby og solifer er i en lagt bedre
kvalitet men også MEGET dyre.
De nordiske vogne er vinter vogne.

Du kan lure lidt på vogne her www.campingvogne.dk

Vi startede med en brugt og fik prøvet campinglivet af og siden har det
taget fart

Træk dyr vel jeg ikke så meget om det må andre vejlede dig om

knus Henriette.

Fra : Jens

Dato : 14-03-07 15:54

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote in message
> [...]
> E220 CDi fra 2002. Er det, at trække en vogn, noget man skal "lære" eller
> er det bare at træde på speederen, og få den størst mulige vogn til

Der er da penge at spare ved at købe en nyere brugt i.f.t. en hel ny. Der er
jo en del campister der MÅ have den nye model fordi den f.eks. har vidue i
døren eller stor tagluge eller ... og derfor bytter en 2 år gammel vogn ind
til en ny. Tag dig agt for eventuelle ryger-vogne - det har jeg personligt
kæmpet en del med og måtte skille mig af med den igen p.g.a. lugtgener der
IKKE var til at få væk.

M.h.t. lunkne cola'er så skal du være indstillet på at hvis du køber en
gammel (10år eller mere) CV så virker køleskabet nok ikke optimalt. Og
generelt virker fordamperskabe (den der er monteret i en CV) ikke ret godt
når du i Sydfrankrig ligger i 38 graders varme i en uges tid men
nattetemperaturer den ikke når under 22 grader. Der skal man ikke stå med
åben køleskabslåge i 10 minutter før man beslutter sig for om det skal være
en Cola eller en Fanta . Hvis man virkelig vil have køl så skal man slæbe
et kompressorskab med og stille det i forteltet/solsejlet.
Til camping i Danmark hvor temp sjældent kommer der op er fordamperskabene
fine nok.

M.h.t. toiletbesøg skal du huske at hvis 4 personer skal lave både bimmelim
og bummelum i 14 dage så skal farmand traske ned og tømme "lokumsspand"
mange gange. På det fleste campingpladser er der fine (eller i det mindste
tålelige) toiletforhold - også i Italien - pedallokummer er efterhånden
fortid på de gode pladser.

Din Mercer kan vel trække alt hvad du kan spænder efter den. Men som andre
skriver skal du passe på den tilladte totalvægt af bil+CV - den må ikke
overstige 3500 kg med et alm. B-kørekort. Der er også en anden begrænsning,
men det er nok ikke den der fælder dig - det er at CV's tilladte totalvægt
ikke må overstige bilens egenvægt +50 kg. Der findes masser af steder på
nettet hvor de kan beregne det for dig.

Ang. kørsel så er det noget de fleste kan lære uden at "gå i skole" - og at
træde på speederen er en god ting - ellers kommer man ingen steder

M.h.t. hvor stor vognen skal være er der jo den omtalte vægt der spiller ind
og så er der pladsen på sydeuropæiske campingpladser. Denne kan være ret
begrænset og det kan være svært at få alt over 4,8 m placeret på pladsen.
Jeg havde en 5 meter vogn og den var lige på grænsen til de Italienske
pladser.

Køjevogne er super til børn og en rigtig seng er også godt og vogne med
disse ting i er nok også nemmere at sælge igen i.f.t. en vogn uden køjer og
uden senge.

Sluttelig tilslutter jeg mig synspunktet om at leje en CV første gang.

Ovenstående er mine egen observationer i løbet af de 20 år jeg har været
campist og er derfor subjektive.

Fra : Jens

Dato : 14-03-07 15:58

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> wrote in message

> [...]
>
> Sluttelig tilslutter jeg mig synspunktet om at leje en CV første gang.
>
> Ovenstående er mine egen observationer i løbet af de 20 år jeg har været

Ups! - jeg glemte lige en ting:

"Mvh Jens"

Fra : Sten Bo

Dato : 14-03-07 20:15

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:45f72b19$0$928$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> E220 CDi fra 2002. Er det, at trække en vogn, noget man skal "lære" eller
> er det bare at træde på speederen, og få den størst mulige vogn til

Ud over de gode råd du allerede har fået er der mange gode campingsider.

Både private, kommercielle og foreningssider. Lige nu er det måske mest den
tekniske side af sagen.

F.eks. DCU har en meget omfattende artikeldatabase.

Campingferie, med reklamebaggrund, det samme. Og så er der
Campingdanmark - det samme men også med en masse info.

og som indgang til de private www.campingstuff.dk og
http://www.hanses-campingsider.dk/ sidste med mange bannerreklamer til at
betale siden, men også med en utrolig masse inspiration.

Hvis du kikker videre på sider fra deres linksamlinger er der stof til flere
år.

Der er rigtig mange gode campingsider - hver med deres kvaliteter - og andre
vil måske supplere ? Forslå sider. Vognmærkerne har ofte klubber - hvor der
kan også hentes hjælp når i kommer i gang.

Med venlig hilsen
Sten

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 15-03-07 00:54

Tak for alle svarene.

Jeg tror at jeg følger rådene, og lejer en vogn til de første par ferier.

Jeg fik ikke skrevet, at planerne, indtil videre, udelukkende går på at
holde ferie i Danmark. Jeg ved ikke om det betyder noget for vogntypen og
størrelsen?

Jeg tror ikke, at der bliver tale om vintercamping, men hvor varmt skal der
være, før det er tåleligt at bruge en week-end i vognen?

Er det "normalt" at udleje sin campingvogn? Jeg mener... hvis man skal ud og
låne 200.000 til en vogn, er det trods alt en slat penge man skal betale
hver måned... fx. 2.000,- Altså 24.000,- hvert år + værditab + ca. 2-3.000,-
pr uge man er på en plads! Det løber da op... Uha... det er faktisk dyrere
end jeg lige havde forestillet mig. (med mindre man lige har 200.000 på en
konto til en vogn).

Jeg tjekker lige DCU´s hjemmeside. (Det er faktisk dem vi arbejder sammen
med, så det manglede da bare)

Mvh

Jasper

Fra : Per Jørgensen

Dato : 15-03-07 07:21

Hej Jasper.

Jeg mener at, Du skal leje en type af vogn Du også agter at købe.
Det duer jo ikke at, leje en vogn der ikke opfylder familiens behov, men
én ting er sikkert når Du skal købe.
Den behøver IKKE at ligge i den prisklasse som Du nævner.
Der finde et hav af gode brugte vogne til langt billigere penge.
Kig evt. på campingferie.dk efter brugte vogne og der er sikkert
mange andre steder.

Størrelsen på cv´en, er kun noget er kun noget I bestemmer, men det er
da klart at, en stor vogn er både dyrere og tungere - også når I skal
bugsere
"dyret" på plads på campingpladsen.
Ang. varme kan I sagtens starte meget tidligt på sæsonen, da der er varme
i stort set alle vogne.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke forfra i dk. du kommer, men her
er én fra Hedehusene fra et meget hurtigt søg på campingferie og se f.eks.
hér:
http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?entityGuid=240459&siteGuid=381

Mere behøver det sådan set ikke at være.

Per

Fra : HSLK

Dato : 15-03-07 08:09

Hejsa

> http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?entityGuid=240459&siteGuid=381

Den vi havde var præsis magne til den havde dog ikke varmtvand og
blæservarme.
Det er en campingvogn vi har været glad for og vi havde tæt på 90
overnaninger sidste år i den

vi valgte at købe en større cv da jeg af heldbreds mæssige årsager ikke kan
være med til at slå forteltet op og min mand have ikke lyst til at stå med
det alene.Så nu har vi kun markise men mere plads i camingvognen.

Vi camperede fra påske til nov.
Nu campere vi hele året.

Hos www.DCK.dk holder de manøvre kurser 2 gange om året her kan du lære at
blive bedre til at køre med campingvogn.
Jeg lærte at bakke det var noget min mand ikke havde tålmodighed til at lære
mig men instruktørene hos DCK have masser af tålmodighed og kunne lære mig
havd jeg gjore forkert det tog dem faktisk kun 15 min at lære mig at bakke

Det er også en klub men masser af aktviter og sammen hold

Knus Henriette.

Fra : HSLK

Dato : 15-03-07 10:15

Hejsa

Det her er faktisk vores første campingvogn som står til salgt hos
frederiksværk caravan center
http://www.frvcaravan.dk/indhold/transportDB/presentation.asp?entityGuid=391806&siteGuid=325

Lidt sjovt at se den igen

Knus Henriette.

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-03-07 09:54

> Tak for alle svarene.
>
> Jeg tror at jeg følger rådene, og lejer en vogn til de første par ferier.

God ide, du skal vælge en vogn i størrelsen 4,5-5,5 m, den må ikke være for
lille, da hvis vejret ikke er med jer, er i meget i vognen/forteltet, og
hvis det er for trangt, kan det give problemer.

> Jeg fik ikke skrevet, at planerne, indtil videre, udelukkende går på at
> holde ferie i Danmark. Jeg ved ikke om det betyder noget for vogntypen og
> størrelsen?

Næ egentlig ikke

> Jeg tror ikke, at der bliver tale om vintercamping, men hvor varmt skal
> der være, før det er tåleligt at bruge en week-end i vognen?

Det er faktisk hele året, man skal bare forberedt på vejret, og specielt
vinter halvåret kan være rigtigt godt, da der er god plads ude på pladserne.

> [...]
> 2-3.000,- pr uge man er på en plads! Det løber da op... Uha... det er
> faktisk dyrere end jeg lige havde forestillet mig. (med mindre man lige

Nej det er ikke normalt, du kan vel tjekke hvor mange af dine kunder der
lejer ud, jeg gætter på at forsikringen ikke er den samme hvis man er
udlejer.
ang prisen, der findes mange vogne nye som brugte i området 60-120.000 kr.så
start med en brugt da man sjældent rammer rigtigt i de første forsøg /
familiens krav ændrer sig undervejs.

> Jeg tjekker lige DCU´s hjemmeside. (Det er faktisk dem vi arbejder sammen
> med, så det manglede da bare)

Ligesom Henriette skriver at DCK har manøvre kursus, så har DCU 2 kreds det
samme her i april, det er den 20-22 april, hvor du kan komme med din bil og
sidespejle, så har de en cv som du og din bedre halvdel kan prøve at køre
med, det koster ikke noget, men deltager du ikke i selve træffet på Skarresø
camping skal du ringe til stævne lederen og få en tid på banen.

se mere her
http://www.dcukreds2.dk/indhold/kalender.asp?menuid=1172&areaGuid=

Ang. sidespejle, er det ekstremt vigtigt at vælge en god kvalitet, det dis
sikkerhed for at kunne kigge bagud

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D