Chat uden refresh?
Fra : Christian Itzchaky L~

Dato : 04-04-07 15:32

Jeg har siddet og kigget lidt på nogle source-koder til nogle
chat systemer.. Men felles for dem alle er at siden skal refreshe
hele tiden for at de nye indlæg skal blive vist! Er det nogle der
kan hjælpe?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-07 22:54

Christian Itzchaky Larsen wrote:
> Men felles for dem alle er at siden skal refreshe
> hele tiden for at de nye indlæg skal blive vist!

Hvordan havde du ellers forestillet dig, at de forskellige brugere i et
chatroom skulle kunne følge med i, hvad andre skriver i samme room?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 04-04-07 23:58

"Christian Itzchaky Larsen" <itzchaky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> chat systemer.. Men felles for dem alle er at siden skal refreshe
> hele tiden for at de nye indlæg skal blive vist! Er det nogle der

Mig bekendt, er det ikke andre muligheder i asp.

Først...
Browsere requester en side via http og webserveren returnere siden.
Der er ikke nogen egentlig forbindelse mellem de to, så webserveren "ved"
ikke
hvor mange brugere, der er logget på webserveren, på et givent tidspunkt.
D.v.s. webserveren ikke af sig selv (uden et request/på egen opfordring) kan
sende data til browsere.
Det eneste webserveren holder styr på er at der er en Session igang+ evt.
session-variabler, som udløber efter ca. 20 minutter (alt efter
konfiguration).
Det betyder at webserveren gætter på at klienten er "smuttet" hvis klienten
ikke har requestet et eller andet inden 20 minutter.

Dernæst...
Dit spørgsmål, som jeg læser det, er i virkeligheden...

1) ...at der kun sendes nye beskeder i chatten fra webserveren til
browseren.
2) ...at siden kun opdateres når der er nye beskeder på chatten, hvilket
kræver
at webserveren sender siden til browseren.

Begge kræver at serveren, uden et request/på egen opfordring , selv kan
sende data til browsere.
Og det kan den jo ikke.

Man kunne forestille sig at klienten kun requestede nye beskeder (en
modificeret 1) ), men det ville kræve at
browseren kunne læggge de nye beskeder til den gamle side.
Og det kan man vist heller ikke. ( man nærmer sig noget ajax-halløj )

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Jeppe Richardt

Dato : 07-04-07 22:03

On Apr 4, 4:32 pm, Christian Itzchaky Larsen <itzch...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> chat systemer.. Men felles for dem alle er at siden skal refreshe
> hele tiden for at de nye indlæg skal blive vist! Er det nogle der

Der er det der hedder ASPchatNow eller noget i den stil..
Det er vist en chat der ikke hele tiden refresher..

Men der er det jo nok ikke "ren" ASP.. Men det virker vist meget godt
har jeg hørt :)

-Desværre synes jeg det virker som om deres side er nede lige
fortiden..