Tør jeg demontere køleren?
Fra : Bjørn Larsen

Dato : 04-04-07 18:37

Larmen fra køleren på mit bundkort irriterer mig!

Mit bundkort er et Abit IS7 Pentium 4
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=269

Den blø kæler kaldes i artiken for en "orb køler". Hvad betyder det?? Har
den nogen større betydning?
Jeg har monteret en heftfig cpu-køler og har isat en stor ventilator som
køler hele kabinetet.

Så.... tør jeg demontere den blå orb køler på bundkortet?

På forhånd tak for Jeres råd.

/Bjørn

Fra : Villy Jensen

Dato : 04-04-07 19:53

> [...]
| køler hele kabinetet.
|
| Så.... tør jeg demontere den blå orb køler på bundkortet?

"Orb køler": "Kæleprofilen er rund"

1) Regn med at der skal sidde en køler / køleprofil på chippen - den er ikke
kun til pynt

2) Du kan muligvis montere en stor, passiv profil i stedet, nårnu du har
masser af luft i kabinettet

3) Du kan givetvis reducere omdrejningstallet (og larmen) (og
effektiviteten) på eksisterende blæser ved at skyde en zenerdiode ind i den
midterste ledning - se 'Blæser adapter, 12V til 9,6V'
http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=66819

4) hvor varm bliver profilen (og hvor hurtigt), hvis du blot afbryder
blæseren til 'orben', med aktuelle kabinetluftudskiftning?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Spillopmager

Dato : 06-04-07 09:34

Har demonteret køleren. Har kørt fint 24 timer nu...

vh
Spilopmager

Fra : Nicolai L

Dato : 06-04-07 11:18

"Spillopmager" <spilopmager@hotmail[REMOVE].com> skrev i en meddelelse

> Har demonteret køleren. Har kørt fint 24 timer nu...

Jo, men tjek nu alligevel varmen. Varmen er den største dræber indenfor
computerelektronik og udover at du risikerer at nedsætte levetiden kraftigt
med en pludselig død chip til følge, kan der også opstå løbende problemer
med hardwaren.

Jeg ville aldrig køre uden køler, medmindre jeg var ligeglad med om din gik
i stykker.

> vh
> Spilopmager

Nicolai

Fra : Dr.Phil

Dato : 06-04-07 12:07

"Bjørn Larsen" <bjorn.larsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køler hele kabinetet.
>
> Så.... tør jeg demontere den blå orb køler på bundkortet?

Jeg har osse fjernet blæser på mit Abit NF7-S V2.0 og har ingen
problemer.Kan sagtens køre i flere døgn uden "nedbrud"

Men skal man overclocke så er det bedst at have blæseren på

Fra : Esben

Dato : 06-04-07 16:46

"Bjørn Larsen" <bjorn.larsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Så.... tør jeg demontere den blå orb køler på bundkortet?

Jeg ville indledningsvist bare tage strømmen fra blæseren på den blå køler
og holde øje med temperaturen. Mange 865 chipsets har passiv køling på
chippen, men at tage køleren helt af er der ingen grund til.

--
Esben