Andet multimedie
Tøroffset
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-07 16:24

Ved nogen herinde, hvordan man får trykformen til henholdsvis at
modtage og frastøde farve ved tøroffset, for det fatter jeg ikke
rigtig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 04-04-07 18:15

Thomas G. Madsen wrote:
> Ved nogen herinde, hvordan man får trykformen til henholdsvis at
> modtage og frastøde farve ved tøroffset, for det fatter jeg ikke
> rigtig.

http://www.schneidler.se/ under offset=>vattenfri offset

Toray plader er vist de mest udbredte her i DK.

M.v.h
Niels

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-07 18:27

Niels Jacobsen skrev:

> http://www.schneidler.se/ under offset=>vattenfri offset

Tak for det link.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-04-07 14:14

Niels Jacobsen skrev:

> http://www.schneidler.se/ under offset=>vattenfri offset
>
> Toray plader er vist de mest udbredte her i DK.

Det undrer mig egentlig, hvorfor det skulle være mere skånsomt for
miljøet end vådoffset. Kan godt forstå at vandet bliver forurenet,
men silikonen skal vel også skaffes af vejen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 09-04-07 14:35

Thomas G. Madsen wrote:
> Det undrer mig egentlig, hvorfor det skulle være mere skånsomt for
> miljøet end vådoffset. Kan godt forstå at vandet bliver forurenet,
> men silikonen skal vel også skaffes af vejen.

Hej Thomas

Jeg skal lige fortælle at jeg ingen erfaring har med tøroffset.
Der kom en sælger en dag og der blev vistnok aftalt en test, men det er ikke
blevet til noget endnu, og siden da er vi gået over til CTP, så det er ikke
så nemt lige at lave en plade som i "gamle dage".

Ved vådoffset blander man alkohol i fugtevandet for at bevare
overfladespændingen. Det forurener når man skifter fugtevand, og alkohol er
dyrt i indkøb.
Hvad man gør med de brugte plader ved jeg jo så heller ikke, men mon ikke de
bliver solgt til produkthandleren sådan som det sker idag med traditionelle
plader.

M.v.h
Niels
Nu med Kodak Magnus 800 http://www.sitecenter.dk/nielskjacobsen/ctp/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-04-07 14:49

Niels Jacobsen skrev:

> [...]
> det er ikke blevet til noget endnu, og siden da er vi gået over
> til CTP, så det er ikke så nemt lige at lave en plade som i

Ifølge <http://www.schneidler.se/sv/offset/howvfri.html> så bliver
Toray-plader også lavet vha. CTP, men det kræver nok noget helt
specielt udstyr.

> Ved vådoffset blander man alkohol i fugtevandet for at bevare
> overfladespændingen. Det forurener når man skifter fugtevand, og
> alkohol er dyrt i indkøb.

Nå ok. Jeg burde også have læst det link du gav lidt bedre, inden
jeg spurgte, for dér står jo faktisk også alle de ting man undgår
ved tøroffset ifht. vådoffset. Det er langt fra kun vand, som jeg
i første omgang gik og troede.

> Hvad man gør med de brugte plader ved jeg jo så heller ikke, men
> mon ikke de bliver solgt til produkthandleren sådan som det sker
> idag med traditionelle plader.

Jo, det kan være.

--
Hilsen