Nyt lokal net
Fra : Soren S. Jorgensen

Dato : 03-04-07 20:32

Hej,

Jeg er ved at ombygge hytten og skal i samme forbindelse have ført net +
tele ud til alle værelser.
Umiddelbart ville jeg vælge en 1000Base-T kabling, men det må gerne være så
fremtidssikret som muligt.

Findes der andre alternativer som potientielt kan give større through-put
end dette??
Jeg tænkte på fiber, men enderne er vel stadig rasende dyre, eller ???

Jeg får inden længe tv, tele og internet via. vores el-selskab (fiber helt
ind til yderside hus)

På forhånd tak...

Søren

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-07 20:44

Soren S. Jorgensen skrev:

> Findes der andre alternativer som potientielt kan give større
> through-put end dette?? Jeg tænkte på fiber, men enderne er vel
> stadig rasende dyre, eller ???

Hvad med IHC Net?
<http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=108>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-07 20:46
Fra : Arne Keller

Dato : 03-04-07 21:06

Soren S. Jorgensen skrev:
> [...]
> tele ud til alle værelser.
> Umiddelbart ville jeg vælge en 1000Base-T kabling, men det må gerne være så

Mit bedste råd er at følge anvisningerne i den Danske/Europæiske
standard for kabling i hjemmet DS/EN 50173-4

> Findes der andre alternativer som potientielt kan give større through-put
> end dette??

Ja Cat6A/ClassEA som giver support for 10GBase-T

> Jeg tænkte på fiber, men enderne er vel stadig rasende dyre, eller ???

Det er helt enkelt ikke egnet til brug i et hjem, installationen vil
helt enkelt blive ødelagt hvis almindelige brugere anvender den. Fiber
er stadig et produkt som kræver rengøring hver gang en konnektor isættes.

> Jeg får inden længe tv, tele og internet via. vores el-selskab (fiber helt
> ind til yderside hus)

Fint, få fiberen termineret der hvor du har dit krydsfelt til huset og
træk kobber derfra og ud.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Søren Blom

Dato : 03-04-07 22:35

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev
> Fint, få fiberen termineret der hvor du har dit krydsfelt til huset og
> træk kobber derfra og ud.

og har du mulighed, så træk det hele i rør, så du evt nemt kan skifte på et
senere tidspunkt.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Soren S. Jorgensen

Dato : 04-04-07 12:12

> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev
>>

> og har du mulighed, så træk det hele i rør, så du evt nemt kan skifte på
> et senere tidspunkt.
Helt sikkert, det var planen fra starten

Fra : Soren S. Jorgensen

Dato : 04-04-07 12:16

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Mit bedste råd er at følge anvisningerne i den Danske/Europæiske standard
> for kabling i hjemmet DS/EN 50173-4

> Ja Cat6A/ClassEA som giver support for 10GBase-T

Men jeg kan stadig starte med at lave en 1000Base-T kabling på CAT6a, ikk ??
Og skal kabler så termineres om når/hvis jeg hopper op til 10GBase-T ??

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-07 12:21

On Wed, 4 Apr 2007 13:15:30 +0200, "Soren S. Jorgensen"
<no@spammail.com> wrote:

> Men jeg kan stadig starte med at lave en 1000Base-T kabling på CAT6a,
> ikk ??

1000base-T er ikke en standard for kabling, men jo, du kan godt starte
med at køre 1000base-T på din Cat6A-kabling.

> Og skal kabler så termineres om når/hvis jeg hopper op til 10GBase-T ??

Nej, hvis det er lavet som Cat6A, skal det ikke.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert