Opgradering af gammel spand
Fra : Martin Clemmensen

Dato : 01-04-07 01:33

Sidder ved mit gamle hakkebræt af en Dual AMD 2200+ Athlon MP computer
og tænker på at opgradere bundkort, harddisk, CPU, RAM, grafikkort og
evt. PSU hvis den gamle ikke kan trække det.

Systemet skal bl.a. bruges til gaming, så jeg vil gerne have et system
der kan trække spil i en ordentlig hastighed. Derudover forventer jeg at
lege med lidt overclocking, det kan jeg læse Core 2 Duo er ret velegnede
til.

Min eksisterende PSU er en Thermaltake Purepower på 420Watt. Kan denne
PSU trække nedenstående setup, og hvis ikke, hvilken PSU skal jeg så
have fat i? Et billede af max-load tabellen kan ses på
http://jir.dk/psu.jpg og et billede af strømstik (dem til bundkort) kan
ses på http://jir.dk/psu_stik.jpg

Har kigget rundt på diverse hardwaresider og fundet frem til flg. stumper:

Bundkort: ( http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260626 )
1650kr
Asus Commando; det er valgt da dette kort får meget gode anmeldelser på
div. hardwaresider sammenlignet med f.eks. nforce680 chipset baserede
kort, som bl.a. bliver beskyldt for at være en smule buggy, blive meget
varme og desuden bruge meget mere strøm end p965 chipset baserede kort.
Og så vidt jeg kan se er prisen lavere end tilsvarende nforce680 kort.
Findes der andre udemærkede bundkort med p965 chipset som er i en god
kvalitet og gode til at OC på?

Ram: ( http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=247105 ) 1550kr
DDR2-900, PC7200 OCZ Special Ops Edition 2 x 1 GB; er valgt fordi jeg
gerne vil lege med OC, dog har jeg ikke læst så meget op på valg af RAM,
i forb. med dette bundkort eller Core 2 duo generelt, kommenter gerne på
valget :)

CPU: ( http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216460 ) 1300kr
Intel Core 2 Duo E6300 1.83Ghz; er valgt da jeg har læst den er en
stabil overclocker og de 1000kr der er op til en E6600 tror jeg er bedre
brugt på et godt grafikkort, har jeg ret?

Harddisk: ( http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=258373 )
410kr
Seagate Barracuda 7200rpm, 160GB; valgt da jeg har god erfaring med
Seagate diske.

Grafikkort: ( http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313880
) 2300kr
Asus EN8800GTS; er valgt da det ser ud til at være et ganske godt gamer
grafikkort. Kan min PSU trække dette gfx kort? Har læst at de nyeste gfx
kort trækker voldsomt meget strøm.

Generelle kommentarer til valg af hardware modtages gerne, og evt. med
forslag til (billigere/bedre) alternativer :)

--
Martin Clemmensen
http://jir.dk/clemme

Fra : Martin Clemmensen

Dato : 01-04-07 01:48

Martin Clemmensen wrote:
> blah blah

Faldt selv lige over Gigabyte GA-965P-DS4 som også får ret gode
anmeldelser og som er lidt billigere, kan være det skulle være sådan et
i stedet for det Asus commando?

Fåes iflg. http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238205 til ~1220kr

--
Martin Clemmensen