MS Windows
briani 27239
Unerligt opstart problem med Windows XP
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 02-04-07 05:44

Hej,

Jeg oplever efter jeg installerede nye RAM i min maskine (jeg kan
selvfølgelig ikke lige huske mærket på stående fod) en fejl, som jeg har
søgt lidt på nettet efter - fejlen lyder således:
PFN_LIST_CORRUPT

Fejlen opstår lige efter maskinen er startet op, og i følge de oplysninger
jeg har fundet på nettet skyldtes fejlen, at der er noget galt med d RAM jeg
har i maskinen.

Det underlige er, at det kun er nogle gange at fejlen optræder.

I går havde jeg store problemer med at starte maskinen i flee timer - fejlen
kom hele tiden!

Da jeg så endelig fik liv i maskinen kørte den hele dagen, og da jeg
genstartede den i går aftes var der ingen problemer!

Den startede også fint op her til morgen.

Jeg bruger Windows XP HOME, samt ASUS P4P800 som bundkort.

Er der andre der har været udefor, at fejlen PFN_LIST_CORRUPT kun optræder i
perioder?

Jeg håber, det er den rigtige gruppe, ellers er I velkommen til at henvise
mig til en relevant gruppe.

På forhånd tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : MigSelv \(6400\)

Dato : 02-04-07 06:59

Hvad er det for nogle DDR ram du bruger.
Det kunne tyde på (uden at spille klog) at dine RAM er defekte, eller også
at dit bundkort ikke støtter dem 100%.

Har selv haft et tilsvarende bundkort, og der havde jeg 2x512 MB DDR PC3200,
fra Kingston i, og det kørte perfekt.

Ellers så er der en periodisk fejl på dit bundkort.

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:46108a14$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 02-04-07 08:09

"MigSelv (6400)" <2662070mXXX001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det for nogle DDR ram du bruger.
> Det kunne tyde på (uden at spille klog) at dine RAM er defekte, eller også
> at dit bundkort ikke støtter dem 100%.

Jeg tror det er det sidste, men er ikke sikker.

> Har selv haft et tilsvarende bundkort, og der havde jeg 2x512 MB DDR
> PC3200, fra Kingston i, og det kørte perfekt.

Jeg vil sende navnet på disse RAM videre til ham der sætter det i for mig
(det gør jeg nemlig ikke selv).

Tror du at de RAM du nævner kan fås, så man med et ASUS P4P800 bundkort kan
have 2 GB i?

Fra : MigSelv \(6400\)

Dato : 02-04-07 08:40

Rammene kan sagtens fåes endnu.
Det kan være at de ikke lige er på lager...

Men de hedder Kingston Value Ram PC-3200, 400 MHz kan køre på 99% af alle

meddelelse news:4610b1b4$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-07 07:09

Anders Boholdt-Petersen wrote:
> [...]
> galt med d RAM jeg har i maskinen.
>
> Det underlige er, at det kun er nogle gange at fejlen optræder.

Det er efter al sansynlighed en RAM fejl og den slags kan godt
være periodisk. Hent programmet "MemTest86" og kør det på
din PC, så vil du opdage det ret hurtigt, hvis det ER rådden RAM.

http://www.memtest86.com/

Gå ind under "FreeDownload" og hent et ISO image, så kan du
brænde en bootable CD-Rom til formålet.

-E.G.

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 02-04-07 08:33

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Det er efter al sansynlighed en RAM fejl og den slags kan godt
> være periodisk.

Kan det virkelig svinge med op til 14 dage, altså at maskinen er stabil i 14
dage, for så at blive ustabil i nogle timer, hvis ja, er der så en
forklaring på, hvorfor det viser sig som periodiske fejl?

> Hent programmet "MemTest86" og kør det på
> din PC, så vil du opdage det ret hurtigt, hvis det ER rådden RAM.

Tak for info, det vil jeg kikke på.

> http://www.memtest86.com/
>
> Gå ind under "FreeDownload" og hent et ISO image, så kan du
> brænde en bootable CD-Rom til formålet.

I øvrigt kan jeg med programmet Everest Ultimate Edition se følgende om mine
RAM:

---
[ Hukommelses Moduler / DIMM A1 ]

Hukommelses Moduls Egenskaber:
Sokkel Udformning DIMM A1
Type DIMM, SDRAM
Installeret Størrelse 1024 MB
Monteret Størrelse 1024 MB
---

Siger det noget om hvilken en type RAM jeg bruger (er ikke så klog på dee
fysiske komponenter)?

På forhånd mange tak for eventuelle svar.

Fra : MigSelv \(6400\)

Dato : 02-04-07 08:52

Dine rammoduler er med stor sansynlighed lettere defekte, eller også sidder
de ikke rigitgt på plads i socklen.

Kingston Value Ram koster hos SHG.dk ca. 650 for 2x512 MB (dual pakke).

Samme sæt, bare med 2x1024 MB koster 1235,-
(kommer på lager indenfor 4 dage).

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:4610b1b4$1$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 02-04-07 09:04

> Kingston Value Ram koster hos SHG.dk ca. 650 for 2x512 MB (dual pakke).
>
> Samme sæt, bare med 2x1024 MB koster 1235,-
> (kommer på lager indenfor 4 dage).

Har du nogle varernumre på de sæt du nævner?

Fra : MigSelv \(6400\)

Dato : 02-04-07 09:08

Nej, men du kan slå et smut forbi hjemmesiden - www.shg.dk og så kan du selv
finde dem der.

De har nok landet bedste service !

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:4610b913$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 02-04-07 15:40

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hent programmet "MemTest86" og kør det på
> din PC, så vil du opdage det ret hurtigt, hvis det ER rådden RAM.

Det er hermed forsøgt.

Jeg kunne se, a der udfor failed stod en masse adresseområder - siger det
noget om hvorvidt der er fejl eller ej?

Jeg kan heller ikke gennemskue, om programmet selv kommer og viser et samlet
resultat - jeg har lige afbrudt testen efter 5 timer, da jeg skulle bruge
computeren.

Kommer programmet med et samlet resultat, eller skal man selv stoppe det når
man ikke vil teste længere?

Hvor lang tid tager det cirka at teste 1 GB RAM med dette program?

Fra : Villy Jensen

Dato : 02-04-07 20:58

> [...]
når
| man ikke vil teste længere?
|
| Hvor lang tid tager det cirka at teste 1 GB RAM med dette program?

MemTest86 kører 'uendeligt' eller indtil du selv stopper den...
Der er en tælller, der viser hvor mange gange hele testsekvensen er
gennemløbet

Generelt: Hvis MemTest86 angiver at forekommer fejl, så er der noget galt.
Det kan være
defekt RAM
RAM ikke 100% kompatibelt med bundkort
RAM ikke 100% kompatibelt med aktuelle socket

(Det er ikke usædvanligt at RAM-fejl er lidt diffuse og ikke konsistente
hver gang)

Umiddelbart må det være en garantisag (eller osse du'r RAM'en ikke i dit
"ASUS P4P800") og fejlmeldingen er at
'PC'en starter sommetider op med fejlmelding "PFN_LIST_CORRUPT"'samt at
'MemTest86 viser fejl [nummer] efter [XX] minutter'

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 18-04-07 21:11

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Generelt: Hvis MemTest86 angiver at forekommer fejl, så er der noget galt.

Siden jeg skrev dette indlæg, har min maskine kørt uden problemer, selvom
programmet sagde der var fejl i mine RAM.

Jeg har ikke haft tid til at købe nye RAM.

Lyder det ikke bare underligt???

Jeg har haft min skærm slukket - da jeg ikke bruger mine øjne (dette vil
altså sige, at jeg er blind).

Hænger skærmkort og RAM sammen på nogen måde?

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-07 21:13

> [...]
>
> Jeg kunne se, a der udfor failed stod en masse adresseområder - siger
> det noget om hvorvidt der er fejl eller ej?

Ja. I kolonnen med "Errors" skal der stå 0. Hvis der står alt andet end
nul, så har programmet fundet fejl under RAM testen.

> [...]
> skulle bruge computeren.
>
> Kommer programmet med et samlet resultat, eller skal man selv stoppe

Programmet bliver ved med at køre indtil du stopper det. Der kommer
ikke noget "samlet resultat", men den viser jo resultaterne løbende.
Og det eneste resultat der kan have interesse, er at der skal stå NUL
under "Errors".

> Hvor lang tid tager det cirka at teste 1 GB RAM med dette program?

Som du måske kan se, så kører den flere tests igennem. Og når den
har været dem alle igennem, så starter den forfra. Hver test kommer
ud i alle bits af hele din RAM. Og det går hurtigt. Det er et spørgsmål
om tålmodighed hvor længe du vil lade den køre, men i samme øjeblik
programmet finder en fejl, så er det ikke interessant at fortsætte, for
så ved du, at der er fejl. Hvor mange fejl der er, og i hvilke områder,
kan være ligegyldigt.

Man kan så prøve sig frem, for at finde ud af hvilke/hvilket modul
det er, der fejler. Men var det min PC, så ville jeg kyle ALLE
RAM-modulerne ud og købe nye... af mærket Kingston.

-E.G.

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 03-04-07 05:58

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Ja. I kolonnen med "Errors" skal der stå 0. Hvis der står alt andet end
> nul, så har programmet fundet fejl under RAM testen.

Står failed under Errors?

Jeg spørger fordi jeg grundet min blindhed ikke selv har mulighed for at
køre programmet - da Windows ikke er startet, og jeg derfor fik en
svagsynede ikke så teknisk person til at læse op hvad der stod.

> Programmet bliver ved med at køre indtil du stopper det. Der kommer
> ikke noget "samlet resultat", men den viser jo resultaterne løbende.

Tak for info, så blev jeg det klogere.

> Og det eneste resultat der kan have interesse, er at der skal stå NUL
> under "Errors".

Præcist.