Netværks kabel
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-07 21:35

Hej Gruppe.

Måske i kan hjælpe.

Jeg har et tomrør på 14 mm indvendigt, som jeg godt kunne tænke mig at
trække to netværks kabler igen (Skal monteres i stik dåser).

Men de normale netværks kabler jeg kan finde er alle over 16 mm i diameter,
hvis det drejer sig om 2 kabler.

Kan man ikke få 2 kabler (Cat 6) som ikke er tykkere end 14 mm tilsammen?

Mvh
Bjørn Larsen
newsgroups(snabel-a)studs(punktum)dk

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 01-04-07 11:27

Her det lille trick med to forbindelser i et kabel
kablet splittes med 2 stik i hver ende.

Så behøver i kun et kabel til hver lejlighed
til 2 computere

stik 1 til en computer
stik 2 til den anden computer

kablet er naturligvis ens i begge ender ved et strait kabel

det er ikke helt efter bogen, men virker gør det sgu

det er ALTID kun ben 1236 der anvendes
HUSK ben tælles fra venstre mod højre
med kablet i maven og tungen nedaf

smart ikke !

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-07 19:28

Er du sikker på det også er tilfældet hvis der skal kører Full Duplex?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-04-07 19:38

On Sun, 1 Apr 2007 20:28:06 +0200, Bjørn Studsgaard Larsen
<Newsgroups(Snabel-a)studs(Punktum)dk> wrote:

>Er du sikker på det også er tilfældet hvis der skal kører Full Duplex?

Så længe du kører 100 mbit ethernet bruges der kun 4 ledere, så du kan
principielt køre to forbindelser over et standard CAT5 netkabel.

Men da 1000 mbit ethernet (der bruger alle 8 ledere) venter lige 'om
hjørnet' er det selvfølgelig en nødløsning. Det bedste er at trække to
kabler....

<mlr>

Fra : brian

Dato : 03-04-07 07:14

>Men da 1000 mbit ethernet (der bruger alle 8 ledere) venter lige 'om
>hjørnet' er det selvfølgelig en nødløsning. Det bedste er at trække to
>kabler....
>
><mlr>

Ville have givet dig ret hvis du havde sagt

10 mbit 4 ledninger
100 mbit 8 ledninger

Har du evt en henvisning til 4 lederer 100 mbit ?

Har selv brug for at gøre det men syntes ikke jeg har fået andet end
10 mbit uda 4 ledere måske jeg ikke kan lave netværksledninger (og
det var ikke begrænset af switch eller netkort)

Brian

Fra : Arne Keller

Dato : 03-04-07 08:54

brian skrev:

> Ville have givet dig ret hvis du havde sagt
>
> 10 mbit 4 ledninger
> 100 mbit 8 ledninger
>
> Har du evt en henvisning til 4 lederer 100 mbit ?

For kobber gælder:
10 Mbps Ethernet (10Base-T) bruger 2 par, mindst Cat3
100 Mbps Ethernet (100Base-T) bruger 2 par, mindst Cat5/Class D(1996)
1000 Mbps Ethernet (1000Base-T) bruger 4 par, mindst Cat5E/Class D(2002)
10Gbps Ethernet (10GBase-T) bruger 4 par, mindst Cat6A/Class EA

Hvis man ønsker strømforsyning ved hjælp af Power over Eethernet (PoE)
anvendes enten:
Phantom power som strømforsyner over de samme par som datatrafikken
(10/100/1G/10G Ethernet)
eller
Spair par som strømforsyner over de 2 ledige par (ved 10/100 Ethernet)

Hvis man ser på ovenstående er det klart at de fleste applikationer idag
og i fremtiden behøver alle 4 par, blandt andet derfor kan det ikke
anbefales at installere mindre end 4 par pr udtag.

> Har selv brug for at gøre det men syntes ikke jeg har fået andet end
> 10 mbit uda 4 ledere måske jeg ikke kan lave netværksledninger (og
> det var ikke begrænset af switch eller netkort)

Det var sikkert begrænset af dine evner som installatør
Hvis du ikke laver kablet korrekt eller med forkerte materialer kan du
ikke få link på højere hastigheder.

Det gælder for alle hastigheder af Ethernet.
Jeg sad og legede lidt med et par 10G Ethernet netkort i sidste uge som
fungerede fint på et Cat6A system hvor vi leverede omkring 9 Gbps
thrughput, men ikke kunne få link på et Cat6 skærmet system som både
leverandøren og IEEE siger burde fungere.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : brian

Dato : 04-04-07 05:54

blandt andet derfor kan det ikke
anbefales at installere mindre end 4 par pr udtag.

Helt enig
Jeg gjorde dog også kun splitningen af ledningen da kablet var trukket
og det ville være besværligt at trække nyt. Samtidigt skulle der ikke
transmiteres ret meget data og de få gange der skulle kunne det
sagtens have lov at stå og koge natten over.

>Det var sikkert begrænset af dine evner som installatør
*Hmmmm* but what the fuck måtte selv rette et par stik efter at
min elinstallatør lavede et kontor til mig.

>Hvis du ikke laver kablet korrekt eller med forkerte materialer kan du
>ikke få link på højere hastigheder.

Bliver sq lidt nysgerrig tor lige jge vil efterse det kabel og se hvor
problem er.

Hilsen

Brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-04-07 08:49

On Tue, 03 Apr 2007 08:14:12 +0200, brian <no@no.dk> wrote:

> Ville have givet dig ret hvis du havde sagt
>
> 10 mbit 4 ledninger
> 100 mbit 8 ledninger

100base-TX bruger kun 2 par (4 ledere).

> Har du evt en henvisning til 4 lederer 100 mbit ?

IEEE-standard 802.3-2005, afsnit 25.4.6.1, første linje: "The cabling
system used to support a 100BASE-TX duplex channel requires two pairs
of Category 5".

(Ethernet er specificeret i IEEE-standard 802.3, hvis du er i tvivl).

> Har selv brug for at gøre det men syntes ikke jeg har fået andet end
> 10 mbit uda 4 ledere måske jeg ikke kan lave netværksledninger

Du laver sikkert kablet forkert. Det er ikke ligegyldigt, hvilke
ledere, der kommer på hvilke ben i stikket. Se
http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-A#Wiring

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 10:05

Sikken en masse .

Så er vi tilbage til mit oprindelige spørgsmål.
Finders der 2 stk. (Cat 6) kabler som kan trækkes i et tomrør som er 14 mm
indvendigt ?