sende mail til to ?
Fra : tidemann

Dato : 31-03-07 13:51

Nu har jeg fået dette til at virke, jeg får fint en mail med alle
oplysninger.

<?php
if (isset($_POST['submit'])) {
if($_SESSION['verify'] == strtoupper($_POST['auth'])) {
if (!empty($_POST['navn']) && !empty($_POST['email']) &&
!empty($_POST['tlf']) && !empty($_POST['dato']) &&
!empty($_POST['make']) && !empty($_POST['sted']) &&
!empty($_POST['tid']) && !empty($_POST['besked'])) {
$headers="From: ".$_POST['name']."<".$_POST['email'].">";
if (@$_POST['customer_copy']) {
$headers .= "\r\nBcc: ".$_POST['email'];
}
$modtager = "tidemann@tdcadsl.dk";
$emne = "Mail fra en bruger";
$besked = "Du har modtaget en bestilling fra: \n
Navn: " . $_POST['navn']. "\n
Email: " . $_POST['email']. "\n
Tlf: " . $_POST['tlf']. "\n
BehandlingsDato: " . $_POST['dato']. "\n
BehandlingsBY: " . $_POST['make']. "\n
BehandlingsValg: " . $_POST['sted']. "\n
BehandlingsTid: " . $_POST['tid']. "\n
Besked: " . $_POST['besked'];
mail($modtager, $emne, $besked, $header); //Send!!
{
echo "<p>Tak for din henvendelse. Jeg svarer så hurtigt som
muligt.</p>";
}
}
else {
echo "<p>E-mailen blev ikke sendt. Der skete en fejl. Prøv igen!</p>";
}
}
else {
echo "<p>Alle felter skal udfyldes!</p>";
}
}
else {
echo '<p>Desværre, verifikationskoden kunne ikke godkendes!</p>';
}
?>

Nu ønsker jeg mig at kunne sende mailen til to byer, kan man det?
Noget a´la det her:
Hvis der er valgt
if ($make != Århus)
så er modtageren:
"$modtager = "tidemann@tdcadsl.dk" && mette@mettemia.dk";

if ($make != Esbjerg)
så er modtageren:
"$modtager = "tidemann@tdcadsl.dk" && mia@mettemia.dk";

if ($make != København)
så er modtageren:
"$modtager = "tidemann@tdcadsl.dk" && miamette@mettemia.dk";

if ($make != Silkeborg)
så er modtageren:
"$modtager = "tidemann@tdcadsl.dk" && mettemia@mettemia.dk";

Kan nogen henvise til en god _Dansk_ toturial, eller hjælpe mig med at sætte
det sammen?

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 31-03-07 14:14

tidemann wrote:
> Nu ønsker jeg mig at kunne sende mailen til to byer, kan man det?
> [...]

ja - modtager skal blot være

$modtager = "foo@example.com,bar@example.com";

Altså blot en komma-separeret liste.

Mvh
Johan Holst Nielsen

Fra : tidemann

Dato : 31-03-07 14:50

Johan Holst Nielsen wrote:

> ja - modtager skal blot være
>
> $modtager = "foo@example.com,bar@example.com";
>
> Altså blot en komma-separeret liste.

Tak.
Men hvordan får jeg flettet if bestemmelsen ind?
Jeg har ikke så meget forstand på det

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 31-03-07 15:40

tidemann wrote:

> Tak.
> Men hvordan får jeg flettet if bestemmelsen ind?
> Jeg har ikke så meget forstand på det

Afhænger lidt af hvorledes din form ser ud? ;) (Om du bruger de rigtige
navne)

Ellers er det blot der hvor du allerede skriver $modtager='...'; nu...
men din IF er ret underlig i forvejen... hvad er det præcis du gerne
vil? Det er lidt alternativt at skrive if($make != 'Århus') (Husk også '
eller " rundt om strenge).

Er det - hvis de IKKE skriver Århus i en variabel du kalder for $make -
så skal den sende til adresserne?

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : tidemann

Dato : 31-03-07 18:29

Johan Holst Nielsen wrote:

> Afhænger lidt af hvorledes din form ser ud? ;) (Om du bruger de rigtige
> navne)

Sådan :
http://www.mettemia.dk/bestillingsformular.php

> Ellers er det blot der hvor du allerede skriver $modtager='...'; nu...
> men din IF er ret underlig i forvejen...

Ja, det var jo også bare noget selvopfunden :)
Jeg studerede en toturial og fandt lidt om if og else men kan ikke sætte det
sammen!

> hvad er det præcis du gerne vil?

Hvis de i formen vælger Århus, så skal mailen sendes til Århus & til
Silkeborg!
Hvis de vælger Esbjerg, skal mailen sendes til Esbjerg & Silkeborg.
Hvis de vælger København, så skal mailen sendes til Københavv & Silkeborg.
Og hvis de vælger silkeborg, skal den kun sendes til silkeborg.

> Det er lidt alternativt at skrive if($make != 'Århus') (Husk også '
> eller " rundt om strenge).

Stadig bare noget selvopfundet! Jeg har _ikke_ forstand på det :(

> Er det - hvis de IKKE skriver Århus i en variabel du kalder for $make -
> så skal den sende til adresserne?

Ham der ejer siden, sidder i Silkeborg og vil følge med i hvilke
bestillinger de andre får.

Håber det er forståeligt :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-07 15:45

tidemann skrev:

> Men hvordan får jeg flettet if bestemmelsen ind?
> Jeg har ikke så meget forstand på det

Du skrev at hvis $make ikke var fire byer, skulle der være to
modtagere. Det kan du klare således:

if ($make != Århus && $make != Esbjerg && $make != København && $make != Silkeborg) {
   $modtager = "tidemann@tdcadsl.dk,mettemia@mettemia.dk";
}

Det kan også laves med et array der rummer byerne:

   $townarray = array ('Århus', 'Esbjerg', 'København', 'Silkeborg');
   if (!in_array($make,$townarray)) {
      $modtager = "tidemann@tdcadsl.dk,mettemia@mettemia.dk";
   }

Det sidste er nok lidt mere overskueligt, men når der kun er fire
byer, betyder det ikke så meget. Hvis der er mange byer, er den
sidste løsning bedst (sandsynligvis hurtigst).

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 31-03-07 17:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> modtagere. Det kan du klare således:
>
> if ($make != Århus && $make != Esbjerg && $make != København && $make != Silkeborg) {

Det der ville ikke få godt - du mangler ' eller " rundt om bynavnene da
det er strenge ;)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-07 17:15

Johan Holst Nielsen skrev:

> Det der ville ikke få godt - du mangler ' eller " rundt om bynavnene da
> det er strenge ;)

UAK! Ja, det er rigtigt.

--
Bertel

Fra : tidemann

Dato : 31-03-07 18:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> byer, betyder det ikke så meget. Hvis der er mange byer, er den
> sidste løsning bedst (sandsynligvis hurtigst).

Hmm, jeg skal bruge to adresser for hvert valg, så duér det vel ikke med et
array?

http://www.mettemia.dk/bestillingsformular.php

Hvis de vælger Århus, så skal mailen sendes til Århus & Silkeborg!
Hvis de vælger Esbjerg, skal mailen sendes til Esbjerg & Silkeborg.
Hvis de vælger København, så skal mailen sendes til København & Silkeborg.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-07 18:44

tidemann skrev:

> [...]
> Hvis de vælger København, så skal mailen sendes til København & Silkeborg.
> Og hvis de vælger silkeborg, skal den kun sendes til silkeborg.

Det er noget helt andet end du skrev før. En anden gang så
forklar med ord hvis du ikke er sikker på hvad koderne betyder.

I stedet for bynavn+adresse som modtager skal du indsætte de
rigtige mailadresser - husk at beholde kommaerne. Og punktummerne
før = er også vigtige:

$modtager='silkeborgadresse';
if ($make=='Århus') $modtager.=',århusadresse';
if ($make=='Esbjerg') $modtager.=',esbjergadresse';
if ($make=='København') $modtager.=',københavnadresse';

--
Bertel

Fra : tidemann

Dato : 31-03-07 22:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er noget helt andet end du skrev før. En anden gang så
> forklar med ord hvis du ikke er sikker på hvad koderne betyder.

Undskyld, det skulle jeg have forklaret bedre :)
Det husker jeg næste gang.

Åh, tak for det.
Dejlig udførligt :)

Fra : Martin

Dato : 02-04-07 06:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> if ($make=='Esbjerg') $modtager.=',esbjergadresse';
> if ($make=='København') $modtager.=',københavnadresse';

Jeg ville mene dette er den bedste/nemmeste(?) løsning, også er det
ligemeget om man kun vil sende til 2, eller til 20 - eller kun til 1 :)

$mailTo = array (
"Århus" => array("mail@mail.dk","mail@mail.dk")
,"Esbjerg" => array("mail@mail.dk","mail@mail.dk","mail@mail.dk")
,"København" => array("mail@mail.dk")
);

// Så er det rimelig nemt at vedligeholde en adresseløsning,
// og man kan // også fravælge/tilvælge hvilke adresser
// der skal have hvad. :)

if(array_key_exists($make,$mailTo))
// Hvis nøglen $make findes i arrayet $mailTo
mail(implode(",",$mailTo[$make]),"subject","message","headers");
// Så sender vi mailen, og sætter lige komma imellem mailadresserne
(implode)
else
// Ellers udskriver vi lige en "fejl"
echo "Ingen mailadresser fundet...";

Fra : tidemann

Dato : 02-04-07 21:39

Martin wrote:

> [...]
> mail(implode(",",$mailTo[$make]),"subject","message","headers");
> // Så sender vi mailen, og sætter lige komma imellem mailadresserne

Tak for dit forslag, men jeg aner desværre ikke hvad jeg skal fjerne og erstatte med dit.
Den formular jeg har lavet nu, er klippet og klistret af flere forskellige, og så har jeg bare
forsøgt mig frem og fået lidt hjælp, til det virkede.
http://www.mettemia.dk/bestillingsformular.php
Jeg har ikke forstand på det og kan ikke finde noget at læse, som jeg kan forstå!!

Det ser sådan her ud nu, og det er kun min egen mailadresse jeg har sat ind, imens jeg tester:

[...]

$headers="From: ".$_POST['name']
."<".$_POST['email'].">";
if (@$_POST['customer_copy']){
$headers .= "\r\nBcc: ".$_POST['email'];
}
$modtager='tidemann@tdcadsl.dk';
if ($make=='Århus') $modtager.=',tidemann@tdcadsl.dk';
if ($make=='Esbjerg') $modtager.=',tidemann@tdcadsl.dk';
if ($make=='København') $modtager.=',tidemann@tdcadsl.dk';
$emne = "Mail fra en bruger";
$besked = "Du har modtaget en bestilling fra: \n
Navn: " . $_POST['navn']. "\n
Email: " . $_POST['email']. "\n
Tlf: " . $_POST['tlf']. "\n
Ønsket dato: " . $_POST['dato']. "\n
BehandlingsBY: " . $_POST['make']. "\n
BehandlingsValg: " . $_POST['sted']. "\n
Ønsket tid: " . $_POST['tid']. "\n

Fra : Martin

Dato : 03-04-07 11:51

tidemann wrote:
> [...]
> http://www.mettemia.dk/bestillingsformular.php
> Jeg har ikke forstand på det og kan ikke finde noget at læse, som jeg

http://udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/32/
http://de.php.net/tutorial

Læs lidt på dem...

> $modtager='tidemann@tdcadsl.dk';
> if ($make=='Århus') $modtager.=',tidemann@tdcadsl.dk';
> if ($make=='Esbjerg') $modtager.=',tidemann@tdcadsl.dk';
> if ($make=='København') $modtager.=',tidemann@tdcadsl.dk';

Fjern disse...
Indsæt så

[...]

istedet for alle mail@mail.dk indskriver du så de mails der skal sendes
til udfor hver by.

> mail($modtager, $emne, $besked, $header);{

Fjern denne og indsæt

if(array_key_exists($make,$mailTo))
mail(implode(",",$mailTo[$make]),$emne,$besked,$header);
else
echo "Ingen mailadresser fundet...";

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-07 12:05

Martin skrev:

> Fjern disse...

Lad nu være med at få hende til at rode med noget der virker.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 03-04-07 13:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> Lad nu være med at få hende til at rode med noget der virker.

Hjælper du hende så når hun ikke vil sende til nr 2 by mere?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-07 14:42

Martin skrev:

> Hjælper du hende så når hun ikke vil sende til nr 2 by mere?

Hun skal have lige så meget hjælp til din kode til den tid.

Jeg påstår at en fortabt nybegynder har mere ud af at lære en
simpel if-konstruktion end en konstruktion med et associativt
array.

Og jeg påstår at når hun én gang har skrevet en delløsning ind
der fungerer, så er det ikke fikst at bede hende rette i den del.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 03-04-07 16:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Og jeg påstår at når hun én gang har skrevet en delløsning ind
> der fungerer, så er det ikke fikst at bede hende rette i den del.

Anyway... jeg er af den type menneske, der ALDRIG laver noget som bare
virker - jeg er altid den der kigger frem i tiden, og viser alternative
måder som er nemmere at forstå og MEGET nemmere at rette i, og
selvfølgelig viser hvilke muligheder der ellers ligger i PHP, istedet
for det "gamle", if(..) elseif(..) else

Hvorfor ikke bruge arrays, når det er så meget bedre. Der er dog 1 ting
jeg holder mig fra at forklare til nybegyndere, og det er klasser -
selvom disse er endnu bedre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-07 17:51

Martin skrev:

> Anyway... jeg er af den type menneske, der ALDRIG laver noget som bare
> virker - jeg er altid den der kigger frem i tiden

Vi er nok ikke særligt uenige om hvordan man koder
hensigtsmæssigt, men vi er uenige om hvad det er mest praktisk at
vise nybegyndere, og i tråden kan du se at det basale mangler at
komme på plads.

> Hvorfor ikke bruge arrays, når det er så meget bedre.

1. Fordi det er ligegyldigt med tre elementer.
2. Fordi en if-else kan forstås umiddelbart, mens noget med => og
in_array() er ren volapyk.

> Der er dog 1 ting jeg holder mig fra at forklare til
> nybegyndere, og det er klasser - selvom disse er endnu bedre.

OOP giver ikke altid den bedste løsning.

--
Bertel

Fra : tidemann

Dato : 04-04-07 11:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hensigtsmæssigt, men vi er uenige om hvad det er mest praktisk at
> vise nybegyndere, og i tråden kan du se at det basale mangler at

Tak til jer alle, jeg lærer noget nyt hele tiden. Så må jeg bare håbe, at det også sidder fast
engang!

Og ja, jeg er meget nybegynder, men plejer at prøve mig frem til det virker :) og med lidt hjælp fra
jer rare mennesker.
Jeg har valgt Martins forslag, min senile hjerne fungerer bedre i dag.
http://www.mettemia.dk/bestillingsformular.php

Jeg vil læse lidt på de sider der blev henvist til, så kan jeg måske også løse problemet med at få
vist beskeden: echo '<p>Desværre, verifikationskoden kunne ikke godkendes!</p>';

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-04-07 00:29

tidemann wrote:

> Men hvordan får jeg flettet if bestemmelsen ind?
> Jeg har ikke så meget forstand på det

If-sætningen er kun til hvis afsenderen har sat mærke i checkboxen for
ønsket om at få tilsendt en kopi. Det har ikke noget ag gøre med, at du vil
sende mailen til to forskellige modtagere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk