Et informeret valg: Hvad ville du vælge?
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-03-07 10:34

Mange har sikkert set filmen Forbrydelser, der handler om en fængselspræst,
som efter mange forgæves forsøg, bliver gravid. Det viser sig, at barnet har
stor risiko for at være svært handicappet, og hun vælger derfor at få en
abort.

Situationen er en smule fortegnet i forhold til virkeligheden, men den
minder om en situation, som rigtig mange danske forældre står i.

Alle danske forældre tilbydes nakkefoldsscanning kombineret med den såkaldt
doubletest i graviditetens 10-13 uge. Formålet med nakkefoldsscanning er at
opdage fostre med downs syndrom (mongolisme) i et så tidligt stadie, at
forældrene har mulighed for at vælge at få en abort. Risikoen for, at et
gennemsnitligt foster har downs syndrom, er ca. 1:1000

Sundhedsstyrelsen skriver selv om undersøgelsen:
"Før du får foretaget nakkefoldsscanning og doubletest er det vigtigt, at du
føler dig godt informeret. Det er vanskeligt at forholde sig til, hvad viden
om risiko for sygdom hos dit foster betyder."

Resultatet af undersøgelsen er et risikotal, som betegner risikoen for, at
fosteret har mongolisme.

Om risikotallet skriver de:

"Risikovurdering er en beregning af om risikoen for at få et barn med Downs
syndrom er høj eller lav. Undersøgelserne kan således ikke give et endeligt
ja/nej svar, men kan vise om sandsynligheden er så stor, at der er grund til
mistanke - eller så lille, at der ikke er grund til at udsætte fosteret
eller kvinden for yderligere undersøgelser.
Nakkefoldscanningen og doubletesten samt moderens alder indgår i den samlede
risikovurdering. (...) Bliver resultatet højere end 1: 300 - f. ex. 1: 200
vil vi tilbyde dig en samtale med en læge. Her vil du få oplysning er om
yderligere undersøgelser og få tilbudt moderkageprøve eller
fostervandsprøve." 1:299 = 0,33% sandsynlighed.

Hvis forældrene vælger at få taget en moderkage- eller fostervandsprøve, er
risikoen for at abortere 1:100. En alvorlig sag, når de fleste fostre er
raske.

Anvendelsen af fostersdiagnostik har medført en stigning i antallet af
frivillige aborter med 22% - heraf et betydeligt antal raske børn, hvor
risikoptallet var lavet.

Men så er der jo også alle dem, som ikke får foretaget en abort, men som har
et risikotal i intervallet mellem 1:251 og 1:350. Mit gæt er, at rigtig
mange forældre i den situation vil gøre sig mange opslidende og undvendige
bekymringer.

Siden man begyndte med nakkefoldsscanninger og efterfølgende
fostervandsprøver, har kun én dansk kvinde valgt at gennemføre graviditeten
med et foster med downs syndrom. Flere end 1000 har aborteret.

Hvad ville du vælge, hvis du fik et risikotal på 1:275?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 22-03-07 16:00

On Thu, 22 Mar 2007 10:33:43 +0100, Christian R. Larsen skrev:

> Hvis forældrene vælger at få taget en moderkage- eller fostervandsprøve, er
> risikoen for at abortere 1:100. En alvorlig sag, når de fleste fostre er
> raske.

Ønsker du et politisk indgreb i den anledning?

> [...]
> fostervandsprøver, har kun én dansk kvinde valgt at gennemføre graviditeten
> med et foster med downs syndrom. Flere end 1000 har aborteret.

Det er en god ting. Kvinden der valgte at få sig en mongol
burde dog pålægges selv at betale for de enorme ekstra
udgifter i den forbindelse. Kun katte bør føde misfostre.

> Hvad ville du vælge, hvis du fik et risikotal på 1:275?

Det spørgsmål må være henvendt til den kvindelige del af
publikum.

--
Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to
ignorance. - Dr. John Whitman Ray

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-07 09:41

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ønsker du et politisk indgreb i den anledning?

Jeg vil gerne diskutere, om samfundet håndterer dette på den rigtige måde.

Efter min opfattelse skaber den nuværende model flere problemer, end den
løser.

For hver gang der aborteres 1 barn med downs syndrom, vil der være
hundredevis af aborter og endnu flere unødigt bekymrede forældre.

> Det spørgsmål må være henvendt til den kvindelige del af
> publikum.

Du mener ikke, at fædre har nogen følelser i den anledning?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-07 12:39

On Fri, 23 Mar 2007 09:40:42 +0100, Christian R. Larsen skrev:

> [...]
>
> For hver gang der aborteres 1 barn med downs syndrom, vil der være
> hundredevis af aborter og endnu flere unødigt bekymrede forældre.

Muligvis; men kvinderne må jo abortere af en hvilkensomhelst
grund under princippet om den frie abort.

> Du mener ikke, at fædre har nogen følelser i den anledning?

Jo, følelser; men det er suverænt kvinderne, der vælger.

--
The power to fit in with one?s social peers can be
irresistible. To a human lemming, the logic behind an opinion

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-07 13:07

> Muligvis; men kvinderne må jo abortere af en hvilkensomhelst
> grund under princippet om den frie abort.

Det er ikke det, jeg anfægter her. Jeg sætter spørgsmålstegn ved, om den
information, vordende forældre får her, er til større gavn end skade.

> Jo, følelser; men det er suverænt kvinderne, der vælger.

Er det det samme som, at de er ene om at skulle tage stilling til
spørgsmålet?

Fra : @

Dato : 23-03-07 13:30

On Fri, 23 Mar 2007 13:06:50 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
>Det er ikke det, jeg anfægter her. Jeg sætter spørgsmålstegn ved, om den
>information, vordende forældre får her, er til større gavn end skade.

mener du ikke den er fyldestgørende?

eller at den er unødvendigt skræmmende?

åh, mon dog

at det er kvindens ret at vælge/fravælge barnet betyder ikke at folk i
et fast parforhold ikke taler sammen om en sådan beslutning

/Albert Camus/

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-07 21:11

On Fri, 23 Mar 2007 13:30:21 +0100, @ skrev:

> åh, mon dog
>
> at det er kvindens ret at vælge/fravælge barnet betyder ikke at folk i
> et fast parforhold ikke taler sammen om en sådan beslutning

Enig; men afgørelsen er stadig suverænt kvindens.

--
If you want to make someone angry, tell him a lie; if you want
to make him furious, tell him the truth.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-07 21:10

On Fri, 23 Mar 2007 13:06:50 +0100, Christian R. Larsen skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er ikke det, jeg anfægter her. Jeg sætter spørgsmålstegn ved, om den
> information, vordende forældre får her, er til større gavn end skade.

Jeg synes, det er fint, lægen oplyser om risikoen. Resten må
være op til den enkelte kvinde.

> Er det det samme som, at de er ene om at skulle tage stilling til
> spørgsmålet?

Reelt ja. Manden kan tage alt det stilling, han vil; men i
sidste ende hænger det hele på kvinden.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-03-07 19:51

> Hvad ville du vælge, hvis du fik et risikotal på 1:275?

Du skriver ikke noget om det, men er spørgsmålet ikke primært aktuelt, fordi
kvinder (par) vælger at få børn i en høj alder?
Se f.eks.
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2002/UFL_2002_39/UFL__2002_39_36587

I en alder af 40 år skulle risikoen være ca. 1% - hvilket er (næsten)
uendelig meget højere end for unge kvinder på eksempelvis 22 år.

Folk skal naturligvis have lov at få børn når de vil, men i sådanne tilfælde
er det vel også på sin plads med en frivillig test.
Ifølge information på nettet blev der i Danmark i 2006 kun født ét barn med
downs syndrom efter positiv scanning - alle andre fik foretaget abort.

Og det svarer vel på dit spørgsmål - næsten alle vælger aborten.

/Henning.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-07 09:38

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skriver ikke noget om det, men er spørgsmålet ikke primært aktuelt,
> fordi kvinder (par) vælger at få børn i en høj alder?

Nej, ikke kun. Det er rigtigt, at danskerne livsstil på det punkt er med til
at gøre problemet større, men det vil være forkert at sige, at problemet kun
er aktuelt derfor. Der findes også yngre par, som havner i denne situation.

> Og det svarer vel på dit spørgsmål - næsten alle vælger aborten.

Ja - i de tilfælde, hvor de med sikkerhed ved, at barnet har downs syndrom.
Men det var ikke det, jeg spurgte om. Jeg spurgte, hvad du ville vælge i det
tilfælde, hvor du ved, at dit barn med en sandsynlighed på f.eks. 1:300 har
downs syndrom. Det er her, valget er svært.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-03-07 23:57

> [...]
> vælge i det tilfælde, hvor du ved, at dit barn med en sandsynlighed på
> f.eks. 1:300 har downs syndrom. Det er her, valget er svært.

Så vidt jeg har kunne læse mig til, så kan man med nakkefolds undersøgelse
komme så tæt som 3:4 sikkerhed.
Og kombineret med andre undersøgelser komme endog meget tæt på at være 100%
sikker.
Hvis jeg skulle vælge ved en sandsynlighed på 1:300 ville jeg ikke vælge
abort.

Da vi fik vore børn, havde vi da også en snak om riscisi og var enige om, at
uanset hvad der måtte komme, så ville vi tage det.

Det er jo endnu en fordel ved at få sine børn i en ung alder - man aner ikke
hvad man går ind til

/Henning.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-03-07 06:20

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg har kunne læse mig til, så kan man med nakkefolds undersøgelse
> komme så tæt som 3:4 sikkerhed.

Ja, i bedste fald, men det hører jo til sjældenhederne. Langt de fleste
forældre får en sandsynlighed, der er mange gange lavere end det.

> Og kombineret med andre undersøgelser komme endog meget tæt på at være
> 100% sikker.

Andre undersøgelser, som øger sanndsynligheden for ufrivillig, provokoreret
abort til 1:100.