Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvor skal jeg betale skat?
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-07 11:37

Hvis jeg - foreløbigt i en periode på nogle måneder, men måske længere -
flytter til udlandet (indenfor EU) og driver selvstændig forretning der,
hvor skal jeg så betale skat?

Jeg vil i den kommende tid ikke have fast bopæl i Danmark, da huset nu
bliver solgt og vi flytter hver til sit. Jeg forestiller mig at jeg stadig
skal/vil have folkeregisteradresse i Danmark, f.eks. hos min gamle mor, men
ved ikke hvad der er bedst og klogest.

Skal jeg så betale dansk skat af mine indtægter i folkeregisterkommunen,
eller i det land jeg driver forretning?

Vil min mor, som er folkepensionist, få problemer m.h.t. diverse ydelser,
hvis jeg har proforma adresse hos hende?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : urlex

Dato : 21-03-07 21:26

Kurt Hansen skrev:
> Hvis jeg - foreløbigt i en periode på nogle måneder, men måske længere -
> flytter til udlandet (indenfor EU) og driver selvstændig forretning der,
> hvor skal jeg så betale skat?

I det land hvor du driver selvstændig forretning

> [...]
> skal/vil have folkeregisteradresse i Danmark, f.eks. hos min gamle mor, men

NEJ du skal henvende dig til folkeregisteret og meddele din udrejse
til din nye adresse i
det land du vil flytte til.
Derefter vil du blive Begrænset Skattepligtig til Danmark,
Grænsegængerordningen

> Skal jeg så betale dansk skat af mine indtægter i folkeregisterkommunen,
> eller i det land jeg driver forretning?

Se svar øverst

> Vil min mor, som er folkepensionist, få problemer m.h.t. diverse ydelser,
> hvis jeg har proforma adresse hos hende?

JA i høj grad, vil mor miste tilskud til diverse ydelser, idet SKAT
vil ansætte din indkomst,
der så går med i din mors beregning !

vh urlex

Fra : frithiof.jensen@jens~

Dato : 22-03-07 09:06

"Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå"> wrote in message
> Hvis jeg - foreløbigt i en periode på nogle måneder, men måske længere -
> flytter til udlandet (indenfor EU) og driver selvstændig forretning der,
> hvor skal jeg så betale skat?

Der hvor du bor (naturligvis kompliceret af at firmaet kan ligge et andet sted).
Medmindre det er Sverige, der er der naturligvis en særregel så man er
skattepligtig i Danmark hvis man arbejder i Danmark, men bor i Sverige. Noget
med at holde hånden under ejendomsboblen i København.

> [...]
> skal/vil have folkeregisteradresse i Danmark, f.eks. hos min gamle mor, men

En helt igennem selvmorderisk ide - fordi du så er fuldt skattepligtig i Danmark
og det forhold rager da ikke skattemyndighederne i det nye land det mindste, de
vil også have. Hvis man flytter ud, skal man gøre det helt.

Du kan have et sommerhus i Danmark f.ex. - det trækker ikke skattepligt.

> Skal jeg så betale dansk skat af mine indtægter i folkeregisterkommunen,
> eller i det land jeg driver forretning?

Sandsynligvis BEGGE steder!!!

> Vil min mor, som er folkepensionist, få problemer m.h.t. diverse ydelser,
> hvis jeg har proforma adresse hos hende?

Masser af problemer: din indtægt indgår i hustandsindkomsten.