Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Bedste pensionsopsparing for mig?
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-07 11:31

I forbindelse med skilsmisse (vi er samboende - ikke gift), har jeg - som
en del af bodelingen - fået lov at beholde min pensionsopsparing i Nordea.
Den er ikke så stor og jeg kom alt for sent igang, men den er der da.

Den består af halvt kapitalpension og halvt ratepension. Kontoudtoget viser
p.t. en sum på 107.000.

Jeg vil ikke i almindelighed beholde Nordea, men har ikke besluttet mig for
hvilket andet pengeinstitut jeg vil vælge. de afkast Nordea pension har
kunnet opvise i den tid jeg har haft ordningen, imponerer mig ikke.

Hvis jeg vælger at ophæve ordningen, sker der så fradrag, så jeg ikke får
hele beløbet udbetalt?

Kan den nuværende pensionsordning flyttes et andet sted hen mod et gebyr?

Jeg vil fremover have mulighed for at hæve mine indbetalinger. Jeg
indbetaler p.t. 5000 kr. om måneden, men vil måske være i stand til at
fordoble dette?

Skal jeg bevare den nuværende ordning i Nordea, eller er der forslag til
noget helt andet? Jeg er ikke umiddelbart i humør til højrisikopuljer, men
jeg kan måske overbevise, hvis pågældende udbyder har en flot statistik fem
år tilbage.

Ja, jeg ved godt, at en del af disse spørgsmål kunne jeg få svar på i
Nordea, men da vi ikke er nået ret langt i processen endnu, vil vi ikke på
nuværende tidspunkt forurolige vores bankrådgiver.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-07 11:41

On Wed, 21 Mar 2007 11:30:50 +0100, Kurt Hansen wrote:

> I forbindelse med skilsmisse (vi er samboende - ikke gift), har jeg - som
> en del af bodelingen - fået lov at beholde min pensionsopsparing i Nordea.
> Den er ikke så stor og jeg kom alt for sent igang, men den er der da.

Ups, jeg glemte en vigtig oplysning: Jeg er 53 år.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole C

Dato : 21-03-07 16:48

Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå skrev blandt andet:

> [...]
> som en del af bodelingen - fået lov at beholde min pensionsopsparing
> i Nordea. Den er ikke så stor og jeg kom alt for sent igang, men den

Det er da så vidt jeg din pensionsopsparing under alle omstændigheder - ikke
mindst når I ikke var gift - og burde vel slet ikke være blandet ind i
bodelingen.

> [...]
> hvilket andet pengeinstitut jeg vil vælge. de afkast Nordea pension har
> kunnet opvise i den tid jeg har haft ordningen, imponerer mig ikke.

Hvis du i første omgang vil undgå at tale med Nordea, kunne du jo prøve at
henvende dig til DanskeBank, som plejer at tilbyde gratis
pensionsrådgivning.
Rådgiveren er naturligvis ikke uvildig (hvem er det?), men kan da svare på
dine konkrete spørgsmål - og har sikkert også nogle gode råd med hensyn til
hvordan du, i løbet af de forholdsvis få år til din pension, kan få pengene
til at vokse mest muligt uden al for stor risiko.
Jeg har selv haft stor glæde af et par af den slags konsultationer.

--
vh
Ole C.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-07 17:26

On Wed, 21 Mar 2007 16:47:49 +0100, Ole C wrote:

> Det er da så vidt jeg din pensionsopsparing under alle omstændigheder - ikke
> mindst når I ikke var gift - og burde vel slet ikke være blandet ind i
> bodelingen.

Jurisisk set, ja, da det jo er mit navn der står på, men moralsk set nej.
Det er jo vores fælles penge der har betalt den.

> [...]
> til at vokse mest muligt uden al for stor risiko.
> Jeg har selv haft stor glæde af et par af den slags konsultationer.

Jeg vil selvfølgelige tale med Nordea om det; dette var blot for at få et
begreb om markedet.

Okay, jeg burde måske ikke have været så udførlig i mit spørgsmål. Skulle
nok bare have spurgt: Hvordan anbringer jeg bedst 10.000 pr. måned som
pensionsopsparing; jeg er 53 år.

Skal jeg over i dk.penge.investering?
--
Venlig hilsen