Sauce og sovs...
Fra : Christer

Dato : 25-03-07 21:01

Hej godtfolk!

Jeg ville høre, om I kunne anbefale mig en bog om det at lave gode
sovse. Jeg har læst anbefalinger om bogen "Sauce, sovs og dressing",
men den er jo fra 1995 og vidst nok udsolgt.

Jeg er interesseret i at lære at lave de lidt mere nedkogte sovse, man
ser minimalt serveret til f.eks. en god steak - pebersovs, sove
baseret på vine etc etc.

Modtager gerne andre forslag, f.eks. internet sites, lige som jeg
egentlig gerne køber en brugt udgave af ovenstående bog, hvis nogen
skulle være friske på det...

På forhånd tak.

Mvh.
Christer

Fra : Gamle

Dato : 25-03-07 22:55

Christer wrote:
> Hej godtfolk!
>
> Jeg ville høre, om I kunne anbefale mig en bog om det at lave gode
> sovse. Jeg har læst anbefalinger om bogen "Sauce, sovs og dressing",
> men den er jo fra 1995 og vidst nok udsolgt.

Hej.

Her kan du manøvrere dig frem til dine ønsker
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/index.php

Mvh.
Torben

Fra : Peter Westh

Dato : 26-03-07 14:13

"Christer" <christer.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej godtfolk!

Jeg ville høre, om I kunne anbefale mig en bog om det at lave gode
sovse. Jeg har læst anbefalinger om bogen "Sauce, sovs og dressing",
men den er jo fra 1995 og vidst nok udsolgt.

Den engelske udgave kan fås brugt og billigt hos Amazon, se:
http://shor.ter.dk/884660499

Ellers er mit bedste forslag Kokkebogen (http://www.saxo.com/item/122104)
eller Larousse Gastronomique, som man kan finde antikvarisk. Der kan man i
hvert fald lære de klassiske saucer, men om de indeholder netop hvad du
søger ved jeg ikke.

MVH

Peter

Fra : padre

Dato : 26-03-07 20:46

> [...]

>Jeg er interesseret i at lære at lave de lidt mere nedkogte sovse, man
>ser minimalt serveret til f.eks. en god steak - pebersovs, sove

Gads boghandel plejer at have Ali Bab og Escoffier til en 150 kr.

--
padre
You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Fra : Christer

Dato : 29-03-07 14:01

Hej Peter,

Tak for fremsendte forslag. Jeg syntes den der Kokkebogen lød ret
interessant, da det langsigtede mål (du ved, den fornemmelse man har i
maven), at jeg gerne vil gøre lidt mere ud af madlavningen generelt
set. Og efter jeg har luret lidt på http://ef.dk/?pagetype=book&vareid=61026-1
, hvor hele indholdsfortegnelsen kan ses, kunne denne bog være et
meget godt udgangspunkt.

Har du selv bogen? Der står, at bogen også henvender sig til amatører.
Er du enig i det? (jeg hænger dig ikke op på det, der er bare godt at
få lidt yderligere input inden jeg lægger en plovmand på den). Er der
udførlige opskrifter inden for hver type af opskrift og område?

På forhånd tak.

Mvh.
Christer

Fra : Peter Westh

Dato : 29-03-07 17:42

> [...]
>få lidt yderligere input inden jeg lægger en plovmand på den). Er der
>udførlige opskrifter inden for hver type af opskrift og område?

Jeg ejer ikke selv et eksemplar, men jeg har haft et bibliotekseksemplar
boende i mit køkken en rum tid. Det vil jeg helt klart også anbefale dig at
gøre, før du køber. Hvis dit lokale folkebibliotek ikke har den, kan du
bestille den hjem på http://bibliotek.dk

(se http://bibliotek.dk/vis.php?target[]=dfa&field1=lfc&term1=Botorp%20Ole )

Ja, jeg vil helt sikkert mene bogen også er egnet til amatører, hvis de er
villige til at læse de mere tekniske afsnit. Det er ikke en bog hvor man
bare kan slå op på en opskrift og så følge den trinvis, det er mere en bog
man sidder med i sofaen og bliver klogere, og så går man i køkkenet
bagefter.

Der er, som jeg husker det, ret udførlige opskrifter inden for alle genrer,
men de har generelt præg af grundopskrifter, som kan danne udgangspunkt for
egne variationer.

/P

Fra : Christer

Dato : 29-03-07 14:03

Hej,

Tak for fremsendte. Ja, det er godt nok en ordentlig opskriftssamling.
Jeg mangler dog konkrete opskrifter på f.eks. Pebersovs, men måske er
det ikke så ligetil at finde en enkelt opskrift...

Mvh.
Christer

Fra : Henrik

Dato : 29-03-07 14:50

"Christer" skrev i en meddelelse
> [...]

>sovse, man ser minimalt serveret til f.eks. en god steak -
>pebersovs, sove baseret på vine etc etc.

Som Peter Westh foreslår så er Kokkebogen (
http://www.gad.dk/bog.asp?id=32544 ) et godt forslag, når du skal lære
grundelementerne, prisen er dog ganske hamper.

Men som et sup(p?)lement vil jeg foreslå "Den klassiske køkkenskole" (
http://www.gad.dk/bog.asp?id=85140 ) - den kommer næsten ligeså vidt omkring
(jeg bruger begge som opslagsværker) og koster pt lige knapt et hundrede
kroner.

Henrik

Fra : Christer

Dato : 29-03-07 17:17

Hej Henrik,

Mange tak for tippet på den sidste bog.

I hvilket regi bruger du den? Er du professionel eller bruger du den
mere på amatørbasis (jeg tilhører sidste kategori, og vil bare gerne
høre til hvordan den passer hertil).

Mvh.
Christer