Rådyr kølle ?
Fra : SKR

Dato : 23-03-07 22:34

Hej
Er der nogle der har en god opskrift på tilberedning af rådyrkølle, samt
hvilket tilbehør der kan serveres til.
Hvordan laves sovsen hertil ?

Søren

Fra : Gamle

Dato : 23-03-07 23:41

SKR wrote:
> Hej
> Er der nogle der har en god opskrift på tilberedning af rådyrkølle,
> samt hvilket tilbehør der kan serveres til.
> Hvordan laves sovsen hertil ?

Søg på rådyrkølle på www.google.dk, hvor svært kan det være

Mvh.
Torben

Fra : Markus B

Dato : 24-03-07 01:57

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote in message

> Søg på rådyrkølle på www.google.dk, hvor svært kan det være
>
> Mvh.
> Torben

Hej Torben

Jeg går ud fra at du med din dumme kommentar er ny her i gruppen.

For at vende tilbage til spørgsmålet: Jeg kan kun tilskynde dig til at gå
varsomt frem i forbindelse med tilberedningen af råvildt. Jeg har selv
ødelagt både en kølle og en ryg - selv mørbraden var nærmest uspiselig)

Råvildt bliver som bekendt meget let tørt og "leveragtigt" i smagen. Mange
opskrifter går på at man "spækker" kødet med (svine)bacon eller spæk og
efterfølgende steger det ved relativt svag varme i ovnen. Imidlertid vil jeg
anbefale at gå anderledes drastisk til værks: Fat din bedste kokkekniv og
udben dyret! Det er slet ikke så svært som det lyder. Det gør ikke så meget
hvis du ikke får renset benet helt af. Gem det dog sammen med det ureelle
kød du pudser af.

Herefter skærer du det reelle kød ud i smalle strimler, og marinerer det i
lidt citronsaft, olivenolie, et par knuste enebær og et par fed hvidløg.

Lav nu en fond af benet og det kød du pudsede af: Brun det hurtigt af i smør
og tilsæt vand, et par gulerødder, en porre, et løg eller lignende. Kog det
ca en time og få en dl fond ud af det.

Kødet vendes herefter i mel og brunes sammen med løgringe i smør. Herefter
tilsætter du rødvin/mørk øl og gerne et par kviste timian eller lignende,
samt et par enebær og et enkelt laurbærblad eller to samt naturligvis salt
og peber. Kødet koger ca 20 minutter hvorefter du tilsætter en dl piskefløde
og den fond du har i den anden gryde.

Serveres f. eks. med kartoffelmos.

Hvornår må jeg komme?

Fra : Gamle

Dato : 24-03-07 02:48

Markus B wrote:
> "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote in message

> Hej Torben
>

> Jeg går ud fra at du med din dumme kommentar er ny her i gruppen.

Mon ikke det er dig der er ny. I modsætning til dig har jeg hjulpet nogle
tusinde gennem de år jeg har været med.
Så du ikke smileyen.
Desuden hvad dumt er der i at lære en "nybegynder" at man kan bruge google?

Torben

Fra : SKR

Dato : 24-03-07 11:10

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tusinde gennem de år jeg har været med.
> Så du ikke smileyen.
> Desuden hvad dumt er der i at lære en "nybegynder" at man kan bruge

Hej Torben
Gider ikke starte en diskussion, men har tidligere fået gode råd og tips i
denne gruppe, så derfor spørgsmålet.
Kender udemærket google, men hvis alle brugte google, hvor meget ng er der
så tilbage.

Søren

Fra : Gamle

Dato : 24-03-07 13:32

SKR wrote:
> [...]
> tips i denne gruppe, så derfor spørgsmålet.
> Kender udemærket google, men hvis alle brugte google, hvor meget ng

Hej Søren.

Jeg har selv haft brug for opskrift til dyrekølle.
Dem har jeg fundet via google og derefter gemt dem på computeren. Så er det
bare at hive dem frem og vurdere dem, når man har brug for det.
Det er da nemmere selv at finde dem og gemme dem, fremfor at få nogle
opskrifter i gruppen. Her er der heller ingen billeder.
Og derfor smileyen. Det var som bare et godt råd jeg kom med.
Håber du kan bruge det til noget.
By the way, så var jeg uheldig med enebær den ene gang. Det blev alt for
bittert.

Mvh.
Torben