Søger rigtig gode film om middelalderens t~
Fra : Silver

Dato : 19-03-07 21:01

Davs Gruppe!.

Jeg søger film som viser middelalderen og længere tilbage som den var i den
tid, dvs helst ikke film ala A Knights Tale, der muligvis viser
middelalderen, men gør det med en meget moderne stil og følelse :S

Jeg har allerede skaffet mig disse film :

Braveheart
Rosens Navn
Elizabeth

Nu ville jeg høre om i har nogle perler der virkelig giver en følelsen af at
være tilbage i den tid og blive godt underholdt.

Mvh
Silver.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-03-07 21:19

Hej!

Silver wrote:
> Nu ville jeg høre om i har nogle perler der virkelig giver en følelsen af at
> være tilbage i den tid og blive godt underholdt.

Erhmm, kan Gladiator ikke bruges i en snæver vending?

Og så er der jo Army of Darkness, men det er måske lidt for hitech?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : No Humor Man

Dato : 19-03-07 23:15

Kim Voss Schrader wrote:

> Erhmm, kan Gladiator ikke bruges i en snæver vending?

Det er da ikke middelalderen, men oldtiden den film foregår i.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers

Fra : Zeki

Dato : 20-03-07 11:43

"No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da ikke middelalderen, men oldtiden den film foregår i.

Ja, der er sådan ca 900 års forskel.

Mvh
Zeki

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-03-07 16:01

Hej!

Zeki wrote:

> "No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, der er sådan ca 900 års forskel.

Jeg skulle nok have uddybet "i en snæver vending". Jeg synes bare der er noget i
stilen der _minder_ lidt om middelalderen. Har aldrig sagt, at den foregik i
middelalderen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mr. D

Dato : 20-03-07 16:47

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> "No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, der er sådan ca 900 års forskel.

Men hvordan forstås spørgsmålet: "Jeg søger film som viser middelalderen og
længere tilbage som den var i den tid" ? - Er det ikke også længere tilbage
end middelalderen?

simon

Fra : Silver

Dato : 20-03-07 21:16

> [...]
og
> længere tilbage som den var i den tid" ? - Er det ikke også længere

Davs.

Vil lige sige her at længere tilbage blev tilføjet da det ligesom gik op for
mig at Braveheart foregår en HEL del længere tilbage i tiden end f.eks
Elizabeth, men at den film også er med i listen :)

Mvh
Silver.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:40

No Humor Man wrote:

> Det er da ikke middelalderen, men oldtiden den film foregår i.

Elizabeth foregår heller ikke i middelalderen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-03-07 21:37

Silver wrote:
> [...]
> var i den tid, dvs helst ikke film ala A Knights Tale, der muligvis
> viser middelalderen, men gør det med en meget moderne stil og

Der er blandt andet 2 rigtig gode film som jeg har set adskillige
gange. Den første er "Ladyhawke" m. Rutger Hauer og Michelle Pfeiffer.
Den anden er "First Knight" m. Sean Connery, Richard Gere og Julia
Ormond.

De er absolut anbefalelsesværdige.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-03-07 22:07

Rosens Navn
Elizabeth
Ladyhawke
First Knight
Braveheart

De er allerede nævnt, men de er værd at bekræfte.
Jeg har desuden tilladt mig at prioritere dem i faldende orden

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Zeki

Dato : 20-03-07 11:51

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Elizabeth

Udspiller sig under renæssancen og ikke middelalderen der sluttede ca år
1500.

Mvh
Zeki

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 20-03-07 16:39

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> "Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse
>
> Udspiller sig under renæssancen og ikke middelalderen der sluttede ca år
> 1500.

Sandt nok.

Fra : BA

Dato : 19-03-07 22:37

Hvad med Robin Hood?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:43

BA wrote:
> Hvad med Robin Hood?

Hvad for en af dem?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter G

Dato : 20-03-07 00:14

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> [...]
> gange. Den første er "Ladyhawke" m. Rutger Hauer og Michelle
> Pfeiffer. Den anden er "First Knight" m. Sean Connery, Richard Gere og

Plus "Flesh+Blood" med førnævnte Rutger. Død, sex, vold, pest, amoral og
en hel masse andet godt.

--
Med venlig hilsen, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:44

Peter G wrote:

> Plus "Flesh+Blood" med førnævnte Rutger. Død, sex, vold, pest, amoral og
> en hel masse andet godt.

Ikke en film jeg vil gense foreløbig. Men jo, den skal da ses hvis man
er til middelalder.

Excalibur er ret fantasy-agtig, men måske alligevel værd at nævne...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Zeki

Dato : 20-03-07 11:49

> Den anden er "First Knight" m. Sean Connery, Richard Gere og Julia Ormond.

Legenden om Kong Arthur og ridderne af det runde bord udspiller sig ca 3-400
år før middelalderen - i 600 tallet. Bruckheimers version 'King Arthur'
udspiller sig endda endnu tidligere - under romertiden som sluttede ca år
450 e. Kr.

Mvh
Zeki

Fra : Lars C

Dato : 20-03-07 12:02

Zeki skrev:

> [...]
>år før middelalderen - i 600 tallet. Bruckheimers version 'King Arthur'
>udspiller sig endda endnu tidligere - under romertiden som sluttede ca år

Iflg. http://da.wikipedia.org/wiki/Middelalderen så er middelalderen
ca. 500-1500 så den kan godt falde ind under middelalderen.

--
Lars C

Fra : Zeki

Dato : 20-03-07 12:25

"Lars C" <lars@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Iflg. http://da.wikipedia.org/wiki/Middelalderen så er middelalderen
> ca. 500-1500 så den kan godt falde ind under middelalderen.

Ja, nogle italienske lærde kaldte hele perioden fra 500-1500 for
middelalderen.

Herhjemme er det dog almindeligt anerkendt at middelalderen kom efter
vikingetiden som sluttede ca år 1000.

"Man deler normalt middelalderen op i tre perioder: den tidlige middelalder,
højmiddelalderen og senmiddelalderen.Disse tre perioder dækker over tiden
ca. 1000-1536"
http://www.danskmiddelalder.dk/

Mvh
Zeki

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-03-07 13:11

Zeki wrote:

> "Man deler normalt middelalderen op i tre perioder: den tidlige
> middelalder, højmiddelalderen og senmiddelalderen.Disse tre perioder
> dækker over tiden ca. 1000-1536"
> http://www.danskmiddelalder.dk/

Vi har lige haft en lang, ørkesløs diskussion i historiegruppen om dette
emne, der endte med, at Middelalderens grænser er flydende, og at den både
begynder og slutter langt senere i nord- end i sydeuropa.

Per V.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Zeki

Dato : 20-03-07 18:55

> Vi har lige haft en lang, ørkesløs diskussion i historiegruppen om dette
> emne, der endte med, at Middelalderens grænser er flydende, og at den både
> begynder og slutter langt senere i nord- end i sydeuropa.

Der er vel ikke så meget at diskutere. Vi har jo herhjemme en klar
definition på hvornår middelalderen startede (efter vikingetiden) og hvornår
den sluttede (reformationen).

Hvad de vælger at tro på i Sydeuropa, Timbuktu eller Taiwan er sådan set
underordnet her.

Mvh
Zeki

Fra : Anglachel

Dato : 20-03-07 22:43

> [...]
> hvornår den sluttede (reformationen).
>
> Hvad de vælger at tro på i Sydeuropa, Timbuktu eller Taiwan er sådan set

Det kommer vel an på, hvor filmen foregår?

Fra : Lars C

Dato : 20-03-07 23:15

"Anglachel" <rune_[nospam]aagaard@yahoo.com> skrev:

>"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

>Det kommer vel an på, hvor filmen foregår?

Zeki går åbenbart ud fra at alle film skal foregå i dansk middelalder.

--
Lars C

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 21-03-07 06:07

"Lars C" <lars@c.invalid> wrote in message

> Zeki går åbenbart ud fra at alle film skal foregå i dansk middelalder.

Når man som dansker benytter begrebet "middelalderen", så mener man
naturligvis
den tidsperiode, som vi i Danmark har en klar definition af.

Hvorfor dog gå ud fra, at folk er så tågede i deres formulering som muligt?

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 21-03-07 08:52

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Når man som dansker benytter begrebet "middelalderen", så mener man
> naturligvis
> den tidsperiode, som vi i Danmark har en klar definition af.

Og hvis man som dansker siger "bronzealderen"?

Mikkel

Fra : Zeki

Dato : 21-03-07 16:58

"Lars C" <lars@c.invalid> skrev i en meddelelse
> Zeki går åbenbart ud fra at alle film skal foregå i dansk middelalder.

Ja, klart. På samme måde som jeg vil refere til perioden år 0-34 hvis der
efterspørges film fra Jesu tid. At der findes folk som bruger en anden
tidsregning kan vi jo ikke bruge til så pokkers meget her. Når vi f.eks
taler om nytår herhjemme så må man da ligeledes formode at folk hentyder til
den 31.december og ikke 18.februar hvor kineserne holder nytår.

Mvh
Zeki

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 21-03-07 17:24

Zeki skrev:
> [...]
> taler om nytår herhjemme så må man da ligeledes formode at folk hentyder til
> den 31.december og ikke 18.februar hvor kineserne holder nytår.

Det var da et fjollet synspunkt:

Så når du taler om bronzealder eller jernalder med reference til en
kultur et andet sted i verden, er det også altid *dansk* bronze- eller
jernalder du taler om, uanset hvilke materialer den pågældende kulturs
redskaber er lavet af?

Og hvis jeg fortæller at jeg var til nytårsfest i Guatemala
(http://lakjer.dk/mikkel/blog/2005/10/godt-nytr.html), må jeg så ikke
kalde det en nytårsfest, fordi der ikke samtidig var nytår i Danmark?

Mikkel

--
Tilbagelever guldet:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/2007/03/tilbagelever-guldet.html

Fra : Zeki

Dato : 21-03-07 22:41

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da et fjollet synspunkt:

Enig. Det er enormt fjollet at der er noget der hedder fælles referenceramme
og at alle ikke kan have ret selvom de er uenige.

> [...]
> du taler om, uanset hvilke materialer den pågældende kulturs redskaber er

Når der efterspørges "middelalderfilm" så kan du måske pege på hvor i verden
"middelalderen" fandt sted i 1800-tallet?
Herhjemme forbinder vi altså middelalderen med perioden 1000-1500. Ikke bare
vores, men selve verdens tidsperiode. Vi kalder også Erik Ejegod for den
første middelalderkonge fordi han blev født lige efter årtusindeskiftet. Når
vi f.eks skal beskrive hvad der skete i Mellemøsten i 1200-tallet (f.eks
korstogene) så siger vi at det var noget der skete i middelalderen, på trods
af at saracenerne og landene dernede ikke havde - og har - samme definition
af tidsperioden.

Det giver ingen mening for andre end de nordeuropæiske lande at tale om
"vikingetiden." Derfor er det naturligt at f.eks de sydeuropæiske lande har
en anden definition på hvornår middelalderen startede. Men finder vi et
latinsk relikvie gravet ned i 800-tallet så siger vi det blev fundet i
vikingetiden og ikke middelalderen.

> Og hvis jeg fortæller at jeg var til nytårsfest i Guatemala
> (http://lakjer.dk/mikkel/blog/2005/10/godt-nytr.html), må jeg så ikke
> kalde det en nytårsfest, fordi der ikke samtidig var nytår i Danmark?

Du kan da kalde det hvad du vil, f.eks et Gueteamalansk nytår, hvad der vil
være korrekt. Men hvis du gerne vil misforstås så sig da endelig at du
holdte nytår i Guatemala.

Mvh
Zeki

Fra : Anglachel

Dato : 21-03-07 23:10

Ser man det! Hvis man nu havde en film om livet i Mesopotamien omkring 3000
før vor tidsregning, er det så en stenalderfilm?

Fra : Zeki

Dato : 22-03-07 05:17

"Anglachel" <rune_[nospam]aagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ser man det! Hvis man nu havde en film om livet i Mesopotamien omkring
> 3000 før vor tidsregning, er det så en stenalderfilm?

Ja da. Det vil være en film der foregår i stenalderen.

Mvh
Zeki

Fra : Anglachel

Dato : 22-03-07 08:38

> [...]
> "Anglachel" <rune_[nospam]aagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja da. Det vil være en film der foregår i stenalderen.

Også selvom den Mesopotamiske kultur var en (tidlig) bronzealder-kultur?

--

Last Coward on Earth - Virgin in Horror

Fra : Zeki

Dato : 24-03-07 02:42

"Anglachel" <rune_[nospam]aagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Også selvom den Mesopotamiske kultur var en (tidlig) bronzealder-kultur?

Tjae...en film der foregår i stenalderen og som beskriver mesopotamisk
bronzealderkultur, vil vel være den rigtige beskrivelse

Mvh
Zeki

Fra : Anglachel

Dato : 21-03-07 23:47

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-03-07 00:22

Zeki skrev:
> "Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Enig. Det er enormt fjollet at der er noget der hedder fælles referenceramme
> og at alle ikke kan have ret selvom de er uenige.

Din fejltagelse består i, at du i forrige meddelelse påstår at
fastsættelsen af middelalderen som periode er lige så objektivt et
anliggende som fastsættelsen af årenen for Jesu gang på jord.

Nogle gange KAN flere faktisk godt have ret, selv om de er uenige.

> Når der efterspørges "middelalderfilm" så kan du måske pege på hvor i verden
> "middelalderen" fandt sted i 1800-tallet?

Nu taler du udenom.

> [...]
> af at saracenerne og landene dernede ikke havde - og har - samme definition

Dit synspunkt kan sagtens forsvares, men det er bare ikke så klokkeklart
som du først lagde ud med at sige.

> [...]
> en anden definition på hvornår middelalderen startede. Men finder vi et
> latinsk relikvie gravet ned i 800-tallet så siger vi det blev fundet i

Så du mener altså at det er mere korrekt for en dansker at tale om, hvad
mayaerne lavede i "vikingetiden", end at bruge begreberne fra
inddelingen af den mesoamerikanske historie (præklassisk, klassisk,
postklassisk)? Hvad i al verden skulle det gavne at lægge en nordisk
tidsinddeling ind over de amerikanske kulturer? Det ville være et stort
tilbageskridt, hvis vi skulle gå tilbage til den slags perspektiver.

> Du kan da kalde det hvad du vil, f.eks et Gueteamalansk nytår, hvad der vil
> være korrekt. Men hvis du gerne vil misforstås så sig da endelig at du
> holdte nytår i Guatemala.

Tænk hvis jeg kom til at udfordre folks opfattelse af, at der kun findes
én kalender og én tidsregning i hele verden! Hvilken skræk, hvilken gru!

Vi er langt off-topic, så jeg har ikke tænkt mig at fortsætte denne
diskussion.

Mikkel

Fra : Zeki

Dato : 22-03-07 05:33

> Din fejltagelse består i

Min "fejltagelse"?

>, at du i forrige meddelelse påstår at fastsættelsen af middelalderen som
>periode er lige så objektivt et anliggende som fastsættelsen af årenen for
>Jesu gang på jord.

Jeg taler om en fælles referenceramme som vi - dvs her i landet - bruger for
at stadfæste begivenheder. Du finder f.eks ikke mange danskere som indbyrdes
diskuterer hvornår Jesus levede. Hvornår middelalderen udspillede sig,
renæssancen, oplysningstiden og guldalderen er heller ikke til debat

> Dit synspunkt kan sagtens forsvares, men det er bare ikke så klokkeklart
> som du først lagde ud med at sige.

Hmm...det er måske rigtigt nok.

> [...]
> over de amerikanske kulturer? Det ville være et stort tilbageskridt, hvis
> vi skulle gå tilbage til den slags perspektiver.

Ærligt talt, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at blive forstået så må du
tale ud fra det vi alle ved. Hvis du taler om en begivenhed under
vikingetiden, så vil langt de fleste herhjemme vide at vi taler om perioden
700-1000, for det er det vi har lært i skolen. Du kan da godt være smart at
tale om mesoamerikansk præklassisk periode i stedet hvis det er det du vil,
men det er bare dårlig kommunikation, på samme måde som dit eksempel med
nytåret.

> Tænk hvis jeg kom til at udfordre folks opfattelse af, at der kun findes
> én kalender og én tidsregning i hele verden! Hvilken skræk, hvilken gru!

Det tror jeg godt de fleste ved. Men du vil altså bebrejde folk at de tænker
på den 31.december når de hører ordet "nytår"? Du vil undre dig over at de
ikke - nærmest pr refleks - spørger ind til_hvilket_nytår der er tale om?

Mvh
Zeki

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:46

Zeki wrote:

> [...]
> den sluttede (reformationen).
>
> Hvad de vælger at tro på i Sydeuropa, Timbuktu eller Taiwan er sådan set

Nejda. Vi kan godt anerkende at det for sydeuropæerne er meningsfuldt at
*de* definerer middelalderen som et andet interval.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:46

Per Vadmand wrote:

> Vi har lige haft en lang, ørkesløs diskussion i historiegruppen om dette
> emne, der endte med, at Middelalderens grænser er flydende, og at den både
> begynder og slutter langt senere i nord- end i sydeuropa.

Man taler også om "The Dark Age", som værende tiden før middelalderen,
eventuelt inkluderende den tidlige middelalder, altså op til omkring år
800 eller 900.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:45

Zeki wrote:

> [...]
> år før middelalderen - i 600 tallet. Bruckheimers version 'King Arthur'
> udspiller sig endda endnu tidligere - under romertiden som sluttede ca år

Det er nok også på det tidspunkt at ham der Arthur rent faktisk levede.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:42

Tove Krieger wrote:

> [...]
> Den første er "Ladyhawke" m. Rutger Hauer og Michelle Pfeiffer. Den
> anden er "First Knight" m. Sean Connery, Richard Gere og Julia Ormond.

Nej, "First Knight" er noget stygt romantisk bæ, og den burde forbydes
ved grundlov! Og det skriver jeg som stor fan af Sean Connery.

"Ladyhawke" er til gengæld en udmærket film, og hvis jeg husker rigtigt
så bliver den meget snart genudsendt på dansk TV. Enten DR1, DR2 eller
en af TV2 kanaler.

Hvis vi bevæger ud væk fra filmmediet, så er der også TV-serien "Robin
of Sherwood" fra 1980'erne. Den har længe været ude på DVD, dog uden
danske undertekster. Der er rigtig god middelalderstemning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Silver

Dato : 22-03-07 20:17

> Hvis vi bevæger ud væk fra filmmediet, så er der også TV-serien "Robin
> of Sherwood" fra 1980'erne. Den har længe været ude på DVD, dog uden
> danske undertekster. Der er rigtig god middelalderstemning.

Hvis det er den med Michael Praed så ER den i samlingen over fede serier :),
var vild med temamelodien, og husker godt den blev sendt hver fredag
eftermiddag eller aften i 89.

Mvh
Silver.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 23:28

Silver wrote:
> Hvis det er den med Michael Praed så ER den i samlingen over fede serier :),
> var vild med temamelodien, og husker godt den blev sendt hver fredag
> eftermiddag eller aften i 89.

Ja, Michael Praed i 1. og 2. sæson, og Jason Connery i 3. Temamelodien
er med Clannad, og kan fås på Cd'en "Legend".

Så du så også serien med Vilhelm Tell, der blev vist et par år senere?
Den var ikke nær så fed som Robin of Sherwood, men jeg håber nu
alligevel at den en dag udkommer på DVD...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Silver

Dato : 23-03-07 22:32

> Så du så også serien med Vilhelm Tell, der blev vist et par år senere?
> Den var ikke nær så fed som Robin of Sherwood, men jeg håber nu
> alligevel at den en dag udkommer på DVD...

Hmm den er jeg godt nok gået glip af, må vist lige undersøge den, men ok
hvis den ikke er udkommet på dvd endnu så vil jeg vente lidt, VHS er slet
ikke tilstedet i boligen mere hehe ;)

Mvh
Silver.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-03-07 12:36

Peter Knutsen wrote:
[...]
> "Ladyhawke" er til gengæld en udmærket film, og hvis jeg husker rigtigt
> så bliver den meget snart genudsendt på dansk TV. Enten DR1, DR2 eller
> en af TV2 kanaler.

Den bliver vist i overmorgen (søndag) på Zuly, om eftermiddagen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hagar

Dato : 19-03-07 22:44

"Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> være tilbage i den tid og blive godt underholdt.

Ben Hur
De ti bud

Hagar

Fra : No Humor Man

Dato : 19-03-07 23:14

Hagar wrote:

> Ben Hur
> De ti bud

Det er da ikke middelalderen, men oldtiden de film foregår i.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers

Fra : Jesper

Dato : 19-03-07 23:00

Silver <dsl46016@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu ville jeg høre om i har nogle perler der virkelig giver en følelsen af at
> være tilbage i den tid og blive godt underholdt.

Robin Hood med Errol Flynn
Dragonslayer
Flesh And Blood
Hearts And Armor (I Paladini - Storia d'Armi e d'Amori)
--
Jesper

Fra : Anders

Dato : 19-03-07 23:46

"Quest for fire"
- nej, ok det er vist lidt for tidligt

"Nostradamus" (den version der er ca. 8 - 10 år gammel?) er rigtig rigtig
god, men er af en eller anden totalt åndssvag grund aldrig udkommet på DVD.
Måske er man så heldig at den kommer på HD eller Blue-ray?

Den franske film "Brotherhood of the Wolf" er et klokkeklart bud...den er
rigtig god og lidt anderledes

"Rob Roy" er også et bud...den minder ihvertfald om Braveheart.

-Anders

Fra : Zeki

Dato : 20-03-07 11:56

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> "Nostradamus" (den version der er ca. 8 - 10 år gammel?)

Foregår under renæssancen, og ikke middelalderen.

> Den franske film "Brotherhood of the Wolf" er et klokkeklart bud...den er
> rigtig god og lidt anderledes

Foregår under oplysningstiden - i 1800 tallet, og ikke i middelalderen (de
havde ikke pistoler i middelalderen)

> "Rob Roy" er også et bud...den minder ihvertfald om Braveheart.

Foregår i 1700- tallet, to hundrede år efter middelalderen sluttede, (de

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:49

Anders wrote:
> [...]
> rigtig god og lidt anderledes
>
> "Rob Roy" er også et bud...den minder ihvertfald om Braveheart.

Til gengæld foregår den meget, meget sent, i forhold til Middelalderen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Zeki

Dato : 20-03-07 11:46

Jeg kan varmt anbefale 'Kingdom of Heaven' (directors cut), som beskriver
korstogene samt tempelridderne.

Også Luc Bessons 'Joan of Arc - The Messenger' er en af de bedre spillefilm
der foregår i middelalderen.

Mvh
Zeki

Fra : Rene Schnoor

Dato : 20-03-07 16:16

"Ivanhoe" http://www.imdb.com/title/tt0084157/ kanske, husker den som en
god film der altid blev sendt ved juletid i min teenagedom. Der er flere
udgaver, men kender ikke de andre.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-03-07 11:25

Rene Schnoor wrote:
> "Ivanhoe" http://www.imdb.com/title/tt0084157/ kanske, husker den
> som en god film der altid blev sendt ved juletid i min teenagedom.

Øhm... Den blev sendt sidste jul

Og er ikke tilsalg på DVD

mvh

Henning

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:50

Rene Schnoor wrote:
> "Ivanhoe" http://www.imdb.com/title/tt0084157/ kanske, husker den som en
> god film der altid blev sendt ved juletid i min teenagedom. Der er flere
> udgaver, men kender ikke de andre.

Man skal være opmærksom på at "Ivanhoe" er blevet filmatiseret flere
gange. Jeg går ud fra at du mener at den version som du linker til er en
af de bedre?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-03-07 20:01

Peter Knutsen wrote:

> Man skal være opmærksom på at "Ivanhoe" er blevet filmatiseret flere
> gange. Jeg går ud fra at du mener at den version som du linker til
> er en af de bedre?

Jeg synes ikke at Anthony Andrews er så god som Ivanhoe. Den Ivanhoe
jeg så i min barndom var med Robert Taylor og Elisabeth Taylor som
hhv. Ivanhoe og Rebecca, og den var faktisk rigtig god.

Fra : Rene Schnoor

Dato : 23-03-07 17:22

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Man skal være opmærksom på at "Ivanhoe" er blevet filmatiseret flere
> gange. Jeg går ud fra at du mener at den version som du linker til er en
> af de bedre?

Det var det jeg mente med "flere udgaver". Jeg kender desværre ikke de andre
filmatiseringer.

René

Fra : Mr. D

Dato : 20-03-07 16:57

> [...]
> tid, dvs helst ikke film ala A Knights Tale, der muligvis viser
> middelalderen, men gør det med en meget moderne stil og følelse :S

Lady Hawke og lommetyven (Anbefales!!!)
Luther
Spartacus
Kingdom of heaven
Den 13. kriger
Jean d'arc
Excalibur
Ivanhoe
Henry V
El Cid

simon

Fra : Silver

Dato : 20-03-07 21:19

> Lady Hawke og lommetyven (Anbefales!!!)
> Luther
> Spartacus
> Kingdom of heaven
> Den 13. kriger
> Jean d'arc
> Excalibur
> Ivanhoe
> Henry V
> El Cid

Tak til jer allesammen, har nu sammenfattet en rigtig god liste som dog
foregår over en hel del perioder (jeg skulle vist bare have sat årstal til
årstal mht perioderne hvor filmene kunne foregå :S), så nu skal der købes
ind! :D

Mvh
Silver.

Fra : Mr. D

Dato : 20-03-07 21:37

> [...]
> årstal mht perioderne hvor filmene kunne foregå :S), så nu skal der købes

Det skal lige tilføjes at hvis du søger den samme oplevelse af en bestemt
atmosfære, som den, du har oplevet i Rosens Navn, så leder du forgæves. Der
findes ingen film som den

simon

Fra : Silver

Dato : 22-03-07 20:12

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal lige tilføjes at hvis du søger den samme oplevelse af en bestemt
> atmosfære, som den, du har oplevet i Rosens Navn, så leder du forgæves.
Der
> findes ingen film som den

Hehe se det er jeg helt bekendt med. Men så er det jo godt at den netop er
lavet :).

Mvh
Silver.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-03-07 22:11

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

<snip>

> Kingdom of heaven

DVDen skulle (jeg har ikke selv prøvet det) bl.a indeholde historiske
henvisninger i tekstform mens filmen spiller - man skal slå
underteksterne fra. Men personer og begivenheder i filmen kan slås op i
Gibbon, The Decline and Fall of the Roman Empire.

Så er der John Maddens, Shakespear in Love.

Fra : konstman

Dato : 20-03-07 21:29

On 19 Mar., 21:01, "Silver" <dsl46...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
>
> Nu ville jeg høre om i har nogle perler der virkelig giver en følelsen af at
> være tilbage i den tid og blive godt underholdt.

En liste over mine film (DVD), der foregår 1000-1499:

The Flame and the Arrow (Flammen og pilen) (Reg 0)
1492: Conquest of Paradise (1492: Erobring af Paradis)
Det sjunde inseglet (Det syvende segl)
The Adventures of Robin Hood (Robin Hood)
The Lion in Winter (Løve ved vintertide) (Spillefilm, 1968)
Rashomon (Rashomon (Dæmonernes port))
The Lion in Winter (The Lion in Winter) (TV-film, 2003)
Hsia Nu (A Touch of Zen)
The Name of the Rose (Rosens navn)
Henry V (Henry V) (1944/1989)
The Court Jester (Hofnarren)
I Racconti di Canterbury (Canterbury Fortællingerne)
Andrei Rublev (Den yderste dom)
The Merchant of Venice (Købmanden i Venedig)
Il Decameron (Decamerone)
Richard III (Richard III)
Aleksandr Nevskiy (Alexander Nevskij)
Kingdom of Heaven (Kingdom of Heaven)
Aguirre, der Zorn Gottes (Aguirre - den gale erobrer)

mvh
Jan K

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 21-03-07 01:32

konstman skrev:

> En liste over mine film (DVD), der foregår 1000-1499:
>
> Aguirre, der Zorn Gottes (Aguirre - den gale erobrer)

Er det en god film? Jeg har set den til en halvtredser.

Spekulerer på, om jeg vil kunne abstrahere fra at se spaniere vandre
rundt i Argentina og tale tysk(?)

Mikkel
--
Bush i Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/2007/03/bush-besudler-iximche.html

Fra : Lars C

Dato : 21-03-07 11:43

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

>Er det en god film? Jeg har set den til en halvtredser.
>
>Spekulerer på, om jeg vil kunne abstrahere fra at se spaniere vandre
>rundt i Argentina og tale tysk(?)

Det er vel ikke værre, end hvis de havde vandret rundt at talt
engelsk?

--
Lars C

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 21-03-07 11:52

Lars C skrev:

> Det er vel ikke værre, end hvis de havde vandret rundt at talt
> engelsk?

Det kan du have ret i, men jeg synes nu også det kan være slemt nok, når
de taler engelsk!

Mikkel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-03-07 19:53

konstman wrote:
[...]
> The Lion in Winter (Løve ved vintertide) (Spillefilm, 1968)
> Rashomon (Rashomon (Dæmonernes port))
> The Lion in Winter (The Lion in Winter) (TV-film, 2003)

Er det miniserien Patrick Stewart? Den vises lejlighedsvis på Hallmark.
Jeg gav dog selv op efter 1. del...

[...]
> Richard III (Richard III)

Her skal man selvfølgelig undgå den udgave der er med Ian McKellan
(Gandalf), altså hvis man vil have middelalder. Hvis det ikke
nødvendigvis skal være middelalder, så er det dog en god film, men kun
en man bør se én gang.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Silver

Dato : 22-03-07 20:14

En liste over mine film (DVD), der foregår 1000-1499:

Der var ihvertfald en 7-8 film i den liste som er blevet tilføjet til min
egen :), rigtig mange tak for dem :)

Mvh
Silver.

Fra : Christina Estrup

Dato : 20-03-07 23:09

Silver skrev:
> [...]
>
> Nu ville jeg høre om i har nogle perler der virkelig giver en følelsen af at
> være tilbage i den tid og blive godt underholdt.

Jeg var meget begejstret for "The Reckoning - Dommens dag".

mvh
Christina

Fra : Silver

Dato : 22-03-07 20:14

Jeg var meget begejstret for "The Reckoning - Dommens dag".

Er blevet tilføjet listen, jeg takker mange gange :)

Mvh
Silver.

Fra : Tue Sørensen

Dato : 21-03-07 06:03

On 20 Mar., 23:09, Christina Estrup <k...@hotmail.com> wrote:

> Jeg var meget begejstret for "The Reckoning - Dommens dag".

Ja, den sku' jeg også lige til at foreslå - rimelig realistisk
middelalderfilm.

- Tue

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-03-07 11:33

Silver wrote:
> [...]
>
> Nu ville jeg høre om i har nogle perler der virkelig giver en
> følelsen af at være tilbage i den tid og blive godt underholdt.

Tistan og Isolde
http://www.imdb.com/title/tt0375154/

Fra : Silver

Dato : 22-03-07 20:16

> Tistan og Isolde
> http://www.imdb.com/title/tt0375154/

Er tilføjet listen.....puha det her kommer til at koste mig :S... :)

Mvh
Silver.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-03-07 23:39

Silver wrote:

> Er tilføjet listen.....puha det her kommer til at koste mig :S... :)

Øh, det er en chick film. Altså en tøsefilm. Lige som den bliver god
med sværd og jeg skal komme efter dig, kommer kærligheden og æv.
Men kan ses og følger faktisk nogenlunde historien om T&I
http://www.timelessmyths.com/arthurian/tristan.html

mvh
Henning

Fra : Silver

Dato : 25-03-07 21:07

> Øh, det er en chick film. Altså en tøsefilm.

HAHAHA! jeg sad faktisk og tænkte samme ting da jeg postede mit sidste
indlæg her, så nu den er ikke prioriteret højt, det er helt sikkert. :D

Mvh
Silver.