Solbrun bag glas ?
Fra : Solbrun numse

Dato : 29-03-07 17:14

Kan jeg blive solbrun bag glas?
Vi har et drivhus og der er faktisk dejligt når solen skinner

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-03-07 17:34

In news:eugotu$2h3$1@aioe.org,
Solbrun numse <kundeservice@maxim.dk> typed:
> Kan jeg blive solbrun bag glas?
> Vi har et drivhus og der er faktisk dejligt når solen skinner

Det tror jeg ikke man skal regne med. Har hørt at glasset opfanger ca.
70% af de ultraviolette stråler, og det er jo dem der gør at man
bliver solbrun. Det kan selvfølgelig være, at de sidste 30% kan brune
lidt, det skal jeg ikke kunne sige.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Solbrun numse

Dato : 29-03-07 18:57

Tove Krieger wrote:

> [...]
> 70% af de ultraviolette stråler, og det er jo dem der gør at man bliver
> solbrun. Det kan selvfølgelig være, at de sidste 30% kan brune lidt, det

Så er det faktisk underligt at man kan blive sobrun bag acrylglas og
ikke bag sand/soda glas ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-03-07 20:04

In news:euguv3$eki$1@aioe.org,
Solbrun numse <kundeservice@maxim.dk> typed:

> Så er det faktisk underligt at man kan blive sobrun bag acrylglas og
> ikke bag sand/soda glas ?

Det er egentlig ikke så underligt. Glas opfanger de ultraviolette
stråler. Det gør akrylglas ikke. Jeg kan faktisk sidde i min udestue
med akryl-termotag og få en solbrun farve.

Det er selvfølgelig ikke helt så effektiv solbruning som ude i haven,
men solbrun det bliver jeg.

Fra : Solbrun numse

Dato : 29-03-07 20:14

Tove Krieger wrote:

> Jeg kan faktisk sidde i min udestue med
> akryl-termotag og få en solbrun farve.
>
> Det er selvfølgelig ikke helt så effektiv solbruning som ude i haven,
> men solbrun det bliver jeg.

Det var da interessant. Så kan man altså bygge et kæmpesolarium ved at
kun at bruge acrylglas i udestuen, og så ligge og bage i solen selvom
det kun er 10 grader udenfor

Det tror jeg jeg vil gøre i vores sommerhus. Er du 100% sikker på at man
bliver brun hvis man bruger klar acryl ligesom i solarier, overalt ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-03-07 20:38

In news:euh3fq$n9s$1@aioe.org,
> [...]
>
> Det tror jeg jeg vil gøre i vores sommerhus. Er du 100% sikker på
> at man bliver brun hvis man bruger klar acryl ligesom i solarier,

Som jeg skrev, så er det altså "kun" lettere solbrun jeg bliver. Mit
tag i udestuen er ikke klar akryl/plexiglas eller hvad det nu hedder.
Det er vist det man kalder opal, men er så lavet af dobbelte plader
for at give thermoeffekten. Jeg vil bare lige advare, der kan blive
endog _meget_ varmt i sådan en udestue når sommeren er på sit højeste,
men man kan så gengæld sidde derude når det kun er 10 graders varme
uden for og solen skinner.

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-07 20:27

Tove Krieger wrote:
> [...]
> 70% af de ultraviolette stråler, og det er jo dem der gør at man
> bliver solbrun. Det kan selvfølgelig være, at de sidste 30% kan brune

Når vi kommer til august er min venstre underarm markant mere brun end den
højre. Og jeg kører med oprullede ruder i mit job som chauffør.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : Solbrun numse

Dato : 29-03-07 20:33

Trekroner wrote:
> Når vi kommer til august er min venstre underarm markant mere brun end den
> højre. Og jeg kører med oprullede ruder i mit job som chauffør.

Nu bliver det forvirrende. Nogen der kender nogle faktuelle tests om
hvor meget acrylglas og sand/soda glas filtrerer UVA og UVB ?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-03-07 17:46

On Thu, 29 Mar 2007 18:13:58 +0200, Solbrun numse
<kundeservice@maxim.dk> wrote:

>Kan jeg blive solbrun bag glas?
>Vi har et drivhus og der er faktisk dejligt når solen skinner

Se en amerikansk truckerfilm, chaufførerne er kun brune på
venstre arm (hvor albuen stikker ud af i det nedrullede vindue)
mvh Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-07 17:50

Solbrun numse wrote: