Obduktion
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-03-07 08:28

Hvad sker der, når et menneske findes død derhjemme (mistanke om blodprop
eller hjertestop) og der ikke er nogen konkret eller umiddelbar mistanke om,
at det handler om en forbrydelse?

Bliver vedkommende obduceret og bliver de pårørende spurgt, om det er OK.

Hvad omfatter en sådan obduktion? Hvordan ser vedkommende ud efter
obduktionen?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-07 10:31

Lisbeth Jacobsen skrev den 28-03-2007 09:28:
> Hvad sker der, når et menneske findes død derhjemme (mistanke om blodprop
> eller hjertestop) og der ikke er nogen konkret eller umiddelbar mistanke om,
> at det handler om en forbrydelse?

Se sundhedslovens Kapitel 54-57

http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20050054630-REGL

> Bliver vedkommende obduceret og bliver de pårørende spurgt, om det er OK.

Kommer an på hvilken type obduktion, der skal foretages.

http://www.regionh.dk/regionhovedstaden/da/menu/sundhedOghospitaler/Patientrettigheder/Patientrettigheder+indhold/Obduktion.htm

> Hvad omfatter en sådan obduktion? Hvordan ser vedkommende ud efter
> obduktionen?

http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/2006/02/21/20060315154814.htm

Så vidt jeg er orienteret, så kan man ikke se Y-snittet, når afdøde af
lagt i kisten og har fået skjorte på. Såfremt kraniet er blevet åbnet,
så vil man med stor sandsynlighed kunne se snittet omkring hårgrænsen.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-03-07 10:49

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Se sundhedslovens Kapitel 54-57
> http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20050054630-REGL

Tak for link. Jeg burde selvfølgelig have oplyst, at jeg kender loven (kun
fordi jeg havde søgt og fundet) men at det mere er reel praksis og rutiner,
jeg mangler viden om.

I det konkrete tilfælde er personen blevet obduceret uden at de pårørende er
blevet orienteret og/eller spurgt. Og det førte, i går, til en noget
chokerende oplevelse for de pårørende, der gjorde sig mange meget
ubehagelige tanker, som der endnu ikke er svar på. Og i dag begraves
vedkommende, så der går nok nogle dage, før de har tid og overskud til at
søge de svar, der kan berolige dem.

> Kommer an på hvilken type obduktion, der skal foretages.

Gør det? Så vidt jeg kan læse skal de pårørende som minimum orienteres.
Og i dette tilfælde har afdøde ikke selv givet tilladelse til lægelig
obduktion.

> Så vidt jeg er orienteret, så kan man ikke se Y-snittet, når afdøde af
> lagt i kisten og har fået skjorte på. Såfremt kraniet er blevet åbnet, så
> vil man med stor sandsynlighed kunne se snittet omkring hårgrænsen.

Hvordan Y-snittet lægges kan ses her:
http://drabssag.emu.dk/dictionary/?id=34

I dette tilfælde var vedkommende (også?) skåret op i nakken fra øre til øre,
syet
groft og meget synligt sammen. Og var smurt ind i blod.

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 28-03-07 11:25

Lisbeth Jacobsen wrote:

> I det konkrete tilfælde er personen blevet obduceret uden at de pårørende er
> blevet orienteret og/eller spurgt.

Og det er vel heller ikke nødvendigt, hvis afdøde selv har givet
samtykke dertil, eller såfremt det er en retslægelig obduktion.

> I dette tilfælde var vedkommende (også?) skåret op i nakken fra øre til øre,
> syet groft og meget synligt sammen. Og var smurt ind i blod.

Det er vel den måde, hvorpå man skærer op, så huden kan fjernes fra
kraniet, så hjernen kan undersøges.

Det er naturligvis ubehageligt og urimeligt, at liget er smurt ind i
blod. Normalt er det vel bedemændene, der vasker og påklæder liget. For
mig lyder det mest til, at en bedemand ikke har gjort sit arbejde god nok.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-03-07 11:35

> Og det er vel heller ikke nødvendigt, hvis afdøde selv har givet samtykke
> dertil, eller såfremt det er en retslægelig obduktion.

Så vidt jeg forstår loven, skal de pårørende som minimum orienteres forud
for obduktionen - men ikke nødvendigvis give tilladelse. Uanset der er tale
om en retslægelig eller en lægevidenskabelig obduktion. Specielt fordi de
pårørende er sikre på, at afdøde ikke har givet tilladelse til lægelig
obduktion.

> Det er vel den måde, hvorpå man skærer op, så huden kan fjernes fra
> kraniet, så hjernen kan undersøges.

Ganske givet.

Men da det kan se dramatisk ud, især hvis man ikke er forberedt på det,
havde det hjulpet rigtigt meget at være forberedt. Også hjulpet meget, hvis
bedemanden havde gjort liget pænere i stand, hvis det er vedkommendes
ansvar.

> Det er naturligvis ubehageligt og urimeligt, at liget er smurt ind i blod.
> Normalt er det vel bedemændene, der vasker og påklæder liget. For mig
> lyder det mest til, at en bedemand ikke har gjort sit arbejde god nok.

Også det!

Men så vidt jeg kan vurdere, er de pårørende ikke informeret, som loven
foreskriver.

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 28-03-07 11:58

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Men så vidt jeg kan vurdere, er de pårørende ikke informeret, som loven
> foreskriver.

Så er der vel ikke andet at gøre end at klage. Det hjælper naturligvis
ikke i dette tilfælde, men det kan så måske være til gavn for andre
fremover.

Vi mangler alt for mange oplysninger omkring dødsfaldet og de familiære
relationer til at kunne udtale os om, om det er rimeligt, at de
pårørende ikke er blevet orienteret forud.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-03-07 12:16

> Så er der vel ikke andet at gøre end at klage.

Så vidt jeg er orienteret, er der ingen af dem, der har tænkt sig at klage
til nogen over noget som helst.

> Vi mangler alt for mange oplysninger omkring dødsfaldet og de familiære
> relationer til at kunne udtale os om, om det er rimeligt, at de pårørende
> ikke er blevet orienteret forud.

Om det er RIMELIGT eller ej er en sag for sig *S*

Det er imidlertid ikke dét spørgsmål, jeg har kastet på banen - hvilket
selvfølgelig ikke overhovedet er lig med, at du og andre ikke er velkomne
til at tage stilling til rimelighed eller ej *S*

Fra : Holst

Dato : 28-03-07 12:24

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Om det er RIMELIGT eller ej er en sag for sig *S*

Rimeligt i henhold til loven, der jo lyder:

Stk. 2. Såfremt omstændighederne tillader det, skal afdødes
nærmeste, førend obduktion foretages, underrettes om dødsfaldet
og om, at der vil blive foretaget obduktion. Den pågældende
skal samtidig gøres bekendt med adgangen til domstolsprøvelse.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-07 19:39

> [...]
> tale om en retslægelig eller en lægevidenskabelig obduktion. Specielt
> fordi de pårørende er sikre på, at afdøde ikke har givet tilladelse til

Med respekt for at reglerne kan have ændret sig, så vil et uventet dødsfald
uden for hospital altid medføre obduktion og man vil ikke nødvendigvis blive
orienteret/spurgt. Dengang jeg var i situationen fik jeg at vide at det
netop var for at undgå at de pårørende opfattede det som et spørgsmål, de
kunne sige nej til.

> Også det!

Det ER bedemændenes opgave, og jeg ville klage over denne del. Det er helt
urimeligt at man i en i forvejen sårbar situation skal udsættes for den
slags.
En anden ting er så om det er fornuftigt at kisten er åben. Der kunne jo
være nogle tilstede, hvor det kan give nogle voldsomme reaktioner senere. I
det mindste burde bedemanden have fået besked om det inden.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-03-07 20:26

> Med respekt for at reglerne kan have ændret sig, så vil et uventet
> dødsfald uden for hospital altid medføre obduktion og man vil ikke
> nødvendigvis blive orienteret/spurgt.

Det er muligt, at man "ikke nødvendigvis vil blive orienteret/spurgt" men
loven siger dog:

---
§ 185. Bestemmelse om retslægelig obduktion træffes af politiet. Obduktionen
udføres af en sagkyndig læge, der udpeges af indenrigs- og
sundhedsministeren.

[...]

Jeg kan ikke forstå, hvis ikke omstændighederne i dette tilfælde skulle
tillade, at nærmeste familie bliver underrettet. Politiet dukker nemlig op -
om aftenen - hos afdødes familie for at orientere om dødsfaldet. Hvilket
sker få timer efter personen er fundet. Og betjentene kunne jo i den
forbindelse have "advaret" om muligheden for, at han ville blive obduceret.

> Dengang jeg var i situationen fik jeg at vide at det netop var for at
> undgå at de pårørende opfattede det som et spørgsmål, de kunne sige nej
> til.

Det lyder dælme som om du er præsenteret for en syg undskyldning, for det er
jo bare at fortælle, at man rent faktisk KAN sige nej - men at det i givet
fald bliver en domstol, der afgør sagen.

> Det ER bedemændenes opgave, og jeg ville klage over denne del. Det er helt
> urimeligt at man i en i forvejen sårbar situation skal udsættes for den
> slags.

Jeg synes også det lyder som en gang sjusk, der nemt kunne være undgået.
Men jeg tror ikke, de vil klage over hverken det ene eller det andet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-07 23:29

> [...]
> Hvilket sker få timer efter personen er fundet. Og betjentene kunne jo i
> den forbindelse have "advaret" om muligheden for, at han ville blive

Samme situation her, men politiet aner intet om det - i hvert fald ikke de
betjente, de sender ud.
Man kunne jo vende det om: Er det ikke almen viden at man obducerer folk,
som dør uden uden synlig grund? Og nej, det er det nok ikke i et samfund,
der kender så lidt til døden som det danske.

> Det lyder dælme som om du er præsenteret for en syg undskyldning, for det
> er jo bare at fortælle, at man rent faktisk KAN sige nej - men at det i
> givet fald bliver en domstol, der afgør sagen.

Du kan jo netop ikke sige nej i den situation. Manden er død af ukendte
årsage - indtil andet er bevist.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-03-07 07:23

> Man kunne jo vende det om: Er det ikke almen viden at man obducerer folk,
> som dør uden uden synlig grund? Og nej, det er det nok ikke i et samfund,
> der kender så lidt til døden som det danske.

Det var det ikke for mig.
Det var det heller ikke for familien.

Det vil sige.... det kommer ikke bag på os , at man obducerer, hvis man ikke
kender dødsårsagen, hvis man ikke ved om der er en forbrydelse bag; hvis man
er usikker på dødsårsag/omstændigheder....

Men familien fik at vide, at man mente, han var død af en blodprop og at man
var helt sikre på, at der ikke lå nogen forbrydelse bag. Det var mest derfor
det kom bag på dem, at hele hovedet var skåret op.

> Du kan jo netop ikke sige nej i den situation. Manden er død af ukendte
> årsage - indtil andet er bevist.

Joooo... du kan godt sige nej! Men så lander det hos en domstol, der træffer
afgørelsen.

Og som sagt fik de netop ikke den besked, at han var død af en blodprop og
at der helt sikker ikke lå en forbrydelse bag. Og da de så ser ham,
spekulerer de naturligvis: Var det alligevel ikke en blodprop? Er der
alligevel mistanke om forbrydelse?

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-03-07 22:58

> [...]
> ikke kender dødsårsagen, hvis man ikke ved om der er en forbrydelse bag;
> hvis man er usikker på dødsårsag/omstændigheder....

Nja, man skal være SIKKER på dødsårsag før man ikke obducerer - jeg spurgte
ind til det da det var mig, der var pårørende. Har været det flere gange, og
har derfor lidt erfaring.
Jeg kan sagtens følge problemt, og er også til dels enig med dig. Som
minimum bør man have besked, især hvis man vil se den døde længe efter
dødsfaldet.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-03-07 08:42

> Jeg kan sagtens følge problemt, og er også til dels enig med dig. Som
> minimum bør man have besked, især hvis man vil se den døde længe efter
> dødsfaldet.

De ville have set den døde få dage efter, men blev rådet til at vente fordi
"han ser ikke så godt ud".

Det gav også næring til spekulationer. Og de var ikke klar over, at det var
obduktionen, der var årsagen til, at han "ikke ser så godt ud".

Men jeg når da mere og mere frem til den konklusion, at nogen (måske endog
flere) ikke har gjort deres bedste i denne sag. Kan det mon skyldes, at
manden var lidt af en særling (psykisk syg), der de seneste år har levet
uden kontakt med sin familie?

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-03-07 19:20

> [...]
> flere) ikke har gjort deres bedste i denne sag. Kan det mon skyldes, at
> manden var lidt af en særling (psykisk syg), der de seneste år har levet

Har man 200 begravelser, hvor ingen ser det fine arbejde man har gjort med
den døde, så bliver man sjusket - for der er jo ingen ,der skal se ham.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-07 11:53

Lisbeth Jacobsen skrev den 28-03-2007 11:48:

> [...]
> ubehagelige tanker, som der endnu ikke er svar på. Og i dag begraves
> vedkommende, så der går nok nogle dage, før de har tid og overskud til at

Ja, der kan gå rum tid inden man igen "har overskud" til
informationssøgning omkring dødsfaldet og obduktionen.

Min anbefaling vil være, at de kontakter deres læge, der så kan
forespørge omkring de forskellige papirer og begrundelser.

Det dødsfald du beskriver i første indlæg vil jeg mene drejer sig om
dødsfald jf. sundhedslovens §184 stk 1 nr. 3

---------

§ 184. Retslægelig obduktion skal foretages,
3) når dødsårsagen ikke er fastslået med tilstrækkelig sikkerhed ved det
retslægelige ligsyn og yderligere retsmedicinske undersøgelser af
politimæssige grunde skønnes påkrævet.
------------

> Gør det? Så vidt jeg kan læse skal de pårørende som minimum orienteres.
> Og i dette tilfælde har afdøde ikke selv givet tilladelse til lægelig
> obduktion.

Ja, ved den retslægelige obduktion afgør politiet om obduktionen
foretages. Og kun såfremt omstændighederne tillader det underettes de
pårørende.

---------
[...]

----------
fra sundhedsloven.

> [...]
> syet
> groft og meget synligt sammen. Og var smurt ind i blod.

hmmm, nu kender jeg ikke de nærmere omstændigheder i det aktuelle
tilfælde.
De gange jeg har haft med dødsfald at gøre har der altid været meget
"fredelige" dødsfald (lige med undtagelse af min svoger i 1999.
Trafikuheld, men selv der var der ikke "smurt ind i blod") og det
personale der håndterede situationen var meget professionelle.
Det sidste farvel dvs. sidste gang man så afdøde var der hverken
syninger eller blod.

De pårørende kan sagtens være oprørte over obduktionen og at det ikke
blev gjort pænere rent kosmetisk. Al mulig forståelse herfor.
På den anden side, så har obduktionen - forhåbentlig - givet nogen
informationer så man kan udelukke forbrydelse eller anden "unaturlig"
død. Og det - hvis man spørger mig - langt mere vigtigt at vide end om
der ligger blod på en pude/skjorte.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-03-07 12:07

> De pårørende kan sagtens være oprørte over obduktionen og at det ikke blev
> gjort pænere rent kosmetisk. Al mulig forståelse herfor.

Det er de egentlig ikke.... ikke først og fremmest.
De synes eksempelvis at det er OK, at han er blevet obduceret.

> [...]
> informationer så man kan udelukke forbrydelse eller anden "unaturlig" død.
> Og det - hvis man spørger mig - langt mere vigtigt at vide end om der

Obduktionen har sat gang i spekulationer, som de ellers ikke havde. De var
blevet informeret om, at manden er død stille og roligt hjemme. At han ikke
har ligget længe. Og at man ikke mener, at der er nogen som helst grund til
at tro, at han er død af andet end naturlige årsager. (Blodprop fik de at
vide).

Da de så uventet ser grove ar og stramajsyning, samt blod i kager,
konkluderer de naturligvis at manden er obduceret - og undrer sig over, at
de ikke har hørt om det. Hverken før eller efter. Og så dukker der en masse
spørgsmål op, som de ikke endnu har fået svar på. Eksempelvis om der
alligevel ER eller VAR mistanke om forbrydelse. Hvad man har obduceret for
og fundet ud af. Etc.

Ingen er vrede, forargede eller utilfredse. Mest forundrede over proceduren.

Mvh. Lisbeth

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-03-07 12:36

In news:460a4c68$0$4161$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> typed:

> [...]
> forbrydelse. Hvad man har obduceret for og fundet ud af. Etc.
>
> Ingen er vrede, forargede eller utilfredse. Mest forundrede over

Hej Lisbeth.

Jeg læste for nogle dage siden, jeg kan ikke huske hvor, at
obduktioner uden tilladelse fra pårørende bliver brugt i stor
udstrækning. Jeg mener også at det blev bekræftet fra lægelig side.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-03-07 12:41

> Jeg læste for nogle dage siden, jeg kan ikke huske hvor, at obduktioner
> uden tilladelse fra pårørende bliver brugt i stor udstrækning. Jeg mener
> også at det blev bekræftet fra lægelig side.

Lige præcis... og de historier havde de pårørende også pludselig en vag
erindring om. Blandt andet havde B.T. online i sidste uge en artikel om, at
læger fjerner hjerner uden tilladelse. Og når man så ser sin døde bror med
et stort ar i nakken, hævet i hovedet over øjenbryn og opad, blodkager i
håret..... begyndte nogle at undre sig. Og masser af spørgsmål dukkede
pludselig op.

Mange af de spørgsmål får de nok svar på, når begravelsen i dag er
overstået.

Mvh. Lisbeth

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-03-07 12:49

In news:460a5472$0$4157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> typed:

> Mange af de spørgsmål får de nok svar på, når begravelsen i dag er
> overstået.
>
> Mvh. Lisbeth

Man kan også prøve (det har jeg efterfølgende gjort) at Google på
"obduktion", der er en masse artikler.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 28-03-07 11:38

On 28 Mar., 12:34, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen_FJ...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ansvar.

> Også det!
>
> Men så vidt jeg kan vurdere, er de pårørende ikke informeret, som loven

Følg du nu bare de tips, du har fået. Så er du fri for at bekymre dig
om din snarlige obduktion.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-03-07 11:41

<Niels_Bruun@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Følg du nu bare de tips, du har fået. Så er du fri for at bekymre dig
> om din snarlige obduktion.

*LOL*

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 28-03-07 11:44

On 28 Mar., 12:41, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen_FJ...@hotmail.com> wrote:

> *LOL*

God bedring -

Venlig hilsen Niels Bruun.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 28-03-07 12:28

On 28 Mar., 13:07, "Lisbeth Jacobsen"
> [...]
> og fundet ud af. Etc.
>
> Ingen er vrede, forargede eller utilfredse. Mest forundrede over proceduren.

Tja - De er vist ikke de eneste, der undrer sig -

http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070319/PCINDLAND/703190344/1012

http://dagensmedicin.dk/nyheder/nyhed/article/hospitaler-mangler-organer-til-undervisning/

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2007/03/19/124538.htm?rss=true®ional

http://politiken.dk/indland/article267017.ece