Brækket kraveben
Fra : The CassMan

Dato : 21-03-07 09:54

Hejsa,

Jeg brækkede den 17. mit kraveben ved et styrt på min cykel. På skadestuen
fik jeg så sådan en 8-tals fikseringsbandage som jeg skal have på dag og nat
i 3 uger.

Jeg er bare ikke helt sikker på hvor stram den skal være, for jeg synes at
jeg har strammet den meget, og kravebenet kan stadig tydeligt mærkes stikke
en smule ud. Jeg vil jo helst ikke have at det heler forkert og at det
kommer til at se grimt ud.

Er det bandagens opgave at holde knoglen tilbage på plads, eller er det bare
for at holde skulderen tilbage? For synes ikke den formår at tvinge knoglen
tilbage.

Skal på skiferie på fredag, så er det jo typisk at sådan noget her sker lige
inden, så jeg kun kan tage med og kigge på i stedet for :(

Nogen der i øvrigt har haft brækket deres kraveben som kan komme med nogle
gode råd og fif? Evt til øvelser man kan lave efter de første uger.

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-03-07 16:08

"The CassMan" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Skal på skiferie på fredag, så er det jo typisk at sådan noget her sker
> lige inden, så jeg kun kan tage med og kigge på i stedet for :(

Hvorfor kan du kun kigge på?
Lad venner hjælpe dig med at spænde støvler og ski - og så står du på ski
uden stave. Det gør børn og nybegyndere og det går aldeles fint.

Mvh. Lisbeth

Fra : Workingmom

Dato : 22-03-07 23:37

The CassMan skrev:
> Nogen der i øvrigt har haft brækket deres kraveben som kan komme med nogle
> gode råd og fif? Evt til øvelser man kan lave efter de første uger.

Min mand brækkede sit for 12 år siden. Før bruddet var hans ene arm 2 cm
længere end den anden - efter bruddet kun en cm længere end den anden.

Vi så røntgenbillederne - stumperne lå, som om de var kastet ind, og det
er helet i en vinkel.

Det lader ikke til, at det bekymrer nogen specielt. Jeg er ikke sikker
på, at det gør den store forskel, hvad du gør. Jeg tror, bandagen er for
din bekvemmelighed - kravebenet, heler som det vil, og det er langt fra
sikkert, at det er lige.

Af og til generer det ham lidt - han har ikke den samme styrke som før,
og det blev ubehageligt at have børn siddende på skulderen længe. Men
han vil ikke have det ordnet.

Hvis du vil være sikker på, at det heler lige og pænt, skal du nok gøre
tydeligt opmærksom på det og bede dem om at sikre det - NU.

Tine Ditmar

Fra : Hanne

Dato : 23-03-07 10:36

Min datter brækkede for nogle år siden kravebenet og fik også en
ottetalsbandage på. Den pillede vi nu af næsten med det samme(i samråd med
lægen). Den generede faktisk mere end den gavnede. Nogle føler måske at den
støtter lidt, men kravebenet skal nok gro sammen selv om du tager den af.
Med mindre du har meget ondt, kan jeg heller se, hvorfor du ikke skulle
kunne stå på ski (slalom?) Min mand har prøvet at løbe på ski med to
brækkede ribben - det var kun et problem hvis han faldt - så var det svært
at komme op igen!

mvh
Hanne

Fra : The Cassman

Dato : 03-04-07 07:58

"Hanne" <hb@duer.ikke> wrote in message
> [...]
> skulle kunne stå på ski (slalom?) Min mand har prøvet at løbe på ski med
> to brækkede ribben - det var kun et problem hvis han faldt - så var det

Hej så er jeg kommet hjem fra skitur. Den første dag stod de andre, men så
kunne jeg heller ikke stå for fristelsen mere, og stod de sidste 5 dage. Og
det gik rigtig godt, bortset lige fra et enkelt styrt hvor jeg selvfølgelig
landede på den dårlige skulder.
Et hurtigt check afslørede dog ingen ting som var mere unormalt end før.

Nu her godt 2 uger efter styrtet, kan jeg mærke at det er ved at hele
sammen, dog stikker der stadig en stump op. Kan begynde og bruge armen mere
og mere, bortset lige fra at løfte den helt i vejret, det gør stadig lidt
ondt.
Det ville være godt at kunne se ind i fremtiden, om den kommer til at give
mig problemer. Vil jo helst ikke skæres op, have knoglen brækket op, og så
have skinne på hvis det kun er dette lille kosmetiske 'problem' der bliver
med det. Så kommer der jo bare et stort ar ud af det.

Nogen der har prøvet det?

Fra : Hanne

Dato : 05-04-07 11:42

> [...]
> Og det gik rigtig godt, bortset lige fra et enkelt styrt hvor jeg
> selvfølgelig landede på den dårlige skulder.

Ja det er ikke rart bare at være tilskuer - godt det lykkedes for dig at stå
lidt på ski!

mvh
Hanne