silva ekkolod justering (bjarke er du der~
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 31-03-07 06:40

jeg var nede og kigge på ekkolodet igår. der står "SILVA STAR sea data" på
den. jeg kan ikke finde nogen model numre på den. jeg ved ikke om der står
noget bag på det. men i så fald kan jeg ikke lige komme til at tage det ned
så jeg kan se det..
jeg skrev om problemerne i tråden "øv for lidt vand i havnen idag" jeg
håber at få råd om justering.. jeg ved ikke om en blød bund kan genere
signalet. for endnu engang viste den måleresultater mellem 2.0m og 1.0m da
jeg kunne mærke at jeg ramle sandbunden (båden bremsede stille op.. jeg
bakkede fri med motoren)

mvh klaus nielsen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 31-03-07 20:13

Sådan en her: http://www.nexusmarine.se/marine/prod_oth/star_sea.htm. Right
?

Glimrende instrument. Har selv haft et.

Manualen kan downloades fra:
http://www.nexusmarine.se/marine/manuals/21317_eng.pdf

Du skal lige checke op føleren (transduceren) er monteret korrekt. Føste
skal du checke hvorledes tranduceren er monteret. Der er 3 muligheder:

1: Hæk transducer der er monteret "udenbords" uden hul i skroget
2: Gennemboret transducer, forhåbentligt ca 15-30 cm foran kølen
3: "Hul-fri" gør-det-selv installation i et bæger med salatolie eller lign.

Afhængig af hvilken en af ovenstående du kører med, så er den videre færd
lidt forskellig

Bjarke

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 01-04-07 15:31

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:460eb2c1$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> lign.
>
> Afhængig af hvilken en af ovenstående du kører med, så er den videre færd

der er to transducere. monteret gennem bunden ag båden. men sjovt nok sidder
de lidt bag ved kølen. jeg kan forstå på det at det ikke er ret genialt...

mvh klaus

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 01-04-07 20:12

Mon ikke den ene er til lod'et og den anden til log'en ??

Uanset hvad, så vil den blive forvirret over strømningerne bag kølen når du
når over en vis hastighed. Jeg ved dog ikke om problemerne opstår allerede
ved "havnehastigheder" (under 3 knob). Andre... pls help...

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 01-04-07 16:42

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46100403$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> du når over en vis hastighed. Jeg ved dog ikke om problemerne opstår
> allerede ved "havnehastigheder" (under 3 knob). Andre... pls help...

det er muligt at den ene er en log men i så fald virker den ikke. den giver
ihvertfald ikke visning på instrumentet..
de er monteret bag ved kølen og ca 20 cm på hver side at centerlinien for
kølen. så måske generer turbulenser fra kølen ikke så meget.
men fejlvisningerne har der også været ved havne hastigheder. endda så lave
hastigheder at jeg kunne mærke båden blive forsigtigt bremset at sandbunden.
jeg prøvede forsigtigt for at være rimelig sikker på at kunne komme fri ved
egen hjælp... det er da også skide irriterende at der har været lav vande
hver gang jeg ville ud og sejle.. det tager ligesom glæden ved at være
sejlbådsejer
måske skulle man alligevel lave nogen pontoner på siden af båden så den
virker som katamaran....nå ikke... he he

mvh klaus

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 01-04-07 20:25

Jo, jeg kan ikke helt gennemskue det. Da jeg gav bunden lightprimer opdagede
jeg at det bed på nogle bakker medens andre kunne "renses" som du beskriver.

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 01-04-07 16:34

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46100710$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jo, jeg kan ikke helt gennemskue det. Da jeg gav bunden lightprimer
> opdagede jeg at det bed på nogle bakker medens andre kunne "renses" som du
> beskriver.
>
> Bjarke

øøhh hvad ?´nu er jeg vist ikke med mere..

klaus

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-07 21:47

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
> en meddelelse news:46100710$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> øøhh hvad ?´nu er jeg vist ikke med mere..
>
> klaus
Kan tænkes, at Bjarke er ovre i lidt filosofier om epoxy ... ...
Jeg tror, han har haft en hård dag med "Maxien" ... ?
alene navnet kan jo få det til at gyse i én ...
ved tanken om den overflade sådan en kæmpe må have ... ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 01-04-07 22:59

Ja, jeg har nu været på indersiden i dag. Prøvet at få monteret et nyt rør
til gas. Eller også er det bøvlet med at få datterens hest til week-end'en
stævne ?? Jeg ved det ikke.... Det er anden gang mine kommentarer er endt i
den gale tråd. Nu skal jeg nok være mere opmærksom .....

Bjarke