Tørdragt og jollesejlads
Fra : Jesper

Dato : 20-03-07 08:43

Hej

Er der nogen her der har erfaring i jollesejlads med tørdragt? Jeg
forestiller mig at sejlads i tørdragt er en sand fornøjelse, da man jo
skulle forblive helt tør og lun i alle situationer. Men den koster jo også
en del penge, så jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle der har brugt
det i praksis, inden jeg køber

- Holder tørdragten dig helt tør i alle situationer?
- Hvad med sved? De anonceres jo som åndbare, men fungerer det i praksis?
- Er det en fordel med indbyggede sokker (neopren) ?
- Er hætte et must, eller tværtimod generende ?
- Skal der bruges specielt fodtøj til?

Jeg har en SUUNTO Inshore til 4.700,- i tankerne. Den skulle være åndbar og
virker smart fordi lynlåsen sidder i livet (= to-delt dragt).

Jeg skal primært bruge den til kapsejlads i jolle.
Håber at én med erfaring lige vil skrive de vigtigste punkter her i gruppen.
På forhånd tak.

Sejlerhilsner / Jesper

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-03-07 15:29

Jesper wrote:
> Hej

Hej Jesper

Du skal først gøre op med dig selv på hvilken årstid du vil sejle. Hvis
du kun sejler i perioden maj-oktober ville jeg overveje om ikke det
ville være bedre med en våddragt.
Jeg har selv sejlet med tørdragt i jolle i mange år. Det kunne være et
helvede ind i mellem på de dage hvor vejret skiftede mellem overskyet og
høj stærk sol. Med en tørdragt er der ikke så mange
variationsmuligheder. Det er for risikabelt at sejle med åben tørdragt
hvis man får det for varmt. Du har ikke en jordisk chance for at komme
op i jollen igen hvis du falder i.
En våddragt derimod kan man sagtens tage halvt af hvis man får det for
varmt uden at det bliver farligt. Desuden kan man få modeller hvor du
kan tage ærmer og/eller benene af. En våddragt kombineret med en god
spraytop kan sagtens holde dig varm i regnvejr og om foråret og
efteråret også - men vælg en 3-4mm til det.
Tørdragten er et must hvis du sejler om vinteren. Den er det eneste der
kan holde dig i live i lidt længere tid hvis/når du falder i vandet.
samtidig har du jo muligheden for at tage mere eller mindre tøj på inden
under. Hvis du vælger tørdragtløsningen, skal du købe den så stor at du
kan have redningsvesten på inden under - den er en rigtig god isolator,
men giver dog den ulempe at du er svær at løfte ombord for andre da der
ikke er noget at tage fat i.
Du skal huske på at der er mere vedligeholdelse ved en tørdragt end
våddragten. De begge skal naturligvis skylles efter brug, men det er
vigtigt at du sørger for at give gummimanchetterne talkum samt smører
lynlåsen. Desuden skal du sørge for ikke at have manchetterne liggende
op ad metalting over længere tid - der sker en kemisk reaktion og
manchetterne nærmest smelter.

> - Holder tørdragten dig helt tør i alle situationer?

Ja - på nær hvis du sveder meget.

> - Hvad med sved? De anonceres jo som åndbare, men fungerer det i praksis?

Delvist. Jeg synes ikke jeg er helt tør, men omvendt er jeg heller ikke
så drivende våd som jeg kunne være med de tørdragter jeg havde, der ikke
var åndbare. Husk, det er vigtigt at tilpasse din beklædning under
tørdragten. Hvis du tager 20 lag på under den vil du have det dejligt
varmt til at begynde med. Men lige så snart du begynder at lave noget
vil du kampsvede hvilket vil føre tilat du begynder at fryse. Tag flere
tynde lag på. Jeg plejer at bruge sved transporterende undertøj og så et
jogginsæt. Hvis det koldt, 5-10 grader, tager jeg redningsvesten
indenunder. Er det rigtig koldt tager jeg også en fiberpels eller fleece
inden under.

> - Er det en fordel med indbyggede sokker (neopren) ?

Jeg synes det ikke - især ikke hvis du også vil bruge den på lidt
køligere sommerdage. Du vil få det for varmt. Jeg foretrækker at have
gummimanchetter ved fødderne også. Så kan man altid variere med diverse
neopren/gummisokker.

> - Er hætte et must, eller tværtimod generende ?

Til jollesejlads vil jeg betegne den som farlig. Der er stor risiko for
at den kan komme til at hænge fast i bommen eller andet. Brug hellere en
kasket når det er varmt nok til det og ellers en hue og evt. noget om
halsen.

> - Skal der bruges specielt fodtøj til?

Til jollesejlads er "surferstøvler" et must. Gummistøvler er alt for
kluntede og ufleksible. Men køb nogen med gummiforstærkning på
oversiden. Det vil mindske sliddet fra hængestropperne. De vil blive
slidt op på en sæson eller mindre hvis ikke du har det.

> Jeg har en SUUNTO Inshore til 4.700,- i tankerne. Den skulle være åndbar og
> virker smart fordi lynlåsen sidder i livet (= to-delt dragt).

Du har ikke noget at bruge en todelt dragt til som sådan. Den eneste
fordel kan være at den er nemmere at kravle i, men der bliver jeg dig
svar skyldig. Jeg ser det ikke som nogen special feature som jeg absolut
ikke kan leve uden. Den skråtstillede lynlås foran er genneprøvet og
fungerer udemærket og er dragten stor nok, er det ikke et problem at
tage den på.

Jeg håber det hjælper dig lidt på vej.

- Lars