NiCd vs. Li-Ion
Fra : HelloKitty

Dato : 02-07-01 15:53

Hejsa,
i stort set alle test af bærbare hvor man forklarer lidt om de forskellige
batterityper bliver Li-Ion betragtet som den der har længst levetid, længst
arbejdstid og i modsætning til Ni-Cad-batterierne ikke får sin levetid
forkortet, når man oplader den selv om den ikke er hel flad.
Men nu til 10.000-kronerspørgsmålet: er Li-Ion virkelig så perfekt som det
påstås? Jeg har ihvertfald aldrig læst nogen computerblade brokket sig over
Li-Ion-batterier; mest interesseret er jeg i at vide om jeg bør tage mit
Li-Ion batteri ud når jeg i flere dage kører over almindelig el-forsygning?

På forhånd tak for hjælpen til de kyndige!

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

Fra : Thomas G

Dato : 03-07-01 10:29

> [...]
> Li-Ion batteri ud når jeg i flere dage kører over almindelig
el-forsygning?

> På forhånd tak for hjælpen til de kyndige!

Yeps Li-Ion batterier er meget bedre når det er muligt at bruge dem.
Nedenstående er en generel beskrivelse

NiCa (Nikkel Cadmium)
NiHm (Nikkel Metalhydrid)
Li-Ion (Lithium Ion)

NiCa
Fordel:
- Høj strømstyrke
- Kan genoplades mange gange.

Ulempe:
-Øjeblikkelig hukommelses effekt = er batteriet kun afladt 60% inden
det genoplades vil det efterfølgende kun kunne udnytte 60% af den
oprindelige effekt (lig alt det der ikke var brugt går tabt for altid hvis
batteriet oplades for tidligt).

Anvendelse:
-Denne type batterier bruges til f.eks. elværktøj der græver høj
strømstyrke.

NiHm
Fordel:
- Hukommelses effekten ikke nær så udpræget som med NiCa men er dog
stadig til stede (hvor mange gange og hvor ofte man skal oplade batteriet
for tidligt skal jeg ikke kunne sige, for jeg har ikke afprøvet det på nogen
af mine batterier
- Pris (er billigere end Li-Ion batterier)

Ulempe :
- (i nogen tilfælde) Lav strømstyrke
- Kan ikke oplades lige så mange gange som NiCa batterier.

Anvendelse:
Denne type batterier bruges til f.eks. mobiltelefoner, bærbarer PC'er, m.m.

Li-Ion
Fordel:
- Hukommelses effekten er ikke eksisterende = du kan oplade batterier når
som helst.

Ulempe:
- (i nogen tilfælde) Lav strømstyrke
- Kan oplades flere gange end NiHm batterier, men ikke lige så mange gange
som et NiCa batteri.
- Pris (høj)

Anvendelse:
Denne type batterier bruges til f.eks. mobiltelefoner, bærbarer PC'er, m.m.

det besvare selvfølgelig ikke dit spg. vedr om du bør fjerne dit Li-Ion
batteri når du bruge lys-nettet. Mit bud er at deet ikke er nødvendigt, men
selv ville jeg fjerne batteriet for at undgå slid på det.

hilsen Thomas G

Fra : HelloKitty

Dato : 03-07-01 17:46

Ja, det lyder som en god grund og har også for det meste taget batteriet ud
(men før i tiden af uforklarlige grunde. :). Tak for hjælpen Thomas. :)

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 04-07-01 21:21

On Tue, 3 Jul 2001 11:28:49 +0200, "Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>det genoplades vil det efterfølgende kun kunne udnytte 60% af den
>oprindelige effekt (lig alt det der ikke var brugt går tabt for altid hvis

Så drastisk er det ikke. Man kan sagtens nøjes med delvise afladninger
2-3 gange i træk, hvorefter de bør aflades i bund før opladning.

> [...]
>for tidligt skal jeg ikke kunne sige, for jeg har ikke afprøvet det på nogen

5-10 gange er ikke noget stort problem.
Personligt har jeg lagt mærke til at man efterhånden (efter 5-7 gange)
kan begynde at mærke problemet, men efter en enkelt fuld afladning er
problemet væk igen.

>Ulempe :
>- (i nogen tilfælde) Lav strømstyrke

Hvilket ikke er gældende mere. Kun hvis man har batteripakker fra
"discount"-producenter.
Nyere typer NiMH celler kan levere ganske store strømstyrker. Selv
trækker jeg jævnligt op til 25A ud af mine NiMH celler

>- Kan ikke oplades lige så mange gange som NiCa batterier.

Men har til gengæld større kapacitet end NiCd batteripakker af samme
fysiske dimensioner, så de holder også længere på en opladning.

Hvis man kun skal bruge batterierne lidt af gangen gennem et stykke
tid, så har NiMH dog desværre en relativ stor selvafladning. NiCd kan
bedre holde på sin ladning og Lithiumbatterier suverænt de bedste.

>det besvare selvfølgelig ikke dit spg. vedr om du bør fjerne dit Li-Ion
>batteri når du bruge lys-nettet. Mit bud er at deet ikke er nødvendigt, men
>selv ville jeg fjerne batteriet for at undgå slid på det.

Det slider ikke på Li-Ion batterier at blive siddende, når man kører
på lysnettet. De lades på en markant anden måde end både NiCd og NiMH,
og dette gør (blandt andet) at de ikke KAN overlades, hvilket er hvad
der slider de andre typer unødigt.

--
Mikael Ejberg Pedersen