Mangler råd ang. løsningsmodel.
Fra : ndlarsen

Dato : 31-03-07 01:17

Hej NG.

Jeg mangler lidt råd og vejledning om hvordan jeg bedst griber et
"projekt" an. Jeg tænkt mig at lave en blog, hovedsageligt for at lære
PHP men også for at tage den i brug. Umiddelbart kan jeg se to måder at
gribe det an på. 1. Via OOP eller 2. Ved at skrive en række funktioner
som bliver inkluderet efter behov. Begge del har fordel og ulemper,
sikkert også flere end jeg er klar over, og jeg hælder egentligt mest
til den sidste løsning, da jeg synes at håndteringen af objekter i PHP
er en kende klodset (og da OOP måske er en anelse i overkanten til netop
dette projekt). Jeg er meget interesseret i at høre jeres tanker om, og
erfaringer med, begge løsningsmodeller på dette niveau. Jeg bør måske,
for en god ordens skyld, nævne at jeg har et _meget_ overfladisk
kendskab til OOP, PHP, Java og C++.

På forhånd tak.

Nicolas Damgaard Larsen

Fra : Martin

Dato : 31-03-07 22:39

ndlarsen wrote:
> [...]
> erfaringer med, begge løsningsmodeller på dette niveau. Jeg bør måske,
> for en god ordens skyld, nævne at jeg har et _meget_ overfladisk

Hvis du vil bruge PHP til andet end sjov - altså mere noget
proffessionelt. Så ville jeg straks tage at kigge på OOP.

Er du "bare" sådan en nu laver jeg en blog... så går der nok et årstid
igen før jeg laver noget andet. Så vælg det som du føler nemmest, da du
sikkert vil glemme det meste af alligevel :)

Grunden er...
OOP - indlæringskurven er i starten meget stejl, og vil være det et godt
stykke tid, men så flader den hurtigt ud.

Funktioner som du selv siger, er nemme at komme til, men utroligt
besværligt at rette i efterfølgende.

Er din blog kun til dit eget projekt, eller har du planer om at "udgive"
den og "sælge"/give den væk, så er OOP helt sikkert vejen frem. Det er
meget nemmere for programmør nr. 2 at se hvad der sker i klasser end det
er i funktioner. TRO MIG - arbejder dagligt med at få lavet rigtig
dårligt programmeret om til bare lidt normalt.

Jeg startede selv for 8 år siden, med at lave min egen, kærestens og
nogle få hjemmesider med lidt php bagved. De virkede skam - så gik der
nogle år hvor jeg intet lavede.
Så startede jeg op igen for 2-3 år siden og nu begyndte der så at komme
lidt "oraaange" arbejde ind.

Nu her for 1 år siden, begyndte jeg så professionelt med arbejdet, og
har udgivet en brugervenlig webshop som ligenu bruges af 30 kunder.
Denne webshop blev bygget op fra grunden, med HTML og PHP blandet godt
sammen, og kun brug af diverse funktioner. Da programmeringen af
webshoppen tog 3 mdr. tid, så lærer man jo undervejs, så det sidste der
blev lavet af webshoppen består kun af klasser, og jeg må indrømme -
skal jeg ændre noget i klasserne, så smiler jeg - skal jeg ændre noget i
alle de funktioner - så bliver jeg rigtig ked af det.

Så nu glæder jeg mig til den 2. version af webshoppen forhåbentlig snart
bliver released, så består det hele af en fandens masse klasser, og
skulle gerne ende i xml output, så det hele bliver en hel del lettere.
HTML delen er lavet i smarty (smarty.php.net) så det er en del nemmere
for frontend programmørerne - gider ikke selv lave HTML/CSS :)

Om du skal vælge det ene eller det andet...
Hvis du har længere udsigter med din programmering, så er OOP klart at
anbefale :)
Skal du bare lave noget små sjove ting til dig og dine venner, så er OOP
klart at anbefale :)

OOP er vejen frem... MEN indlæringskurven er for nogle Alpe Huez - hård,
lang og vanskelig, men med lidt doping går det nemmere :)

Java er jo ren OOP, så lidt kendskab til OOP må du vel så have.. eller hvad?

PS:
Hvis du begynder på OOP, så start med at glemme ALT om PHP 4, og smut
direkte til PHP 5 - OOP i PHP5 er både bedre og meget mere "rigtigt".