Kan man bo til leje hos sig selv?
Fra : Robert Eriksen

Dato : 28-03-07 09:37

Bare et tankeeksperiment ang. fremleje af beboelseslejemål.

Kunne man starte en enkeltmandsvirksomhed og lade denne stå på
lejekontrakten.
Denne virksomhed lader man så fremleje lejligheden til sig selv.

Hvis man antager huslejen er 5000kr, vil det så reelt være 2500kr da den
vel kan trækkes fra som erhvervsudgift.
Sætter man så sin egen husleje til 1500kr vil det vel så betyde at
huslejen i sidste ende reelt ligger på 4000 istedet for de 5000?

Og evt. istandsættelse o.lign. vil kunne gøres af firmaet (som udlejer),
og derfor være momsfrit og fradragsberettiget?

Umiddelbart lyder det lidt for smart til at være lovligt, men hvor er
det egentlig kæden hopper af?

Fra : Robert Eriksen

Dato : 28-03-07 09:44

Robert Eriksen wrote:

> [...]
> Sætter man så sin egen husleje til 1500kr vil det vel så betyde at
> huslejen i sidste ende reelt ligger på 4000 istedet for de 5000?

Der skal vel forresten betales skat af de 1500kr så huslejen vil ende på
4750 istedet for 4000?

Fra : alexbo

Dato : 28-03-07 10:44

"Robert Eriksen" skrev

> Der skal vel forresten betales skat af de 1500kr så huslejen vil ende på
> 4750 istedet for 4000?

Næh firmaet har underskud, det har 5.000 kr. i udgifter og kun indtægter på
1.500 kr., så det skal selvfølgelig ikke betale skat.

Firmaet ejer skal op med 3.500 kr. hver måned for at holde firmaet i
live.
Du betaler 1.500 kr. i husleje.

Tilsammen skal firmaejer og du op med 5.000 kr pr. måned.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-03-07 10:09

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message

> Umiddelbart lyder det lidt for smart til at være lovligt, men hvor er det
> egentlig kæden hopper af?

Udlejerne af din lejelejlighed vil næppe acceptere, at der står en
virksomhed som lejer. Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt?

Mere interessant er det, om man som ejer af en ejendom kan udleje en del af
den til sin egen virksomhed? Selvfølgelig mod at indkomsten bliver beskattet
efter gældende regler på samme måde som hvis man havde haft lejet et værelse
ud til en studerende eller lign.

Hilsen
Uffe

Fra : Robert Eriksen

Dato : 28-03-07 10:38

Uffe Kousgaard wrote:
> "Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message

> Udlejerne af din lejelejlighed vil næppe acceptere, at der står en
> virksomhed som lejer. Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt?

Men hvad så hvis man antager at udlejer er ligeglad?
F.eks. hvis det er kombineret erhvervs- og beboelseslejemål?
Så er der jo intet odiøst i at et firma står som lejer.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-03-07 12:03

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message

> Men hvad så hvis man antager at udlejer er ligeglad?
> F.eks. hvis det er kombineret erhvervs- og beboelseslejemål?
> Så er der jo intet odiøst i at et firma står som lejer.

Hvad er det du vil opnå? Fradragsret for at en del af din lejebolig anvendes
til erhverv? Det er allerede tilladt idag (jeg gør det), når man ellers
opfylder en række krav om indretningen, placeringen i boligen, hvor meget
lokalet anvendes m.v.

Søg efter "fradrag kontor egen bolig" på google så dukker der en del sider
op.