Bash script og variabler
Fra : News

Dato : 29-03-07 00:31

Jeg har en variabel jeg sætter med:

var=`myprog.sh`
echo $var

myprog.sh laver et output af en helt masse linier:
Linie 1
Linie 2
Linie 3
osv...

Jeg vil gerne kunne greppe efterfølgende i de linier - altså på samme måde
som hvis jeg siger:
var=`myprog.sh | grep hest`

Men hvis jeg f.eks. har en echo $var, så står det hele på én lang linie og
derfor kan jeg ikke bruge grep efterfølgende. Hvordan får jeg en echo $var
til at have samme identiske output som hvis jeg køre det manuelt?

Fra : Jens Henrik Leonhard~

Dato : 29-03-07 00:51

> var=`myprog.sh`
var="`myprog.sh`"
eller
var="$(myprog.sh)"
> echo $var
echo "$var"
brug " om variable med linieskift i hvis du vil bevare dem.

/Jens Henrik

Fra : News

Dato : 29-03-07 09:26

> var="`myprog.sh`"
> echo "$var"
> brug " om variable med linieskift i hvis du vil bevare dem.

Det var faktisk bare at jeg ikke have " med ved min echo. Disse linier
fungere:
var=`myprog.sh`
echo "$var"

Tak

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-07 07:33

"News" <news1234@REMOVE.gmail.com> writes:

> Men hvis jeg f.eks. har en echo $var, så står det hele på én lang linie og
> derfor kan jeg ikke bruge grep efterfølgende. Hvordan får jeg en echo $var
> til at have samme identiske output som hvis jeg køre det manuelt?

Prøv

echo "$var\n"

--
Thorbjørn Ravn Andersen