<> fra ingenting?
Fra : gc

Dato : 29-03-07 09:09

Hvordan er det nu lige jeg får følgende til at virke:

if ($gruppeinfo != ' ') {echo $gruppeinfo;}

Jeg skal altså kun have skrevet $gruppeinfo hvis den indeholder data. (fra
mysql)

På forhånd tak

/Gert

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-03-07 09:59

gc wrote:
> Hvordan er det nu lige jeg får følgende til at virke:
>
> if ($gruppeinfo != ' ') {echo $gruppeinfo;}

if($gruppeinfo != '') { echo $gruppeinfo; }

I nogle tilfælde vil det også være en fordel evt. atl ave en trim på
$gruppeinfo

Mvh
Johan

Fra : gc

Dato : 29-03-07 11:15

> I nogle tilfælde vil det også være en fordel evt. atl ave en trim på
> $gruppeinfo

hvad er "en trim" ?

Fra : MooreHojer

Dato : 29-03-07 11:23

gc skrev:

> hvad er "en trim" ?

en indbygget php-funtion der fjerner mellemrum

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-07 11:58

MooreHojer skrev:

> en indbygget php-funtion der fjerner mellemrum

Den fjerner blanktegn (mellemrum, linjeskift, retur og
tabulering).

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 30-03-07 11:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den fjerner blanktegn (mellemrum, linjeskift, retur og
> tabulering).

Fra starten og slutningen af en streng...

Fx
$str = ' hej med dig ';
vil blive med trim() $str = 'hej med dig';

Fra : MooreHojer

Dato : 29-03-07 11:26

gc skrev:
> Hvordan er det nu lige jeg får følgende til at virke:
>
> if ($gruppeinfo != ' ') {echo $gruppeinfo;}
>
> Jeg skal altså kun have skrevet $gruppeinfo hvis den indeholder data. (fra
> mysql)

if (isset($gruppeinfo)) {echo $gruppeinfo;}

funtionen isset() returnerer sandt hvis $gruppeinfo har fået tilskrevet
indhold, ellers returnerer den falsk, du kan derfor med fordel benytte
den i dette tilfælde.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-03-07 11:43

MooreHojer wrote:

> [...]
>
> funtionen isset() returnerer sandt hvis $gruppeinfo har fået tilskrevet
> indhold, ellers returnerer den falsk, du kan derfor med fordel benytte

Naaah - isset() vil nok ikke være optimal

$foo = '';
if(isset($foo)) { echo 'Er ikke tom'; }

Ovenstående vil udskrive "Er ikke tom"

derimod kan ved tomme strenge bruges empty()

f.eks.

$foo = '';
if(empty($foo)) { echo 'Er ikke tom'; }

Vil intet udskrive....

Bemærk dog at
$foo = 0;
$foo = '0';
heller ikke vil udskrive noget ...

Mvh
Johan

Fra : MooreHojer

Dato : 29-03-07 11:49

Johan Holst Nielsen skrev:

> Naaah - isset() vil nok ikke være optimal
>
> $foo = '';
> if(isset($foo)) { echo 'Er ikke tom'; }

Ja, men eftersom $gruppeinfo er resultatet af en forespørgsel til en
database så vil den ikke komme til at indeholde en tom streng, men i
stedet indholdet af svaret fra databasen eller 'ingenting', den hvor
isset() = FALSE i sidstenævnte tilfælde

Fra : gc

Dato : 29-03-07 13:28

> [...]
> database så vil den ikke komme til at indeholde en tom streng, men i
> stedet indholdet af svaret fra databasen eller 'ingenting', den hvor

Jeg prøvede med if ($gruppeinfo != NULL) {echo $gruppeinfo}
Det virker også men jeg ved ikke om det er det optimale.
Du har ret i at der enten vil være "ingenting" eller "noget" i $gruppeinfo,
aldrig en tom streng.
Der mangler lige en funktion i PHP der hedder is_not_null

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-03-07 14:05

gc wrote:

> [...]
> aldrig en tom streng.
> Der mangler lige en funktion i PHP der hedder is_not_null

if(!is_null($gruppe_info)) - den finds skam

mvh
johan

Fra : gc

Dato : 29-03-07 14:56

> if(!is_null($gruppe_info)) - den finds skam

Ok, smart. Er det så ikke den jeg skal bruge, eller er der en hage ved den?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-03-07 18:40

gc wrote:

> Ok, smart. Er det så ikke den jeg skal bruge, eller er der en hage ved den?

Ingen hage ved det hvis du tjekker på hvorvidt værdien er null... hvis
!= null virker - virker ovenstående også - det er blot 2 forskellige
måder at skrive det samme på...

mvh
johan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-03-07 21:20

Den ene tjekker dog type:

$ php -r 'var_dump(!is_null(0));'
bool(true)

$ php -r 'var_dump(0 != null);'
bool(false)

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-03-07 07:45

Peter Brodersen wrote:

> Den ene tjekker dog type:
>
> $ php -r 'var_dump(!is_null(0));'
> bool(true)
>
> $ php -r 'var_dump(0 != null);'
> bool(false)

aah ja...

men
$ php -r 'var_dump(0 !== null);'
bool(true)

er nok det rette "alternativt" til !is_null

mvh
johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-03-07 14:06

MooreHojer wrote:
> [...]
> database så vil den ikke komme til at indeholde en tom streng, men i
> stedet indholdet af svaret fra databasen eller 'ingenting', den hvor

Hmmm - afhænger meget af hvorledes det ser ud ;) hvis gruppeinfo f.eks.
var et tekstfelt i et row på en database - så kunne den sagnes være
empty string ;)

F.eks. hvis hvis der var kontaktinformation og et af felterne indehold
tlf. nummer...

mvh
Johan

Fra : Martin

Dato : 30-03-07 11:59

MooreHojer wrote:

> [...]
> database så vil den ikke komme til at indeholde en tom streng, men i
> stedet indholdet af svaret fra databasen eller 'ingenting', den hvor

$select = mysql_query(SELECT.....);
if(mysql_num_rows($select)==0) echo "ingen linjer i databasen";
else echo "Der var sørme noget i databasen";

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-03-07 18:11

Martin wrote:

> $select = mysql_query(SELECT.....);
> if(mysql_num_rows($select)==0) echo "ingen linjer i databasen";
> else echo "Der var sørme noget i databasen";

Det er ikke det jeg tænker på... f.eks. kunne et eksempel være

$res = mysql_query("SELECT navn, info FROM gruppe....");
while(list($gruppenavn,$gruppeinfo) = mysql_fetch_row($res)) {
if(!empty($gruppeinfo)) { echo 'Info: '.$gruppeinfo; }
}

Der ville isset() ikke gøre noget som helst ;) Udover at printe Info: ud
hver gang.

Mvh
Johan

Fra : Martin

Dato : 31-03-07 22:56

Johan Holst Nielsen wrote:
> Der ville isset() ikke gøre noget som helst ;) Udover at printe Info: ud
> hver gang.

- Gælder jo også lige om at forstå problemstillingen hehe...

Nemlig.. for variablen $gruppeinfo er jo sat.. (is set).
men en variabel der er tom (empty) er også falsk
$gruppeinfo = "";

if(!$gruppeinfo) == if(empty($gruppeinfo))

Dog kan variablen jo så indeholde
$gruppeinfo = " ";
og her vil både
if(!$gruppeinfo) og
if(empty($gruppeinfo))
fejle, da strengen jo ikke er tom.
Man kan desværre ikke lave en
if(empty(trim($gruppeinfo))

jvf. php.net/empty
Note: empty() only checks variables as anything else will result in a
parse error. In other words, the following will not work:
empty(trim($name)).

men man kan
if(!trim($gruppeinfo))

Dog skal man passe lidt på dette, da man jo egentlig ikke "kender"
databasens default værdi.

Fx vil et date felt i en MySQL database have default værdien 0000-00-00
(som egentlig er lidt forkert og burde vel være NULL, ligesom i andre
DBMS (MSSQL, PostgreSQL osv.)

Så metoderne kan være at
1: Fortælle PHP hvad default værdien er for feltet
2: Hente default værdien direkte fra databasen, altså noget ala
$sql = "DESCRIBE tabel";
$result = mysql_query($sql);
while ($myrow = mysql_fetch_array($result)) {
if ($myrow['Field'] == $gruppeinfo)
echo $gruppeinfo." har default værdien";
}

Selvfølgelig kender mange deres felts default værdi... men er der en
anden der har adgang til den, også gerne vil have en anden default værdi
(af en eller anden opskur grund) så ville en if(!is_null($felt)) bare
ikke virke mere, da feltet jo så ikke er null mere.

Kan du se hvad jeg mener? :)

Fra : gc

Dato : 30-03-07 07:36

Det køre bare nu, Tak til alle.